Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodologia badań psychologicznych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2500-PL-PS-OB1Z-2
Kod Erasmus / ISCED: 14.4 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0313) Psychologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Metodologia badań psychologicznych
Jednostka: Wydział Psychologii
Grupy: Zajęcia obligatoryjne
Zajęcia obligatoryjne Psychologia 1 rok
Strona przedmiotu: https://sites.google.com/psych.uw.edu.pl/mbp/strona-g%C5%82%C3%B3wna
Punkty ECTS i inne: 8.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Kierunek podstawowy MISMaP:

psychologia

Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Znajomość podstaw logiki oraz podstawowych pojęć filozoficznych.

Zainteresowanie badaniami psychologicznymi, znajomość przynajmniej pobieżna literatury popularnonaukowej poświęconej badaniom psychologicznym


Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

. Wykład poświęcony jest wprowadzeniu w problematykę badań psychologicznych. Tematem zajęć będzie specyfika psychologii jako nauki, przebieg procesu badawczego, status pojęć psychologicznych oraz charakterystyka metod badawczych stosowanych w tej dyscyplinie.

Omówione będą zalety i wady podejścia ilościowego w badaniu zachowania się człowieka, rola statystyki. Wykład obejmować będzie również elementy filozofii nauki.

Pełny opis:

Wykład omawia podstawy badań naukowych w zakresie psychologii. Omawiana jest definicja nauki i relacja między wiedzą potoczną a naukową, zagrożenia wynikające z postprawdy, specyfika psychologii, planowanie i prowadzenie badań empirycznych w tym zakresie.

Przedmiotem rozważań będą metody eksperymentalne i nieeksperymentalne, tworzenie wskaźników i narzędzi badawczych, badawczego, status pojęć psychologicznych. Omówione będą zalety i wady podejścia ilościowego w badaniu zachowania się człowieka, rola statystyki.

Uzupełnieniem wykładu jest zestaw lektur. Literatura obowiązkowa obowiązuje na egzaminie również w zakresie tematów nie poruszanych w czasie wykładu, zadaniem literatury uzupełniającej jest poszerzenie wiedzy i dodatkowe wyjaśnienie wykładanych zagadnień. Opanowane podstaw wiedzy wymaganej na egzaminie winno zająć przeciętnie ok. 60 godzin, biegłe opanowanie całości poruszanych zagadnień około 120 godzin.

Literatura:

Obowiązkowa:

Bogdan Wojciszke (2004) "Systematycznie modyfikowane autoreplikacje: logika programu badań empirycznych w psychologii".(w:) J. Brzeziński (red.) Metodologia badań psychologicznych. Wybór tekstów. Warszawa: PWN

Babbie, Earl (2009) Podstawy badań społecznych, Warszawa: PWN (rozdziały 1,2,3,4,5,8,15)

Lub

Babbie, Earl (2003) Badania społeczne w praktyce, Warszawa: PWN (rozdziały 1,2,4,5,8,18.

Uzupełniająca:

Sady, W (2014) Spór o racjonalność naukową, Toruń:

Choynowski, M., (1971) Pomiar w psychologii (w) Kozielecki J., (red.) 4) Problemy psychologii matematycznej, Warszawa: PWN

King, B., Minium, E.W. (2009) "Statystyka dla psychologów i pedagogów", Warszawa: PWN

Weinberg, S. (2003) Scientists: Four gold lessons. Nature 426, 389

Paluchowski WJ (2012) Diagnoza psychologiczna. Proces, narzędzia, standardy.

Kordos, M (2002) Wykłady z historii matematyki

Brzeziński,J. (1999) Metodologia badań psychologicznych, Warszawa: PWN Rozdziały 1-8, 12,14, 17(p.1-3)

Efekty uczenia się:

Wiedza

Po ukończeniu przedmiotu student wyjaśnia specyfikę psychologii jako nauki empirycznej, odróżnia wiedzę naukową od potocznej, odnosi pojęcia z zakresu filozofii nauki do wiedzy psychologicznej, rozróżnia obiektywny, subiektywny i intersubiektywny poziom wiedzy o rzeczywistości, formułuje prawidłowe definicje teoretyczne i operacyjne, wskazuje błędy w definicjach, projektuje wskaźniki pojęć psychologicznych, omawia nadznaczenie pojęć w psychologii, projektuje proste eksperymenty psychologiczne, rozumie idee stosowania statystyki w badaniach i wiążące się z tym możliwości błędu, wymienia i omawia reguły etyczne dotyczące badań psychologicznych.

