Edukacja a rynek pracy - badania empiryczne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2400-PL3SL166A |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.3
|
Nazwa przedmiotu: | Edukacja a rynek pracy - badania empiryczne |
Jednostka: | Wydział Nauk Ekonomicznych |
Grupy: |
Seminaria licencjackie dla III r. studiów licencjackich |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | seminaria licencjackie |
Skrócony opis: |
Seminarium przeznaczone jest dla studentów III roku studiów licencjackich zainteresowanych zagadnieniami z obszaru ekonomii edukacji, w tym determinantami decyzji edukacyjnych podejmowanych przez jednostkę oraz wpływem kształcenia się na sytuację jednostki na rynku pracy. Celem seminarium jest przygotowanie pracy licencjackiej zawierającej proste badanie empiryczne. |
Pełny opis: |
Na początkowych zajęciach w I semestrze zostaną omówione: 1. Organizacja pracy w trakcie seminarium 2. Podstawy teoretyczne dotyczące inwestowania w kapitał ludzki jednostki oraz efektów tych inwestycji dla pozycji jednostki na rynku pracy 3. Metody pomiaru efektów inwestowania w kapitał ludzki jednostki 4. Przegląd baz danych jednostkowych, które mogą być wykorzystane przy pisaniu pracy 5. Potencjalne tematy prac licencjackich 6. Konstrukcja pracy licencjackiej Kolejne spotkania będą miały charakter indywidualnych konsultacji poświęconych omówieniu: - tematu pracy, - planu pracy, - podstawowych teorii odnoszących się do tematu pracy, - przeglądu literatury empirycznej odnoszącej się do tematu pracy, - metody oraz wyników własnego badania empirycznego. Badania własne można będzie przeprowadzić z wykorzystaniem baz danych jednostkowych pochodzących z badań cyklicznych prowadzonych przez GUS (np. Badanie Aktywności Ekonomicznej Ludności, Badanie Zatrudnienia i Wynagrodzeń, Badanie Budżetów Gospodarstw Domowych) oraz PARP (Bilans Kapitału Ludzkiego), jak również z badań jednorazowych realizowanych przez IBE (Uwarunkowania Decyzji Edukacyjnych, Uwarunkowania Wyborów Dotyczących Studiowania) oraz MPiPS (badania lokalnych rynków pracy, badanie absolwentów, badanie dezaktywizacji osób starszych). Istnieje też możliwość wykorzystania danych z badań międzynarodowych udostępnianych przez OECD (np. PIAAC), Eurostat (np. LFS) i inne instytucje. |
Literatura: |
Bąba M., B. Minkiewicz, U. Sztanderska, Oferta szkolnictwa wyższego a wymagania rynku pracy, raport z badań przeprowadzonych w ISW na zlecenie KIG, maszynopis, Warszawa 2004. Drogosz-Zabłocka E., B. Minkiewicz, R. Nowakowska-Siuta, Licencjat w uczelni i na rynku pracy, Centrum Badań Polityki Naukowej i Szkolnictwa Wyższego, Warszawa 2002. Edukacja ustawiczna. Raport., MEiN, Warszawa 2005. Kołaczek B., Dostęp młodzieży do edukacji, IPiSS, Warszawa 2004. Kot S. M. (red.), Analiza ekonometryczna kształtowania się płac w Polsce w okresie transformacji, PWN, Warszawa-Kraków 1999. Kraśniewski A., Proces boloński: dokąd zmierza europejskie szkolnictwo wyższe?, MEiN, Warszawa 2006. Kwiatkowski S. (red.), Kwalifikacje zawodowe na współczesnym rynku pracy, IBE, Warszawa 2005. OECD, Education at a Glance. OECD indicators, Paris 2006. Socha M., U. Sztanderska, Strukturalne podstawy bezrobocia w Polsce, PWN 2000. Sztanderska U. (red.) Edukacja dla pracy. Raport o rozwoju społecznym - Polska 2007, UNDP, Warszawa 2007. Sztanderska U. (red.) Badanie aktywności zawodowej absolwentów w kontekście realizacji programu "Pierwsza Praca". Raport. MPiPS, Warszawa 2008. Sztanderska U., Determinanty kształcenia wyższego w Polsce, (w:) Mechanizmy kształtujące decyzje edukacyjne, T. Szapiro (red.), SGH, Warszawa 2004. Ścieżki edukacyjne Polaków, GUS, Warszawa 2005. Kotowska I. (red.), Uczenie się dorosłych. Przegląd tematyczny. Raport źródłowy Polska/OECD, Biblioteka Rynku Pracy, Warszawa 2005. Wójcicka M., Czynniki decydujące o wyborze zawodu (kierunku studiów), (w:) Biogramy edukacyjne, B. Minkiewicz, T. Szapiro (red.), SGH, Warszawa 2001. Ponadto inne pozycje dostosowane indywidualnie do tematu pracy licencjackiej. |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu tego kursu student: 1) jest dobrze zaznajomiony z podstawowymi zagadnieniami ze styku edukacji i rynku pracy, 2) zna techniki gromadzenia informacji i identyfikacji literatury przedmiotu, 3) potrafi zaprojektować i przeprowadzić badanie empiryczne przy użyciu bazy danych jednostkowych. W pracy dyplomowej student powinien zademonstrować znajomość w/w kompetencji. KW01, KW02, KW03, KU01, KU02, KW03, KK01, KK02, KK03 |
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawą zaliczenia na ocenę będzie: 1) w I semestrze: opracowanie koncepcji pracy dyplomowej i złożenie co najmniej jednego rozdziału (50%), 2) w II semestrze: złożenie ostatecznej wersji pracy dyplomowej (50%). |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SEM-LIC
|
Typ zajęć: |
Seminarium licencjackie, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jacek Liwiński | |
Prowadzący grup: | Jacek Liwiński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Seminarium licencjackie - Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SEM-LIC
|
Typ zajęć: |
Seminarium licencjackie, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jacek Liwiński | |
Prowadzący grup: | Jacek Liwiński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Seminarium licencjackie - Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.