Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Etyka w biznesie

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2600-MSMdz2EB
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Etyka w biznesie
Jednostka: Wydział Zarządzania
Grupy: Przedmioty obowiązkowe dla 2 roku MSM dzienne sem. letni
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Kurs „Etyka w biznesie” zapewnia interdyscyplinarne spojrzenie na zagadnienia etyczne w zarządzaniu, łącząc podstawy filozofii z praktyką biznesową. Jego celem jest rozwinięcie umiejętności krytycznego myślenia i analizy etycznej w procesie podejmowania decyzji biznesowych oraz podkreślenie znaczenia odpowiedzialnego i zrównoważonego podejścia do zarządzania.

Pełny opis:

Kurs „Etyka w biznesie” zapewnia interdyscyplinarne spojrzenie na zagadnienia etyczne w zarządzaniu, łącząc podstawy filozofii z praktyką biznesową. Jego celem jest rozwinięcie umiejętności krytycznego myślenia i analizy etycznej w procesie podejmowania decyzji biznesowych oraz podkreślenie znaczenia odpowiedzialnego i zrównoważonego podejścia do zarządzania.

Program kursu obejmuje zarówno teoretyczne podstawy etyki biznesu, jak i ich praktyczne zastosowania w organizacjach. Osoby studiujące zapoznają się z pojęciami etyki opisowej i normatywnej oraz różnorodnymi podejściami do etyki w biznesie, w tym kognitywizmem i nonkognitywizmem, utylitaryzmem, kantyzmem i relatywizmem. Szczególny nacisk będzie położony na relacje między wolnym rynkiem a sprawiedliwością, osiąganiem zysku a etyką kapitalizmu, a także etycznym podejściem do zarządzania.

Kurs obejmuje również praktyczne aspekty etyki w biznesie, takie jak kodeksy etyczne, programy antykorupcyjne, czy etyczne inwestowanie. W ramach cyklu siedmiu wykładów będą analizowane zarówno aspekty środowiskowe etycznego zarządzania, w postaci wpływu zrównoważonego rozwoju i ekologii na strategie i działania w biznesie, jak również społeczne – w postaci sposobów przeciwdziałania problemom takim jak korupcja, mobbing, czy dyskryminacja w miejscu pracy.

1. Wprowadzenie do etyki w biznesie

Kurs rozpoczyna się od omówienia podstawowych zagadnień związanych z etyką w biznesie i jej miejscem w zarządzaniu. Studenci zapoznają się z relacją między etyką, filozofią i biznesem oraz rozróżnieniem między etyką deskryptywną a preskryptywną. Moduł obejmuje również zagadnienia dotyczące moralności, osądu moralnego oraz różnych teorii moralności, takich jak kognitywizm, nonkognitywizm, konsekwencjalizm i nonkonsekwencjalizm. Przedstawione także będą relacje między etyką a religią oraz wybrane nurty etyczne, w tym utylitaryzm, kantyzm i relatywizm etyczny.

2. Rynek, biznes i sprawiedliwość

Moduł koncentruje się na analizie relacji między etyką a zyskiem oraz etycznych aspektach gospodarowania. Studenci zapoznają się z teorią sprawiedliwości Johna Rawlsa, podejściem Miltona Friedmana oraz teorią interesariuszy R.E. Freemana. W module omówione zostaną również różne wizje kapitalizmu w kontekście etycznym, w tym wizja unitariańska, separatystyczna i integracyjna. Dodatkowo, poruszone zostaną kwestie praw pracowniczych, mobbingu i dyskryminacji, a także ochrony środowiska naturalnego jako elementu odpowiedzialnego zarządzania.

3. Dobre praktyki, kodeksy i programy etyczne

Moduł koncentruje się na systemach wartości w organizacjach oraz roli kodeksów etycznych w kształtowaniu odpowiedzialnego biznesu. Studenci poznają różne rodzaje kodeksów, ich strukturę i treść oraz proces projektowania i wdrażania programów etycznych w firmach. Omawiane będą także zagadnienia dotyczące wartości i ich systemów w organizacjach, a także znaczenie raportowania niefinansowego w kontekście transparentności i odpowiedzialności biznesu.

4. Globalizacja i zrównoważony rozwój w kontekście etycznym

Ten moduł dotyczy wpływu globalizacji i zrównoważonego rozwoju na etykę biznesu. Omawiane są zagadnienia związane z etyką ekologiczną, w tym ekoetyka, ekologia i ochrona środowiska, ekologia głęboka Arne Naessa, humanizm ekologiczny Henryka Skolimowskiego oraz ekologia społeczna Floriana Znanieckiego. Studenci analizują konsekwencje globalizacji dla wyzwań etycznych w biznesie, pojęcie zrównoważonego rozwoju, ekonomię cyrkularną oraz świadomość ekologiczną i społeczną.

