Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Modele wspomagające podejmowanie decyzji

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2400-M2EPMWPD
Kod Erasmus / ISCED: 14.3 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0311) Ekonomia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Modele wspomagające podejmowanie decyzji
Jednostka: Wydział Nauk Ekonomicznych
Grupy: Przedmioty kierunkowe do wyboru - studia II stopnia EP - grupa 3 (4*30h)
Przedmioty obowiązkowe dla II r. studiów magisterskich drugiego stopnia-Ekonomia Przedsiębiorstwa
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Niezdecydowanie to brak umiejętności podejmowania decyzji w sposób szybki i pewny. W naszym zachowaniu ujawnia się ono z reguły w ten sam sposób: poprzez wydłużony czas podejmowania decyzji. Prawda też jest taka, iż trudne do podjęcia decyzje nie mają prostych rozwiązań. Towarzyszące temu poczucie niepewności wyraziła dobitnie amerykańska badaczka rodzin Virginia Satir mówiąc: „Większość ludzi woli pewność nieszczęścia od nieszczęścia niepewności”.

Celem zajęć jest stosowanie podstawowych zasad kształtujących efektywne działanie na poziomie jednostki i organizacji.

1. Treść: różne podejścia i modele sprzyjające produktywności działania

2. Forma zajęć: warsztat

4. Forma zaliczenia: kontrola obecności, praca semestralna, zadania i ćwiczenia etapowe

Pełny opis:

Chcemy uzyskać stany decyzyjności korzystając z rozmaitych podejść i narzędzi pozwalających podejmować rozsądne decyzje i przejść do skutecznego działania. W trakcie zajęć dowiesz się:

• Jak wygląda natura dobrej oraz złej decyzji

• Jak dokonać przeglądu zaistniałych wydarzeń i wyciągać z nich ważne wnioski

• Jak wyciągać wnioski z popełnianych błędów

• Jak formułować cele, by mogły zostać zamienione w działanie

• Czym jest pozytywne nastawienie

• Na czym polega odpowiedzialność za zaistniałe wydarzenia

• Jak realizować każdy pomysł i zamierzenie

• Poznasz i zastosujesz zasady skutecznego działania

• Jak ustalać priorytety i odnajdować swoje wartości

• Jak przygotować mapę szans i zagrożeń

• Jak radzić sobie z trudnościami i kryzysami

• Co robić, aby radzić sobie z najgorszymi konsekwencjami

• Żelazne zasady zarządzania czasem

• Jak realizować trudne zadania

• Co zrobić z dylematem

• Jak zamieniać problemy w rozwiązania

• Co zrobić, by trudne emocje były kierunkowskazem podjęcia działań

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

• Blikle A., Doktryna jakości, Onepress, Gliwice 2014

• Covey S., 7 nawyków skutecznego działania, Rebis, 2016

• Covey S., i in., Najpierw rzeczy najważniejsze, Rebis, 2018

• Bolstadt R., Jak nie dać się zwariować. Klarowność poznawcza., Metamorfoza, 2024

Literatura uzupełniająca:

• Clear J. Atomowe nawyki, Galaktyka, 2019

• Allen G., Getting think done, Onepress 2017

Efekty uczenia się:

Podczas zajęć i po ich ukończeniu student:

• Zanalizuje naturę złej i dobrej decyzji

• Wyciągnie wnioski z udanych i nieudanych wydarzeń

• Sformułuje poprawne cele możliwe do osiągnięcia

• Zadba o pozytywne nastawienie wobec problemów

• Stworzy mapę szans i zagrożeń oraz ustali strategie działania

• Zastosuje zasady zarzadzania czasem do określonych sytuacji

• Określi strategie radzenia sobie z trudnościami i kryzysami

• Poradzi sobie z dylematami życiowymi i konfliktami wartości

• Ustali wartości konieczne do zastosowania w życiu osobistym i zawodowym

• Stworzy możliwości do radzenia sobie z trudnymi emocjami i tworzeniem podstaw inteligencji emocjonalnej

• W relacjach z ludźmi uwzględni i zastosuje podejście empatyczne w kontaktach z nimi

Metody i kryteria oceniania:

ocena ciągła - 50%

praca semestralna - 50%

obecności, aktywność

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jerzy Śleszyński
Prowadzący grup: Jerzy Śleszyński
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-02-17 - 2025-06-08

Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Włodzimierz Włodarski
Prowadzący grup: Włodzimierz Włodarski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.
ul. Długa 44/50
00-241 Warszawa
tel: +48 22 55 49 126 https://www.wne.uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-2 (2024-11-25)