Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Jakościowe metody badań - planowanie, prowadzenie wywiadów i analiza danych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2500-PL-PS-SP311-27
Kod Erasmus / ISCED: 14.4 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0313) Psychologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Jakościowe metody badań - planowanie, prowadzenie wywiadów i analiza danych
Jednostka: Wydział Psychologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Skrócony opis:

Zajęcia dotyczą zastosowania metod jakościowych w badaniach marketingowych (badaniach produktów, wizerunku marki, postaw konsumentów, satysfakcji klientów, reklamy). Szczególny nacisk położony jest na metodę zogniskowanych wywiadów grupowych (tzw. fokusów). Celem zajęć jest wprowadzenie - teoretyczne i praktyczne - w problematykę organizacji, realizacji oraz analizy i interpretacji rezultatów badań jakościowych. W trakcie zajęć studenci zapoznają się z teoretycznymi aspektami realizacji wywiadów grupowych, ćwiczą przygotowywanie ofert i scenariuszy oraz prowadzenie wywiadu grupowego oraz przygotowanie raportu-prezentacji z badań, a także występowanie w roli Klienta.

Efekty uczenia się:

1. Studenci będą rozumieli, w jakich sytuacjach zastosować badania jakościowe oraz metodę wywiadów grupowych w badaniach marketingowych oraz nazwać korzyści z ich zastosowania specyficzne dla danego problemu badawczego.

2. Studenci będą potrafili opracować:

- ofertę badawczą (sformułować cele marketingowe i badawcze, zagadnienia do realizacji oraz schemat badania)

- scenariusz do wybranych zagadnień badawczych.

3. Studenci będą potrafili zakodować wyniki i opracować prezentację wyników badania.

4. Studenci będą potrafili ocenić, jak zachowani moderatora wpływają na dynamikę grupę i realizację celu badania.

5. Studenci będą potrafili udzielić innym konstruktywne informacje zwrotne dotyczące poszczególnych prac (oferta, scenariusz, moderowanie, prezentacja).

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Katarzyna Archanowicz-Kudelska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Pełny opis:

"1. Zapoznanie studentów z praktycznymi zagadnieniami związanymi z realizacją badań jakościowych, w szczególności zogniskowanych wywiadów grupowych.

2. Rozwijanie umiejętności studentów w trzech zakresach:

a. Projektowania badań jakościowych z wykorzystaniem zogniskowanych wywiadów grupowych.

b. Analizowania badań jakościowych i wnioskowania.

c. Prowadzenia zogniskowanych wywiadów grupowych: studenci będą potrafili przeprowadzić 45-60 minutowy wywiad grupowy, będą rozumieli, jakie są konsekwencje zachowań werbalnych i niewerbalnych moderatora dla dynamiki grupy i realizacji celu.

"

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

--------------------------------

Ogólnie o badaniach jakościowych:

Maison D. (2010). Jakościowe metody badań marketingowych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Styśko-Kunkowska (2014). Interviews as a qualitative research method in management and economics sciences. Warsaw: SGH. Strony 23-132.

Wybór metody i dobór uczestników

Styśko-Kunkowska, M., Wąsowicz-Kiryło, G. , Grunert, G. K. (2018). Gaining wealth and deep insight into meaning of colours in nutrition labelling using an extended focus group interview. In SAGE Research Methods Cases.

Wybrane zagadnienia marketingowe:

Maison, D. i Noga-Bogomilski A. (2007). Badania marketingowe. Od teorii do praktyki.

--> Wójcik, M. (2007). Jakościowe badania elementów składowych marki.

--> Maison D. (2007). O badaniach reklamy, czyli jak na podstawie badań przewidzieć skuteczność reklamy i ocenić skuteczność przeprowadzonej kampanii.

Stasiuk, K. Maison, D. (2014). Psychologia konsumenta. Warszawa: PWN. Rozdział 9.

literatura uzupełniająca:

--------------------------------

Malhotra N. K. & Birks D. (2007). Marketing Research: An Applied Approach

(Third European Edition). Harlow [etc.]: FT Prentice Hall. Chapters 6-9, pp. 148-263.

Stewart D.W, Shamdasani P.N., Rook D.W. (2006). Focus Groups: Theory and Practice (2nd Edition). Thousand Oaks (etc.): Sage Publications. Chapters 2-7, pp. 19-134.

ESOMAR (2019). ESOMAR/GRBN Guideline for researchers and clients involved in primary data collection Consultation Draft: August 7, 2019. Retrieved September 9, 2019, from https://www.esomar.org/what-we-do/code-guidelines/primary-data-collection-guideline

ESOMAR (2009). Guide on passive data collection, observation and recording (rev. ed.). Retrieved September 9, 2019, from http: https://www.esomar.org/uploads/public/knowledge-and-standards/codes-and-guidelines/ESOMAR_Codes-and-Guidelines_Passive_Data_Collection-Observation-and-Recording.pdf Chapters 3-4.

Kvale S. (2004). Interviews. Wprowadzenie do jakościowego wywiadu badawczego. Trans Humana: Białystok.

Nikodemska-Wołowik A. (1999). Jakościowe badania marketingowe. Warszawa: PWE.

Wyrzykowska, I. (2007). Siedem pytań i odpowiedzi na temat technik projekcyjnych, czyli o ich stosowaniu w strategii marketingowej. W: D. Maison, A. Noga-Bogomilski Badania marketingowe. Od teorii do praktyki. Gdańsk: GWP."

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.
ul. Długa 44/50
00-241 Warszawa
tel: +48 22 55 49 126 https://www.wne.uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)