5. Rynki finansowe a etyka

W tym module osoby studiujące poznają etyczne aspekty inwestowania oraz rozwój koncepcji społecznie odpowiedzialnych inwestycji (SRI). Przedmiot obejmuje analizę czynników ESG (Environmental, Social, Governance), zielone inwestowanie oraz inwestycje oparte na systemach religijnych. Studenci zapoznają się także z funkcjonowaniem społecznie odpowiedzialnych indeksów giełdowych.

6. Społeczna nieodpowiedzialność biznesu i whistleblowing

Moduł omawia zjawisko społecznej odpowiedzialności biznesu (CSR) oraz jego przeciwieństwo – społeczną nieodpowiedzialność biznesu. Studenci analizują przykłady nieetycznych działań w biznesie, w tym zatrudnianie nieletnich, niewolnictwo XXI wieku oraz naruszenia praw pracowniczych. Istotnym zagadnieniem w module jest whistleblowing – rola sygnalistów w ujawnianiu nieprawidłowości i korupcji w organizacjach.

7. Korupcja a zarządzanie przez wartości

Ostatni moduł kursu poświęcony jest problematyce korupcji i nadużyć finansowych w biznesie. Studenci poznają mechanizmy korupcyjne, programy antykorupcyjne oraz trudności w procedurach przetargowych. Omawiane są również piramidy finansowe oraz kwestie prania pieniędzy, w tym schematy przeciwdziałania oraz działania organizacji nadzorujących, takich jak ONZ, UE czy Financial Action Task Force. Na zakończenie studenci zapoznają się z koncepcją zarządzania przez wartości i wyzwaniami budowania odpowiedzialnej kultury organizacyjnej.

Literatura:

Podstawowa pozycja:

A. Crane, D. Matten. (2013). Business Ethics, 2nd ed. Oxford: Oxford University Press.

Lektury uzupełniające:

K. Łudzińska. (2024). Od społecznej odpowiedzialności do ESG w zarządzaniu. Wybrane aspekty. Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego Sekcja Wydawnicza Wydziału Zarządzania UW.

R. M. Robinson.(2024). Business Ethics: Kant, Virtue, and the Nexus of Duty Foundations and Case Studies, 2nd Edition. Fredonia, NY, USA: Springer

Efekty uczenia się:

Po ukończeniu kursu osoba studiująca:

W zakresie wiedzy:

• Zna i rozumie terminologię i podstawowe modele teoretyczne w zakresie etyki w biznesie (K_W01)

• Zna i rozumie zasady i praktyki dotyczące odpowiedzialnej działalności biznesowej dla różnych typów organizacji (K_W02).

• Zna i rozumie terminologię i podstawowe ramy zrównoważonego rozwoju (K_W03)

• Zna i rozumie regulacje dotyczące funkcjonowania organizacji w zakresie etycznym (K_W04).

• Zna i rozumie procesy i zjawiska biznesowe, społeczne i zarządcze oraz ich wpływ na funkcjonowanie organizacji w odniesieniu do etyki w biznesie (K_W05).

• Zna i rozumie podstawowe zasady tworzenia i rozwoju różnych form przedsiębiorczości w kontekście etycznym(K_W06).

W zakresie umiejętności:

• Potrafi wykorzystać teorię etyki do rozpoznawania, diagnozowania i rozwiązywania problemów etycznych związanych funkcjonowaniem organizacji na rynku (K-_U01).

• Posiada zdolność do samokształcenia się i podnoszenia zdobytych kwalifikacji w zakresie etyki w biznesie (K_U02).

W zakresie kompetencji:

• Gotowa jest do przestrzegania standardów etycznych związanych z działalnością gospodarczą (K_K01).

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie przedmiotu:

- Egzamin pisemny - test jednokrotnego wyboru (100% oceny)

- Do egzaminu mogą przystąpić osoby zapisane na kurs.

- Minimalna liczba punktów z egzaminu – 60 punktów (60%).

Łącznie podczas egzaminu będzie można zdobyć 100 punktów, których liczba będzie określała końcową ocenę:

0 – 60 punktów (0 – 60%) ocena 2.0

61 – 67 punktów (61 – 67%) ocena 3.0

68 – 75 punktów (68 – 75%) ocena 3.5

76 – 85 punktów (76 – 85%) ocena 4.0

86 – 95punktów (86 – 95%) ocena 4.5

96 – 100 punktów (96 – 100%) ocena 5.0

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (w trakcie)

Okres: 2025-02-17 - 2025-06-08
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 14 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Karolina Łudzińska
Prowadzący grup: Karolina Łudzińska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.
ul. Długa 44/50
00-241 Warszawa
tel: +48 22 55 49 126 https://www.wne.uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-4 (2025-05-14)