Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Psychologia w finansach

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2600-DSFRdz2PF
Kod Erasmus / ISCED: 04.0 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0410) Biznes i administracja Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Psychologia w finansach
Jednostka: Wydział Zarządzania
Grupy: Przedmioty obowiązkowe dla 2 roku DSZFR dzienne sem. letni
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Przedmiot ma na celu zapoznanie studenta z psychologicznymi podstawami funkcjonowania człowieka w kontekście rynków i organizacji finansowych oraz ich konsekwencjami dla zarządzania finansami, podejmowania decyzji czy relacji interpersonalnych w organizacjach finansowych.

Pełny opis:

Zakres omawianych zagadnień:

1. Specyfika poznania naukowego w psychologii i jego zastosowania

 W jaki sposób zdobywamy wiedzę naukową w naukach społecznych (finansach, zarządzaniu, psychologii, ekonomii)?

 Rodzaje doniesień naukowych. Którym możemy ufać? Przewaga badań eksperymentalnych nad korelacyjnymi.

 Realizm sytuacyjny i psychologiczny w badaniach empirycznych.

 Trafność zewnętrzna (generalizowanie wyników uzyskanych w badaniach na populację) i wewnętrzna (wnioskowanie o związku przyczynowym).

 Metody diagnozowania pracowników (m.in diagnoza osobowości, temperamentu)

 Jakie znaczenie ma wiedza psychologiczna w zarządzaniu zasobami ludzkimi, zachowaniach organizacyjnych, zachowaniach konsumentów na rynku.

ZASTOSOWANIA - integracja problematyki finansowej i psychologicznej w ramach psychologii finansowej: tzw. finanse behawioralne 2.0.

2. Funkcjonowanie poznawcze człowieka

 Jak funkcjonują nasze umysły?

 Kategorie poznawcze.

 Sieci połączeń: Aktywizacja połączeń – ekran świadomości i pamięć operacyjna.

 Efekt ograniczenia zasobów poznawczych i konkurowania o wolne zasoby poznawcze. Rola zawartości pamięci operacyjnej.

 Pozawerbalny zapis doświadczenia (system holistyczny) vs zapis aktywności poznawczej (system analityczny).

 Procesy automatyczne i kontrolowane.

 Aktywizacja schematów/reprezentacji poznawczych.

 Czy nasza pamięć może być niezawodna?

 Dynamika zapisów pamięciowych.

 Efekt pewności wstecznej („Wiedziałem to wcześniej”).

 Efekty pierwszeństwa, świeżości, zakotwiczenia, konfirmacji, inercji, zbyt wczesnej aktywizacji.

 Asymetria procesów aktywizacji i dezaktywizacji.

 Efekt kotwicy/zestawienia: asymilacja vs kontrast.

ZASTOSOWANIA: percepcja pieniądza-błędy poznawcze w ocenach finansowych, predykcje nieuczciwości

3. Funkcjonowanie emocjonalne człowieka

 Rodzaje reakcji emocjonalnych: emocje steniczne i asteniczne; uczucia, odczucia i nastroje; emocje endo- i egzocentryczne;

 Opinie deskryptywne, oceny: ewaluatywne vs emocjonalne.

 Czy mogę wierzyć temu co czuję? Efekt mylnej interpretacji pobudzenia fizjologicznego. Zarażanie emocjami. Afektywne atraktory – asymetria pozytywno-negatywna.

 Dynamika reakcji emocjonalnych: perseweracja; efekty: ekspozycji, nowości, habituacji/adaptacji/przesytu.

 Rozpoznawanie, interpretacja i regulacja procesów emocjonalnych.

ZASTOSOWANIA: psychologiczne aspekty chciwości, wypalenie zawodowe w instytucjach finansowych

4. Funkcjonowanie behawioralne człowieka

 efekt fokusowania

 Dynamika procesów motywacyjnych, dążenie do zgodności ewaluatywnej wymuszające redukcję dysonansu poznawczego;

 zachowania refleksyjne vs bezrefleksyjne: zwyczajowe i impulsywne.

 Podejmowanie decyzji ( indywidualnie vs w grupie) i planowanie działań.

 Rafa perspektywy: różnice w wyjaśnianiu zachowania innych osób vs własnego (koncentracja na przyczynie - dlaczego to robię vs na przewidywanych konsekwencjach - po co to robię).

 Metamorficzne skutki sprawowania władzy nad innymi.

