Projektowanie systemów informatycznych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2400-IiE2PSI |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.3
|
Nazwa przedmiotu: | Projektowanie systemów informatycznych |
Jednostka: | Wydział Nauk Ekonomicznych |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe dla II r. studiów licencjackich - Informatyka i Ekonometria Przedmioty obowiązkowe dla II roku matematyki specjalności MSEM Przedmioty obowiązkowe na WNE dla IIIr. lic. Międzykierunkowych Studiów Ekonomiczno-Matematycznych |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Wymagania formalne Niezbędna znajomość zagadnień z przedmiotu „Narzędzia informatyczne w ekonomii” Założenia wstępne Przydatna wiedza z wszystkich przedmiotów dotyczących technologii informatycznych i telekomunikacyjnych, zarządzania infrastrukturą informatyczną przedsiębiorstw, modelowania i analizy procesów biznesu. |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest wprowadzenie studentów w problematykę projektowania nowoczesnych systemów informatycznych, wspierających analizę danych i procesy decyzyjne oparte na algorytmach data science. Kurs obejmuje zagadnienia związane z gromadzeniem wymagań, cyklem życia systemu, metodologiami tworzenia oprogramowania oraz wzorcami architektury. Szczególną uwagę poświęcono realizacji zadań, ćwiczeń oraz case studies w języku R i środowisku IDE, które wspierają procesy projektowania systemów informatycznych w kontekście analizy i przetwarzania danych, w tym eksploracji tekstu i text miningu. Studenci poznają również metody analizy danych nieustrukturyzowanych, model Bag of Words, a także podstawy uczenia maszynowego nadzorowanego i nienadzorowanego do przetwarzania tekstu |
Pełny opis: |
Kurs obejmuje: 1. Wprowadzenie do projektowania nowoczesnych systemów informatycznych a. wspieranie analizy danych i procesów decyzyjnych przez systemy informatyczne b. wykorzystanie algorytmów data science w systemach informatycznych 2. Podstawy projektowania systemów a. gromadzenie i analiza wymagań funkcjonalnych i niefunkcjonalnych b. dokumentacja i specyfikacja wymagań w procesie projektowania 3. Cykl życia systemu informatycznego a. etapy tworzenia systemu: analiza, projektowanie, implementacja, testowanie, wdrażanie b. zarządzanie projektem systemu informatycznego 4. Metodologie tworzenia oprogramowania a. Agile, SCRUM, Waterfall - porównanie i zastosowanie b. Wybór odpowiedniej metodologii do projektu 5. Wzorce architektury systemów informatycznych, podstawy UML 6. Narzędzia i technologie a. wykorzystanie języka programowania R w odpowiednim środowisku IDE b. implementacja metod przetwarzania i eksploracji danych 7. Eksploracja i przetwarzanie danych nieustrukturyzowanych a. źródła pozyskiwanie danych b. techniki czyszczenia, normalizacji i tokenizacji tekstu 8. Modelowanie tekstu i uczenie maszynowe a. model Bag of Words i jego zastosowanie b. uczenie maszynowe nadzorowane i nienadzorowane w analizie tekstu 9. Wizualizacja danych i ich interpretacja a. tworzenie wykresów, chmur słów i interaktywnych raportów b. praktyczne zastosowania wizualizacji w eksploracji danych 10. Praca z kodem i repozytorium GitHub a. współpraca w zespole przy projektach programistycznych b. wersjonowanie kodu, commitowanie i zarządzanie repozytorium 11. Podejście Reproducible research a. dokumentowanie kodu i analiz dla powtarzalności wyników b. tworzenie interaktywnych raportów (np. w R Markdown) 12. Praktyczne zastosowania i case studies a. wykonywanie zadań b. analiza case studies i dyskusja 13. Analiza ryzyka w projektowaniu systemów informatycznych a. Macierz ryzyka b. Metody zarządzania ryzykiem 14. Zastosowanie języka R a. wybór ze względu na jego wszechstronność i popularność b. rozwijanie umiejętności w pracy z R jako kontynuacja nauki z wcześniejszych etapów studiów |
Literatura: |
Pozycje podstawowe: - Farley D., Nowoczesna inżynieria oprogramowania. Stosowanie skutecznych technik szybszego rozwoju oprogramowania wyższej jakości, Helion 2023 - Śmiałek M., Rybiński K., Inżynieria oprogramowania w praktyce. Od wymagań do kodu z językiem UML, Helion 2024 - Hoover D. H., Oshineye A., Praktyka czyni mistrza. Wzorce, inspiracje i praktyki rzemieślników programowania, Helion, 2017 Pozycje uzupełniające: - Hombergs T., Nie bój się ubrudzić rąk, tworząc czystą architekturę. Projektowania aplikacji wysokiej jakości na przykładach w Javie, Helion, 2025 - Caelen O., Blete M. A., Tworzenie aplikacji z wykorzystaniem GPT-4 i ChatGPT. Buduj inteligentne chatboty, generatory treści i fascynujące projekty, Helion 2024 - Gutman A. J., Goldmeier J., Analityk danych. Przewodnik po data science, statystyce i uczeniu maszynowym, Helion 2023 - Wróblewski P., Machine learning i natural language processing w programowaniu. Podręcznik z ćwiczeniami w Pythonie, Helion, 2024 - Krohn J., Beyleveld G., Bassens A., Uczenie głębokie i sztuczna inteligencja. Interaktywny przewodnik ilustrowany, Helion 2020 |
Efekty uczenia się: |