Umiejętności

Student ocenia i interpretuje wyniki badań empirycznych w zakresie psychologii.

Kompetencje społeczne

Student rozumie konsekwencje irracjonalnych wyjaśnień zjawisk psychologicznych dla społeczeństwa, kluczową rolę rzetelności i uczciwości naukowej w dochodzeniu do prawdy o naturze człowieka. Potrafi ocenić badania naukowe z perspektywy etycznej. W relacji do autorytetów naukowych zachowuje zarówno szacunek jak i krytycyzm.

Metody i kryteria oceniania:

Egzamin testowy, obejmujący zarówno pytania o wiadomości z zakresu psychologii, jak i przykłady wymagające jej zastosowania, a zatem wykazania się umiejętnościami i kompetencjami.

Słuchacze otrzymują zestaw testów z lat ubiegłych, wraz z rozwiązaniami i komentarzami.

Próg zaliczenia wynosi 60% punktów.

Jeśli student uzyskał co najmniej 60% punktów, doliczone zostaną punkty za aktywność na wykładach (udział w bieżących testach). Maksymalna liczba punktów dodatkowych to 20%.

Praktyki zawodowe:

brak

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Seminarium, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Adam Tarnowski
Prowadzący grup: Maciej Bieńkowski, Zofia Borska-Mądrzycka, Mateusz Choiński, Joanna Kowalska, Paweł Łowicki, Anna Rędzio, Dorota Rutkowska, Adam Tarnowski, Mikołaj Winiewski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Seminarium - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin
Literatura:

Obowiązkowa:

1. Bogdan Wojciszke (2004) "Systematycznie modyfikowane autoreplikacje: logika programu badań empirycznych w psychologii".(w:) J. Brzeziński (red.) Metodologia badań psychologicznych. Wybór tekstów. Warszawa: PWN

2. Babbie, Earl (2009) Podstawy badań społecznych, Warszawa: PWN (rozdziały 1,2,3,4,5,8,15)

Lub

1. Babbie, Earl (2003) Badania społeczne w praktyce, Warszawa: PWN (rozdziały 1,2,4,5,8,18.

Uzupełniająca:

1. Sady, W (2014) Spór o racjonalność naukową, Toruń:

2. Choynowski, M., (1971) Pomiar w psychologii (w) Kozielecki J., (red.) 4) Problemy psychologii matematycznej, Warszawa: PWN

3. King, B., Minium, E.W. (2009) "Statystyka dla psychologów i pedagogów", Warszawa: PWN

4. Weinberg, S. (2003) Scientists: Four gold lessons. Nature 426, 389

5. Paluchowski WJ (2012) Diagnoza psychologiczna. Proces, narzędzia, standardy.

6. Kordos, M (2002) Wykłady z historii matematyki

7. Brzeziński,J. (1999) Metodologia badań psychologicznych, Warszawa: PWN Rozdziały 1-8, 12,14, 17 (p.1-3)

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2024-10-01 - 2025-01-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Seminarium, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Adam Tarnowski
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Seminarium - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin
Literatura:

Obowiązkowa:

1. Bogdan Wojciszke (2004) "Systematycznie modyfikowane autoreplikacje: logika programu badań empirycznych w psychologii".(w:) J. Brzeziński (red.) Metodologia badań psychologicznych. Wybór tekstów. Warszawa: PWN

2. Babbie, Earl (2009) Podstawy badań społecznych, Warszawa: PWN (rozdziały 1,2,3,4,5,8,15)

Lub

1. Babbie, Earl (2003) Badania społeczne w praktyce, Warszawa: PWN (rozdziały 1,2,4,5,8,18.

Uzupełniająca:

1. Sady, W (2014) Spór o racjonalność naukową, Toruń:

2. Choynowski, M., (1971) Pomiar w psychologii (w) Kozielecki J., (red.) 4) Problemy psychologii matematycznej, Warszawa: PWN

3. King, B., Minium, E.W. (2009) "Statystyka dla psychologów i pedagogów", Warszawa: PWN

4. Weinberg, S. (2003) Scientists: Four gold lessons. Nature 426, 389

5. Paluchowski WJ (2012) Diagnoza psychologiczna. Proces, narzędzia, standardy.

6. Kordos, M (2002) Wykłady z historii matematyki

7. Brzeziński,J. (1999) Metodologia badań psychologicznych, Warszawa: PWN Rozdziały 1-8, 12,14, 17 (p.1-3)

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.
ul. Długa 44/50
00-241 Warszawa
tel: +48 22 55 49 126 https://www.wne.uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)