Analiza zastosowań technologii informacyjnych w przedsiębiorstwach i bankach
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2400-PP3SL116 |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.3
|
Nazwa przedmiotu: | Analiza zastosowań technologii informacyjnych w przedsiębiorstwach i bankach |
Jednostka: | Wydział Nauk Ekonomicznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | seminaria licencjackie |
Założenia (opisowo): | Nie ma wymagań odnośnie wstępnej wiedzy (tj. dotychczasowych przedmiotów) u studentów podejmujących zajęcia, a jedynie zainteresowania w./wym. problematyką. |
Skrócony opis: |
Przedmiotem seminarium licencjackiego są nowe technologie informacyjne (IT), systemy informatyczne, jak i metody zarządzania (bazujące na IT) – ich specyfika, zastosowania i oddziaływania w różnych typach przedsiębiorstw (organizacji), instytucjach finansowych (bankach), czy segmentach gospodarki, bądź w skali międzynarodowej. Szczególną uwagę poświęcono koncepcjom crowdfundingu (finansowania społecznościowego) i crowdsourcingu (pracy na rynkach elektronicznych), również alternatywnym systemom handlu instrumentami finansowymi, a także zastosowaniom różnych modeli aukcji. Zajęcia przeznaczone dla studentów III roku różnych kierunków studiów, w tym: IiE, FIIR, FPP, EP, EM, MSEM, MSEMEN. Seminarium licencjackie: po 30 godz. w semestrze. |
Pełny opis: |
Proponowane obszary tematyczne seminarium są między innymi następujące: 1. Nowe technologie informacyjne (IT) w zastosowaniach gospodarczych. 2. Systemy informatyczne (informacyjne) w różnych typach procesów i obiektów gospodarczych (firmy usługowe, handlowe, produkcyjne, administracja, instytucje użyteczności publicznej – banki, giełdy). 3. Crowdfunding (finansowanie społecznościowe) – finansowanie przedsięwzięć i inwestycji. 4. Crowdsourcing w działalności przedsiębiorstwa. 5. IT w sektorze finansowo-bankowym. Alternatywne systemy handlu instrumentami finansowymi. 6. Aukcje tradycyjne i elektroniczne. Domy aukcyjne na rynku dzieł sztuki i kolekcjonerskim. Inwestycje alternatywne. 7. Koncepcje zarządzania przedsiębiorstwem i wspomaganie IT. Zintegrowane systemy informacyjne zarządzania, klasy ERP, CRM, PRM, SCM, Business Intelligence itp. 8. Ekonomika Internetu. Systemy zarobkowania w Internecie. 9. Sektorowe analizy rozwoju systemów e-biznesu. Rynki w przestrzeni elektronicznej – m.in. handel i usługi, nieruchomości, turystyka, edukacja itp. 10. IT w sferze administracji publicznej. Koncepcje elektronicznej administracji (e-government). 11. Koncepcje społeczeństwa informacyjnego. Zarządzanie informacją i wiedzą przedsiębiorstwa. 12. Szara strefa w gospodarce elektronicznej i tradycyjne. Co istotne, zainteresowania seminarium mogą obejmować także inne obszary (nie zestawione w w./wym. wykazie), do uzgodnienia z prowadzącym seminarium. |
Literatura: |
Dobierana w zależności od tematów prac studentów. Szczegółowa literatura, wynikająca z zainteresowań studentów podawana jest na zajęciach. Do wybranych zajęć mogą być przydatne autorskie prace, między innymi następujące: 1. Dziuba D.T. (2014): Wstęp do ekonomiki crowdfundingu. Modele finansowania społecznościowego. Wydawn. Fundacji Fotografia dla Przyszłości. Warszawa. 2. Dziuba D.T. (2012): Crowdsourcing w kształtowaniu elektronicznych rynków pracy. Wydawn. Nowy Dziennik, Warszawa. 3. Dziuba D.T. (2002): Systemy informatyczne w obsłudze banków detalicznych Wydawn. Nowy Dziennik, Warszawa. |