- wiedza 1. Student wie na czym polega i czemu służy projektowanie systemów informatycznych, jego specyfika i czym różni się od projektowania w innych dziedzinach. Zna i rozumie trudności i bariery projektowania systemów informatycznych wspierających analizę danych i procesy decyzyjne oparte na algorytmach data science. 2. Student zna i rozumie podstawy metodyczne projektowania systemów informatycznych. Ma wiedzę dotyczącą projektowania systemów zgodnie z zasadami inżynierii oprogramowania, aby przeciwdziałać „chałupniczemu” wytwarzaniu systemów. 3. Wie, jakie istnieją rozwiązania modelowe (tzw. cykle życia oprogramowania), będące podstawą stosowanych w praktyce metodyk projektowania i jest świadomy możliwości ich modyfikacji stosownie do potrzeb danej sytuacji projektowania systemu. Ma wiedzę o wykorzystywaniu i łączeniu metod i narzędzi podejścia technicznego w projektowaniu z elementami „miękkimi”, aktywizującymi członków zespołów projektowych. 4. Student ma wiedzę o podstawach, zaletach i wadach najbardziej rozpowszechnionych podejść do projektowania. 5. Student zna na poziomie podstawowym zagadnienia związane z metodami projektowania systemów informatycznych. 6. Student ma wiedzę w zakresie wybranych narzędzi i umie wskazać języki programowania wpierające kodowanie na podstawie projektów opracowanych zgodnie z podejściem zasady budowy programów. 7. Student zna podstawowe zasady i techniki stosowania wybranych metodyk. Umie zorganizować zespół projektowy i zna zasady współpracy w zespołach projektowych. 8. Student zna i rozumie podstawowe pojęcia podejścia obiektowego do projektowania systemów. 9. Student ma wiedzę o podstawach Ujednoliconego Języka Modelowania (Unified Modeling Language, UML) systemów informatycznych oraz jego elementach. 10. Student ma wiedzę dotyczącą podstaw zarządzania projektami informatycznymi. Zna podstawowe standardy zarządzania projektami i metody prowadzenia projektów. 11. Rozumie i zna trudności dokonywania analizy i oceny ryzyka w projektowaniu systemów informatycznych. 12. Posiada wiedzę o nowoczesnych trendach w rozwoju technologii informatycznych, takich jak data science, text mining i uczenie maszynowe, na których mogą bazować systemy informatyczne i których włączenie w projekt pozwala uzyskać korzyści biznesowe. - umiejętności 1. Student potrafi zastosować odpowiednie podejście do stworzenia projektu systemu informatycznego wspierającego analizę danych i procesy decyzyjne oparte na algorytmach data science. 2. Student ma umiejętność określenia wymagań w stosunku do systemu informatycznego, który ma zostać zaprojektowany oraz potrafi przeanalizować warunki, w jakich zostanie on wdrożony oraz przeanalizować ryzyka. 3. Student posiada umiejętność określenia potrzeb w zakresie informatyzacji przedsiębiorstwa oraz przekazania ich w sposób zrozumiały dla informatyka. Potrafi opisać konkretny problem związany z funkcjonowaniem danego systemu i znaleźć jego rozwiązanie. 4. Student potrafi czytać ze zrozumieniem diagramy, składające się na model systemu informatycznego. 5. Student umie zastosować narzędzia programistyczne do stworzenia modelu systemu informatycznego wspierającego analizę danych i procesy decyzyjne oparte na algorytmach data science. 6. Student potrafi przeanalizować i opracować zadany problem naukowy oraz zaprezentować go na forum grupy. 7. Student wyraża swoją ciekawość badawczą i otwartość na zjawiska ekonomiczne osadzone w informatyce gospodarczej. - kompetencje społeczne 1. Student rozumie w jakim celu tworzy się projekty systemów informatycznych. Ma świadomość nowoczesnych systemów, wspierających analizę danych i procesy decyzyjne oparte na algorytmach data science. 2. Student wykazuje gotowość do poszerzania swojej wiedzy samodzielnie wyszukaną literaturą naukową na określony temat. 3. Student umie pracować w grupie, jest w stanie pełnić rolę aktywnego i „świadomego” współuczestnika (obok informatyków) budowy przepływów danych infrastruktury informatycznej przedsiębiorstwa. 4. Student zna i rozumie zagadnienia związane z korzystaniem z oprogramowania open-source, w tym języka R i środowiska IDE, oraz jego licencjonowaniem. KW01, KW02, KW03, KU01, KU02, KU03, KK01, KK02, KK03 |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena wystawiana jest na podstawie: - aktywności podczas zajęć - 50% oceny końcowej. Obejmuje zaangażowanie w konwersację i aktywny udział w dyskusjach na zajęciach oraz realizację zadań, ćwiczeń i case studies, a także sporządzanie notatek z zajęć. - wykonania projektu zaliczeniowego – 50% oceny końcowej. Do zaliczenia niezbędne jest uzyskanie łącznie minimum 51% punktów. Zaliczenie łączy następujące metody oceny zdobytej na zajęciach wiedzy: aktywne dyskusje na dany temat, aktywność podczas zajęć, sporządzanie notatek z zajęć, realizacja zadań, ćwiczeń i case studies oraz wykonanie projektu zaliczeniowego. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN WT KON
KON
ŚR CZ KON
KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Karolina Kuligowska | |
Prowadzący grup: | Karolina Kuligowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.