ZASTOSOWANIA: postawy wobec zarabiania, oszczędzania, wydawania pieniędzy, psychologiczne uwarunkowania decyzji inwestora: efekt Pigmaliona na giełdzie, psychospołeczne mechanizmy bańki spekulacyjnej

UWAGA: W czasie zajęć kolejność i zakres omawianych zagadnień może być zmieniony ze względu na dynamikę procesu uczenia studentów

Literatura:

Podstawowa (fragmenty dostępne na platformie):

1. Wieczorkowska-Wierzbińska, G., Psychologiczne ograniczenia.

2. Wieczorkowska-Wierzbińska, G., Zarządzanie ludźmi - optyka psychologiczna.

3. Zaleśkiewicz, T., Psychologia ekonomiczna.

Uzupełniająca:

1. Ariely, D., Szczera prawda o nieuczciwości. Smak Słowa. Sopot 2017.

2. Thaler, R.H., Sunstein, C.R., Impuls.Zysk i s-ka. Poznań, 2021.

3. Thaler, R.H., Zachowania niepoprawne. Media Rodzina, Poznań, 2018.

4. Ariely, D., Kreisler, J., Grosz do grosza. Jak wydawać mądrze i unikać pułapek finansowych, Smak Słowa, Sopot, 2019

5. Ariely, D., Payoff. Ukryta logika kształtująca naszą motywację, Grupa Wydawnicza Relacja, Warszawa, 2021

Efekty uczenia się:

Student/Studentka po ukończeniu kursu:

W zakresie wiedzy:

• Zna i rozumie terminologię i podstawowe modele teoretyczne w zakresie psychologii w finansach (K_W01)

• Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zasady i praktyki dotyczące psychologicznych podstaw funkcjonowania ludzi w różnych typach organizacji i rynków finansowych (K_W02)

• Zna i rozumie procesy i zjawiska psychologiczne oraz ich wpływ na funkcjonowanie organizacji i rynków finansowych (K_W05)

W zakresie umiejętności:

• Potrafi prawidłowo interpretować procesy i zjawiska psychologiczne w organizacjach finansowych oraz ich wpływ na decyzje finansowe stosując właściwy dobór źródeł. (K_U02)

• Potrafi samodzielnie i zespołowo przygotować analizy, diagnozy i raporty uwzględniające psychologiczne aspekty funkcjonowania organizacji oraz komunikatywnie je prezentować, wykorzystując narzędzia informatyczno-komunikacyjne (K_U03)

• Potrafi planować, organizować pracę własną i zespołową (K_U05)

• Posiada zdolność do samokształcenia się i podnoszenia zdobytych kwalifikacji (K_U06)

W zakresie postaw:

• Gotów jest do oceny i krytycznego podejścia do sytuacji i zjawisk związanych z psychologicznymi aspektami zarządzania finansami w organizacjach, rachunkowości, zarządzania instytucjami finansowymi i strategii instytucji finansowych (K_K01)

• Gotów jest do przestrzegania zawodowych standardów etycznych (K_K03)

Metody i kryteria oceniania:

Przedmiot kończy się zaliczeniem. Zaliczenie dotyczy pracy w ciągu całego semestru.

System zaliczania jest zgodny z modelem siłowni intelektualnej (każdy podnosi ciężar stosowny do swoich możliwości czasowych i poziomu aspiracji).

Każdy quiz internetowy ma wyznaczony termin na jego wykonanie i można wypełniać go dwa razy – liczy się wyższy wynik. Quizy internetowe nie są otwierane po upłynięciu terminu powtórnie.

W przypadku niezaliczenia zajęć w normalnym terminie czeka Państwa zaliczenie ustne. Pogwałcenie zasad uczciwości akademickiej (np. ściąganie) skutkuje wystawieniem oceny niedostatecznej z przedmiotu bez możliwości poprawiania. Trzeba będzie powtarzać przedmiot za rok.

Wymagania:

1. Na ocenę dostateczną:

 aktywna obecność na zajęciach sprawdzana wykonywaniem zadań

 co najmniej 50% z quizów wiedzy na platformie elearningowej

 nie trzeba uczestniczyć w pracy grupowej

2. Na ocenę dobrą

 aktywna obecność na zajęciach sprawdzana wykonywaniem zadań

 co najmniej 65% z quizów wiedzy na platformie elearningowej

 minimum 55% możliwych punktów za pracę grupową

3. Na ocenę bardzo dobrą

 aktywna obecność na zajęciach sprawdzana wykonywaniem zadań

 co najmniej 85% z quizów wiedzy na platformie elearningowej

 minimum 75% możliwych punktów za pracę grupową

 zaliczenie ustne

Dodatkowe możliwe punkty bonusowe doliczane do punktacji z quizów internetowych:

 2% za obecność na wszystkich zajęciach,

 5% za udział w polecanym badaniu naukowym.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-02-19 - 2024-06-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Waldemar Grzywacz, Tomasz Ochinowski, Grażyna Wieczorkowska-Wierzbińska
Prowadzący grup: Sylwia Dudkowiak, Waldemar Grzywacz, Mariola Majchrak, Tomasz Ochinowski, Tomasz Wojtaszuk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.
ul. Długa 44/50
00-241 Warszawa
tel: +48 22 55 49 126 https://www.wne.uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)