Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Kontroling marketingowy

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2400-ZU2WW058
Kod Erasmus / ISCED: 14.3 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0311) Ekonomia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Kontroling marketingowy
Jednostka: Wydział Nauk Ekonomicznych
Grupy: Przedmioty wolnego wyboru dla II roku studiów zaocznych
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

nieobowiązkowe

Skrócony opis:

Nabycie przez słuchaczy wiedzy i podstawowych umiejętności w zakresie oceny i pomiaru działań marketingowych.

Zajęcia prowadzone są w formie wykładu, dyskusji oraz ćwiczeń związanych z przeprowadzaniem badań dot. pomiaru i oceny działalności marketingowej w oparciu o studia przypadków i użycie wybranych metodyk.

Pełny opis:

Program zajęć:

• planowanie działalności marketingowej z uwzględnieniem potrzeby oceny ex ante i ex post,

• pomiar i ocena działalności marketingowej - potrzeba, okoliczności, metody i miary,

• skuteczność a efektywność w marketingu,

• istota, metody i narzędzia kontrolingu marketingowego (kontroling strategiczny i operacyjny, źródła danych dla kontrolingu, zakres kontrolingu, wybrane metodyki kontrolingowe),

• metody pomiaru: udziału w rynku, marż pokrycia, stopy zwrotu z inwestycji marketingowych, lojalności klientów, siły marki, jakości obsługi klienta,

• rachunek kosztów i pomiar efektywności sprzedaży oraz efektywności wydatków na promocję.

Literatura:

• M. Nowak, Controlling działalności marketingowej, PWE, 2007

• P. Hague, N. Hague, C.-A. Morgan, Badania rynkowe w praktyce, Wydawnictwo Helion 2005.

• K. Mazurek-Łopacińska, Badania marketingowe. Podstawowe metody i obszary zastosowań, wyd. Akademii Ekonomicznej im. Oskara Langego we Wrocławiu.

• S. Kaczmarczyk, Zastosowania badań marketingowych, PWE, Warszawa 2007

• A. Noga-Bogomilski, D. Maison, Badania marketingowe. Od teorii do praktyki, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2007

• D. Maison, Jakościowe metody badań marketingowych. Jak zrozumieć konsumenta, PWN 2010

Efekty uczenia się:

Wiedza

Po ukończeniu przedmiotu student:

• Rozumie sens tworzenia planów marketingowych

• Zna metody oceny skuteczności i efektywności działalności marketingowej

• Zna wybrane metody kontrolingu marketingowego, w tym metody pomiaru: udziału w rynku, marż pokrycia, stopy zwrotu z inwestycji marketingowych, lojalności klientów, siły marki, jakości obsługi klienta

• Zna zasady prowadzenia rachunku kosztów i pomiaru efektywności sprzedaży oraz efektywności wydatków na promocję

Umiejętności

Po ukończeniu kursu student:

• Potrafi dobierać metody oceny skuteczności i efektywności działalności marketingowej

• Umie zastosować w praktyce wybrane metody kontrolingu marketingowego, w tym metody pomiaru: udziału w rynku, marż pokrycia, stopy zwrotu z inwestycji marketingowych, lojalności klientów, siły marki, jakości obsługi klienta

• Umie analizować i interpretować wyniki badań w zakresie kontrolingu marketingowego

Kompetencje społeczne - postawy:

Po ukończeniu kursu student:

• Rozumie i docenia rolę pomiaru działalności marketingowej

• Ma analityczne, krytyczne spojrzenie na wyniki badań kontrolingowych w obszarze marketingu

• Potrafi samodzielnie doskonalić swoje kompetencje w zakresie kontrolingu marketingowego

SU05, SU06, SK01, SK03, SU04, SU03, SU02, SU01, SW03, SW02, SW01, SW04, SW05, SK02, SK04

Metody i kryteria oceniania:

Studenci uzyskują ocenę na podstawie prac grupowych i indywidualnej aktywności studentów.

Prace grupowe polegają na uczestnictwie w warsztatach badań dot. kontrolingu marketingowego – zespoły przeprowadzają badanie na podstawie przedstawionego do oceny studium przypadku. W ramach pracy indywidualnej studenci przygotowują esej naukowy na wybrany temat z obszaru oceny i pomiaru działalności marketingowej. Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną dwóch ww. ocen (w przypadku, gdy obie są pozytywne).

Komponent badawczy:

W ramach zajęć realizowane są dwa komponenty badawcze:

1) Projekt grupowy na zaliczenie przedmiotu wymaga przeprowadzenia badania marketingowego związanego z rzeczywistym problemem marketingowym, z zastosowaniem naukowej metody prowadzenia badań kontrolingowych (praca na danych zastanych, udostępnionych studentom w ramach studium przypadku) oraz z wykorzystaniem aktualnej literatury przedmiotu.

2) Drugą część komponentu badawczego stanowi indywidualnie przygotowany esej naukowy, wymagający zebrania literatury naukowej, dokonania jej krytycznej analizy, przeprowadzenia wnioskowania i sformułowania odpowiedzi na postawiony problem badawczy.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.
ul. Długa 44/50
00-241 Warszawa
tel: +48 22 55 49 126 https://www.wne.uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)