Psychologia w finansach
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2600-DSFRdz2PF |
Kod Erasmus / ISCED: |
04.0
|
Nazwa przedmiotu: | Psychologia w finansach |
Jednostka: | Wydział Zarządzania |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe dla 2 roku DSZFR dzienne sem. letni |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Przedmiot ma na celu zapoznanie studenta z psychologicznymi podstawami funkcjonowania człowieka w kontekście rynków i organizacji finansowych oraz ich konsekwencjami dla zarządzania finansami, podejmowania decyzji czy relacji interpersonalnych w organizacjach finansowych. |
Pełny opis: |
Zakres omawianych zagadnień: 1. Specyfika poznania naukowego w psychologii i jego zastosowania W jaki sposób zdobywamy wiedzę naukową w naukach społecznych (finansach, zarządzaniu, psychologii, ekonomii)? Rodzaje doniesień naukowych. Którym możemy ufać? Przewaga badań eksperymentalnych nad korelacyjnymi. Realizm sytuacyjny i psychologiczny w badaniach empirycznych. Trafność zewnętrzna (generalizowanie wyników uzyskanych w badaniach na populację) i wewnętrzna (wnioskowanie o związku przyczynowym). Metody diagnozowania pracowników (m.in diagnoza osobowości, temperamentu) Jakie znaczenie ma wiedza psychologiczna w zarządzaniu zasobami ludzkimi, zachowaniach organizacyjnych, zachowaniach konsumentów na rynku. ZASTOSOWANIA - integracja problematyki finansowej i psychologicznej w ramach psychologii finansowej: tzw. finanse behawioralne 2.0. 2. Funkcjonowanie poznawcze człowieka Jak funkcjonują nasze umysły? Kategorie poznawcze. Sieci połączeń: Aktywizacja połączeń – ekran świadomości i pamięć operacyjna. Efekt ograniczenia zasobów poznawczych i konkurowania o wolne zasoby poznawcze. Rola zawartości pamięci operacyjnej. Pozawerbalny zapis doświadczenia (system holistyczny) vs zapis aktywności poznawczej (system analityczny). Procesy automatyczne i kontrolowane. Aktywizacja schematów/reprezentacji poznawczych. Czy nasza pamięć może być niezawodna? Dynamika zapisów pamięciowych. Efekt pewności wstecznej („Wiedziałem to wcześniej”). Efekty pierwszeństwa, świeżości, zakotwiczenia, konfirmacji, inercji, zbyt wczesnej aktywizacji. Asymetria procesów aktywizacji i dezaktywizacji. Efekt kotwicy/zestawienia: asymilacja vs kontrast. ZASTOSOWANIA: percepcja pieniądza-błędy poznawcze w ocenach finansowych, predykcje nieuczciwości 3. Funkcjonowanie emocjonalne człowieka Rodzaje reakcji emocjonalnych: emocje steniczne i asteniczne; uczucia, odczucia i nastroje; emocje endo- i egzocentryczne; Opinie deskryptywne, oceny: ewaluatywne vs emocjonalne. Czy mogę wierzyć temu co czuję? Efekt mylnej interpretacji pobudzenia fizjologicznego. Zarażanie emocjami. Afektywne atraktory – asymetria pozytywno-negatywna. Dynamika reakcji emocjonalnych: perseweracja; efekty: ekspozycji, nowości, habituacji/adaptacji/przesytu. Rozpoznawanie, interpretacja i regulacja procesów emocjonalnych. ZASTOSOWANIA: psychologiczne aspekty chciwości, wypalenie zawodowe w instytucjach finansowych 4. Funkcjonowanie behawioralne człowieka efekt fokusowania Dynamika procesów motywacyjnych, dążenie do zgodności ewaluatywnej wymuszające redukcję dysonansu poznawczego; zachowania refleksyjne vs bezrefleksyjne: zwyczajowe i impulsywne. Podejmowanie decyzji ( indywidualnie vs w grupie) i planowanie działań. Rafa perspektywy: różnice w wyjaśnianiu zachowania innych osób vs własnego (koncentracja na przyczynie - dlaczego to robię vs na przewidywanych konsekwencjach - po co to robię). Metamorficzne skutki sprawowania władzy nad innymi. ZASTOSOWANIA: postawy wobec zarabiania, oszczędzania, wydawania pieniędzy, psychologiczne uwarunkowania decyzji inwestora: efekt Pigmaliona na giełdzie, psychospołeczne mechanizmy bańki spekulacyjnej UWAGA: W czasie zajęć kolejność i zakres omawianych zagadnień może być zmieniony ze względu na dynamikę procesu uczenia studentów |
Literatura: |