Efekty uczenia się: |
Efektem finalnym jest napisanie pracy licencjackiej. Ukończenie zajęć zwiększa kompetencje uczestników na rynku pracy, daje im podstawy teoretyczne, analityczne, jak również praktyczne w zakresu tematyki obejmowanej przez seminarium licencjackie. Wiedza 1. Student ma wiedzę o obszarach zastosowań i oddziaływań nowych technologii informacyjnych (IT), wynikających z tematyki seminarium licencjackiego. 2. Student ma wiedzę nt. możliwości analizy zastosowań IT. 3. Student nabywa wiedzę nt. oddziaływań IT w przedsię-biorstwach, gospodarce i społeczeństwie. 4. Student ma wiedzę nt. zasad pisania pracy licencjackiej. 5. Student ma wiedzę z zakresu poszukiwani i wykorzystania źródeł literaturowych. 6. Student ma wiedzę na temat organizowania pracy, tworzenia planu pracy. 7. Student ma wiedzę nt. formułowania celów i tez pracy oraz ich weryfikacji. Umiejętności 1. Student nabywa umiejętności samodzielnego pisania pracy licencjackiej. 2. Student umie formułować i weryfikować cele (tezy) badawcze. Umie interpretować uzyskane wyniki badań. 3. Student umie zaplanować swoją pracę, tworzyć plan pracy. 4. Student nabywa umiejętności poszukiwania i wykorzystania źródeł literaturowych. 5. Student dysponuje umiejętnościami w zakresie analizy problemów ekonomicznych na potrzeby informatyzacji przedsiębiorstw i gospodarki. Dysponuje umiejętnościami stosowania metod krytycznej analizy zjawisk ekonomicznych. 6. Student ma umiejętność określania potencjalnych problemów w zakresie wdrażania IT w gospodarce. Potrafi zidentyfikować korzyści i ograniczenia z inwestowania w IT w gospodarce. Umie zidentyfikować czynniki wpływające na efektywność takich wdrożeń. 7. Student potrafi przygotować opracowanie zadanego problemu oraz zaprezentować je na forum grupy. Współpracuje przy tworzeniu prezentacji. 8. Student nabędzie umiejętności formułowania i wymiany poglądów. Kompetencje społeczne 1. Student ma świadomość ogromnej roli, jaką w społeczeństwie i gospodarce odgrywają nowe technologie informacyjne i komunikacyjnych. 2. Student rozumie konieczność wykorzystywania IT we współczesnych instytucjach rynkowych, w gospodarce opartej na wiedzy i społeczeństwie informacyjnym. 3. Student rozumie potrzebę ciągłego pogłębiania wiedzy związanej z systemami informatycznymi, które z uwagi na swój dynamiczny rozwój stwarzają coraz to nowe możliwości dla gospodarki i społeczeństwa. 4. Student będzie w stanie zrozumieć konsekwencje dla społeczeństwa i gospodarki, wywołane rozwojem nowych technologii informacyjnych. 5. Student rozumie współzależności w ramach społeczeństwa informacyjnego i gospodarki elektronicznej (informacyjnej). 6. Student zna i rozumie zagadnienia prawne związane z wykorzystywaniem oprogramowania komputerowego. 7. Student wykazuje dyscyplinę w terminowej realizacji wymogów zaliczeniowych. KW01, KW02, KW03, KU01, KU02, KW03, KK01, KK02, KK03 |
Metody i kryteria oceniania: |
Do zaliczenia oceniane są: aktywne uczestnictwo w seminarium, opracowywanie i wygłaszanie referatów (prezentacji), postępy w przygotowywaniu pracy. Do zaliczenia każdy z semestrów: zimowy i letni, przy czym zaliczenie semestru letniego dopiero po złożeniu pracy. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.