Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Zarządzanie strategiczne

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2637-EMBA-PL-ZST
Kod Erasmus / ISCED: 04.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0410) Biznes i administracja Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Zarządzanie strategiczne
Jednostka: Międzynarodowe Centrum Zarządzania
Grupy: Przedmioty obowiązkowe dla studiów polskojęzycznych
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

mieszany: w sali i zdalnie

Skrócony opis:

Wdrażanie planowania strategicznego na najwyższym poziomie zarządzania przedsiębiorstwem o złożonej strukturze. Nabyta wiedza pozwala na formułowanie i wdrażanie strategii organizacji pozwalającej na osiągnięcie przez nią przewagi rynkowej. Podejmowane przez menedżera decyzje strategiczne bazują na zintegrowanej a nabytej przez niego wcześniej wiedzy z innych obszarów zarządzania takich jak marketing czy finanse. Kurs dostarczy narzędzi, dzięki którym menadżer może zanalizować sytuację biznesową oraz dopasować narzędzia, dzięki którym będzie w stanie zniwelować ograniczenia możliwości rozwoju zarządzanego przez niego przedsiębiorstwa.

Pełny opis:

Wdrażanie planowania strategicznego na najwyższym poziomie zarządzania przedsiębiorstwem o złożonej strukturze. Nabyta wiedza pozwala na formułowanie i wdrażanie strategii organizacji pozwalającej na osiągnięcie przez nią przewagi rynkowej. Podejmowane przez menedżera decyzje strategiczne bazują na zintegrowanej a nabytej przez niego wcześniej wiedzy z innych obszarów zarządzania takich jak marketing czy finanse. Kurs dostarczy narzędzi, dzięki którym menadżer może zanalizować sytuację biznesową oraz dopasować narzędzia, dzięki którym będzie w stanie zniwelować ograniczenia możliwości rozwoju zarządzanego przez niego przedsiębiorstwa.

Literatura:

Lektura obowiązkowa:

[A] K. Obłój: Praktyka strategii firmy, POLTEXT, 2016

Lektury uzupełniające:

[1] K. Obłój: Strategia organizacji, PWE, 2014

[2] K. Obłój: Pasja i dyscyplina strategii, POLTEXT 2010

[3] M.E. Porter: Strategia konkurencji, MT Biznes, 2006

[4] M.E. Porter: Porter o konkurencji, PWE, 2001

str. 3

[5] M.E. Porter: Przewaga konkurencyjna, Helion, 2006

[6] M.E. Raynor: Paradoks strategii, Studio EMKA, 2007

[7] G. Hamel i C.K. Prahalad: Przewaga konkurencyjna jutra: Business Press 1999

[8] Bob de Wit i Ron Meyer Synteza strategii. Warszawa: PWE, 2007

[9] A. Osterwalder i Y. Pigneur Tworzenie modeli biznesowych: Wydawnictwo Helion: 2012

+ wskazane artykuły w języku angielskim.

Efekty uczenia się:

Po ukończeniu kursu słuchacz powinien:

• Znać podstawowe pojęcia zarządzania strategicznego

• Poznanie podstawowych metod analitycznych wykorzystywanych w zarządzaniu strategicznym (5 sił Portera, łańcuch wartości, analiza SWOT, metody portfelowe)

• Wykorzystanie poznanych narzędzi analitycznych w dyskusji nad wyborami strategicznymi podejmowanymi w organizacjach

• Wprowadzenie do projektowania strategii organizacji

Metody i kryteria oceniania:

Na ocenę końcową będą się składać punkty zdobywane podczas zajęć oraz za prace wykonywane poza zajęciami. W sumie uczestnik zajęć może zdobyć 110 punktów, przy czym powyżej 100 pkt można otrzymać ocenę z wyróżnieniem: 5! (A+). Punkty za aktywność

Na ocenę końcową z zajęć składać się będą:

• Grupowe opracowania dwóch case’ów (wskazanych przez prowadzącego) przesyłane w formie prac pisemnych (max. 2 strony). Tematy wybiera zespół spośród wytłuszczonych case’ów w programie zajęć. [2x10=20 pkt]

• Aktywność na zajęciach to znaczy udział w dyskusji, opracowanie zespołowe lub indywidualnie odpowiedzi na pytania do case’ów. Łącznie: [20 punktów].

• Praca analityczna. Każdy z zespołów ma za zadanie wybranie jeden z metod analiz otoczenia i przeprowadzenie w oparciu o rzeczywiste dane. Analiza ta powinna być pomyślana jako wprowadzenie do projektu doradczego. [40 punktów]

• Egzamin domowy – egzaminacyjne studium przypadku. Zasady kolokwium omówione będą na zajęciach. [20 punktów].

• Nadaktywność – angielskie studia przypadków, dyskusja na forach Internetowych oraz wszelkie rzeczy przekraczające oczekiwania wykładowcy. – do zdobycia [+10 punktów].

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-06-08
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład z elementami warsztatu, 32 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Tomasz Ludwicki
Prowadzący grup: Tomasz Ludwicki
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład z elementami warsztatu - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.
ul. Długa 44/50
00-241 Warszawa
tel: +48 22 55 49 126 https://www.wne.uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-4 (2025-05-14)