Podstawowa (fragmenty dostępne na platformie): 1. Wieczorkowska-Wierzbińska, G., Psychologiczne ograniczenia. 2. Wieczorkowska-Wierzbińska, G., Zarządzanie ludźmi - optyka psychologiczna. 3. Zaleśkiewicz, T., Psychologia ekonomiczna. Uzupełniająca: 1. Ariely, D., Szczera prawda o nieuczciwości. Smak Słowa. Sopot 2017. 2. Thaler, R.H., Sunstein, C.R., Impuls.Zysk i s-ka. Poznań, 2021. 3. Thaler, R.H., Zachowania niepoprawne. Media Rodzina, Poznań, 2018. 4. Ariely, D., Kreisler, J., Grosz do grosza. Jak wydawać mądrze i unikać pułapek finansowych, Smak Słowa, Sopot, 2019 5. Ariely, D., Payoff. Ukryta logika kształtująca naszą motywację, Grupa Wydawnicza Relacja, Warszawa, 2021 |
Efekty uczenia się: |
Student/Studentka po ukończeniu kursu: W zakresie wiedzy: • Zna i rozumie terminologię i podstawowe modele teoretyczne w zakresie psychologii w finansach (K_W01) • Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zasady i praktyki dotyczące psychologicznych podstaw funkcjonowania ludzi w różnych typach organizacji i rynków finansowych (K_W02) • Zna i rozumie procesy i zjawiska psychologiczne oraz ich wpływ na funkcjonowanie organizacji i rynków finansowych (K_W05) W zakresie umiejętności: • Potrafi prawidłowo interpretować procesy i zjawiska psychologiczne w organizacjach finansowych oraz ich wpływ na decyzje finansowe stosując właściwy dobór źródeł. (K_U02) • Potrafi samodzielnie i zespołowo przygotować analizy, diagnozy i raporty uwzględniające psychologiczne aspekty funkcjonowania organizacji oraz komunikatywnie je prezentować, wykorzystując narzędzia informatyczno-komunikacyjne (K_U03) • Potrafi planować, organizować pracę własną i zespołową (K_U05) • Posiada zdolność do samokształcenia się i podnoszenia zdobytych kwalifikacji (K_U06) W zakresie postaw: • Gotów jest do oceny i krytycznego podejścia do sytuacji i zjawisk związanych z psychologicznymi aspektami zarządzania finansami w organizacjach, rachunkowości, zarządzania instytucjami finansowymi i strategii instytucji finansowych (K_K01) • Gotów jest do przestrzegania zawodowych standardów etycznych (K_K03) |
Metody i kryteria oceniania: |
Przedmiot kończy się zaliczeniem. Zaliczenie dotyczy pracy w ciągu całego semestru. System zaliczania jest zgodny z modelem siłowni intelektualnej (każdy podnosi ciężar stosowny do swoich możliwości czasowych i poziomu aspiracji). Każdy quiz internetowy ma wyznaczony termin na jego wykonanie i można wypełniać go dwa razy – liczy się wyższy wynik. Quizy internetowe nie są otwierane po upłynięciu terminu powtórnie. W przypadku niezaliczenia zajęć w normalnym terminie czeka Państwa zaliczenie ustne. Pogwałcenie zasad uczciwości akademickiej (np. ściąganie) skutkuje wystawieniem oceny niedostatecznej z przedmiotu bez możliwości poprawiania. Trzeba będzie powtarzać przedmiot za rok. Wymagania: 1. Na ocenę dostateczną: aktywna obecność na zajęciach sprawdzana wykonywaniem zadań co najmniej 50% z quizów wiedzy na platformie elearningowej nie trzeba uczestniczyć w pracy grupowej 2. Na ocenę dobrą aktywna obecność na zajęciach sprawdzana wykonywaniem zadań co najmniej 65% z quizów wiedzy na platformie elearningowej minimum 55% możliwych punktów za pracę grupową 3. Na ocenę bardzo dobrą aktywna obecność na zajęciach sprawdzana wykonywaniem zadań co najmniej 85% z quizów wiedzy na platformie elearningowej minimum 75% możliwych punktów za pracę grupową zaliczenie ustne Dodatkowe możliwe punkty bonusowe doliczane do punktacji z quizów internetowych: 2% za obecność na wszystkich zajęciach, 5% za udział w polecanym badaniu naukowym. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT CW
CW
CW
CW
ŚR CZ PT CW
CW
CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Waldemar Grzywacz, Tomasz Ochinowski, Grażyna Wieczorkowska-Wierzbińska | |
Prowadzący grup: | Sylwia Dudkowiak, Waldemar Grzywacz, Mariola Majchrak, Tomasz Ochinowski, Tomasz Wojtaszuk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.