Współczesne koncepcje zarządzania
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2400-PPMG011 |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.3
|
Nazwa przedmiotu: | Współczesne koncepcje zarządzania |
Jednostka: | Wydział Nauk Ekonomicznych |
Grupy: |
Seminaria magisterskie dla I i II roku studiów zaocznych |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | seminaria magisterskie |
Założenia (opisowo): | Wymagania formalne Osiągnięciu efektów kształcenia sprzyjać będzie ukończenie studiów I stopnia w obszarze: ekonomii (zwłaszcza ekonomii przedsiębiorstwa, informatyki gospodarczej, rachunkowości) lub zarządzania Założenia wstępne Takie jak dla wszystkich Studentów, którzy posiadają dyplom licencjata |
Skrócony opis: |
Zajęcia mają na celu przybliżenie studentom tematyki i problemów współcześnie stosowanych wybranych koncepcji zarządzania oraz ułatwienie studentom wyboru tematu pracy magisterskiej, studenci zapoznają się ze wstępnie wskazaną literaturą. Studenci zbudują plan pracy, przystąpią do samodzielnych poszukiwań literatury, badań oraz pisemnego tworzenia pracy. W ramach zajęć studenci poznają wymagania z zakresu umiejętności warsztatowych koniecznych do napisania pracy magisterskiej (zbierania materiałów źródłowych, układania konstrukcji pracy, stosowania metod badawczych, budowy tabel, rysunków, aneksów, itp.) a także jej prezentacji. Zaliczenie semestru na podstawie aktywności, prezentacji wybranego zagadnienia i problemu badawczego, który można podjąć w pracy magisterskiej, przygotowaniu ogólnego konspektu pracy oraz napisaniu pierwszego rozdziału (w wersji wstępnej). |
Pełny opis: |
W pierwszym semestrze seminarium student dokona wyboru tematyki pracy magisterskiej, pozna umiejętności warsztatowe, wyszuka problem badawczy, przeczyta wstępnie wskazaną literaturę przedmiotu, wyszuka samodzielnie literaturę, zaprezentuje temat pracy wraz ze wstępnie sformułowanymi pytaniami badawczymi, określi wstępnie metody badawcze pozwalające rozwiązać problem. Student pozna formalne zasady pisania prac magisterskich i je zastosuje w pierwszym napisanym rozdziale pracy, student zaprezentuje plan pracy, cele i tezy badawcze pracy wraz z metodami proponowanymi do zastosowania, rozpocznie realizację badań. Tematyka prac: – Zarządzanie zmianą, zmiany jako stały element strategii przedsiębiorstw, przygotowanie firmy do wprowadzania zmian, przesłanki wyboru koncepcji zarządzania – Podejście procesowe w programach zmian organizacyjnych, koncepcje zarządzania bazujące na procesach: Business Process Reengineering, Business Process Improvement, Business Process Orientation, Business Process Management – Zarządzanie efektywnością procesów biznesu - Process Performance Management – Zarządzanie relacjami z klientami i budowanie trwałych relacji z klientami - Customer Relationship Management, orientacja na klienta a podejście procesowe, definiowanie procesów interakcji z klientami, zarządzanie wiedzą - Knowledge Management – Zarządzanie relacjami z dostawcami, zarządzanie łańcuchem dostaw - Supply Chain Management, proces przepływu informacji między wszystkimi partnerami w łańcuchu dostaw – Technologie informatyczne w zarządzaniu organizacją, systemy przepływu informacji, systemy klasy Enterprise Resource Planning, systemy CRM, systemy SCM – Zarządzanie projektem wdrożenia systemu informatycznego do organizacji, przesłanki wyboru systemu, decyzje make or buy, przygotowanie organizacji do wdrożenia – Koncepcja rozszerzonego przedsiębiorstwa, X-engineering - definiowanie interorganizacyjnych procesów biznesu, integracja systemów informatycznych – Japońskie koncepcje zarządzania jakością - Kaizen, TQM, Just in Time – Budowanie przewagi konkurencyjnej - zarządzanie jakością łańcucha wartości – Techniki i metody wspomagające praktyczne stosowanie współczesnych koncepcji zarządzania: benchmarking, outsourcing, znaczenie czynnika ludzkiego w procesie zmian – Nowoczesne koncepcje z obszaru rachunkowości zarządczej |
Literatura: |
Literatura wstępnie zalecana do przeczytania w semestrze zimowym (zależnie od zainteresowań studentów): wybrane artykuły tematyczne, głównie z czasopism: CEO, Ekonomika i organizacja przedsiębiorstwa, Controlling i rachunkowość zarządcza, e-mentor. Hammer M. Champy J.: Reengineering w przedsiębiorstwie. Neumann Management Institute. Warszawa 1996 Champy J.: X-engineering przedsiębiorstwa. Wydawnictwo Placet. Warszawa 2003 Wasilewski L.: Kaizen. Tajemnica sukcesu Japonii. Zetom. 1997 Kasprzak T. (red.): W kierunku rozszerzonego przedsiębiorstwa. Difin. 2006 Lech P.: Zintegrowane systemy zarządzania ERP/ERP II. Difin. 2003 Januszewski A., Funkcjonalność informatycznych systemów zarządzania, PWN 2008 Gabryelczyk R.: Reengineering. Restrukturyzacja procesowa przedsiębiorstwa. Nowy Dziennik. Warszawa 2000 Kasprzak T.: Strategie firm a Business Process Reengineering. w: Kasprzak T. (red.): Modele informacyjne procesów gospodarczych. Nowy Dziennik. Warszawa1998 Wessling H.: Network Relationship Management. Gabler Verlag. Wiesbaden 2002 Cyfert Sz.: Strategiczne doskonalenie architektury procesów. Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu. 2006 Rummler G.A. Brache A.P.: Podnoszenie efektywności organizacji. PWE. Warszawa 2000 Scheer A.-W. (Eds.): Business Process Excellence. Springer Verlag 2002 Kaplan R. Norton D.: Strategiczna Karta Wyników. Jak przełożyć strategię na działanie. PWN 2002 |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Student zna i rozumie istotę współczesnych koncepcji zarządzania. Zna uwarunkowania stosowania ich w organizacjach. Student wie jak formułować problemy badawcze i prowadzić badania dla potrzeb pracy magisterskiej. Rozumie jak przebiega proces testowania hipotez, wie jak pracować z literaturą i materiałem empirycznym. Student zna formalne zasady przygotowania pracy magisterskiej. Umiejętności Student umie dokonać krytycznego przeglądu literatury, stanowisk różnych autorów i analizy źródeł oraz pracować z materiałem empirycznym. Potrafi formułować pytania i hipotezy badawcze, a także dobrać odpowiednie metody ich weryfikacji. Jest w stanie dokonać syntezy uzyskanych wyników formułując samodzielnie odpowiednie wnioski. Kompetencje Student potrafi inspirować i organizować proces uczenia się w grupie. Potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego celu seminarium, jakim jest napisanie pracy magisterskiej. Student potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę i umiejętności. KW01, KW02, KW03, KU01, KU02, KU03, KK01, KK02, KK03 |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie semestru na podstawie aktywności, prezentacji wybranego zagadnienia i problemu badawczego, który można podjąć w pracy magisterskiej, przygotowania ogólnego konspektu pracy oraz napisaniu wstępnej wersji początkowego rozdziału pracy. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.