Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Czym zajmują się eksperci ds. komunikacji w Polsce? Warsztaty badawcze poświęcone specyfice ich pracy

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2700-L-FAK-D-CZEK
Kod Erasmus / ISCED: 15.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0321) Dziennikarstwo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Czym zajmują się eksperci ds. komunikacji w Polsce? Warsztaty badawcze poświęcone specyfice ich pracy
Jednostka: Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Założenia (opisowo):

Przedmiot to element międzynarodowego przedsięwzięcia badawczego pt. „International research on the volume and work of communication professionals”, które wystartowało w 2018 roku, a od 2022 realizowane jest w ramach stowarzyszenia EUPRERA (European Public Relations Education and Research Association). W grupie roboczej współpracują obecnie naukowcy z Belgii, Litwy, Portugalii, Rumunii, Francji, Gruzji, Surinamu, Polski i Niderlandów (jej koordynatorem jest prof. Piet-Heim Coebergh z University of Applied Sciences Leiden).


Celami projektu są:

• analiza i charakterystyka pracy, którą wykonują specjaliści ds. komunikacji,

• identyfikacja i analiza aktywności podejmowanych w ramach pełnionych przez nich obowiązków zawodowych

• oszacowanie skali obciążenia tymi obowiązkami


Zwieńczeniem długofalowego przedsięwzięcia badawczego ma być wskazanie i określenie zmian/transformacji dokonujących się w omawianym zawodzie, jak również porównanie pozyskanych wyników między poszczególnymi krajami (wraz z próbą uchwycenia kulturowego tła ewentualnych różnic i modyfikacji). Więcej informacji o projekcie można znaleźć tutaj: https://euprera.org/what-we-do/projects/what-communication-professionals-do/


W każdym z krajów uczestniczących projekt zakłada aktywne włączenie studentów w jego realizację. Nie inaczej jest w naszym przypadku. Proponowany przedmiot przyjmuje postać warsztatów, w ramach których Studentki i Studenci mogą – pod okiem koordynatora – eksplorować profesję eksperta ds. komunikacji. Zajęcia stwarzają wyjątkową okazję do zapoznania się ze specyfiką zawodu, dają szansę na networking przez budowanie i poszerzanie sieci kontaktów, poszerzają praktyczną wiedzę o fachu, uczą wykorzystania przydatnych metod i narzędzi badawczych (CAPI, elementy wywiadu ustrukturyzowanego), oferują trening analizy i wnioskowania. Dodatkowo wprowadzają element personalizacji, ponieważ do istniejącego narzędzia – kwestionariusza CAPI wykorzystywanego przez wszystkich członków międzynarodowej grupy badawczej – umożliwiają dołączenie dwóch dowolnych pytań.


Studentki i Studenci uczestniczący w przedmiocie otrzymają dodatkowo 10 godzin zrealizowanych praktyk studenckich.

Skrócony opis:

Przedmiot to element projektu badawczego pt. „International research on the volume and work of communication professionals”, realizowanego w ramach EUPRERA (https://euprera.org/what-we-do/projects/what-communication-professionals-do/). W grupie roboczej współpracują naukowcy z Belgii, Litwy, Portugalii, Rumunii, Francji, Gruzji, Surinamu, Polski i Niderlandów.

Cel projektu to analiza specyfiki pracy specjalistów ds. komunikacji i oszacowanie skali obciążenia pełnionymi obowiązkami. Zwieńczeniem przedsięwzięcia badawczego ma być określenie zmian dokonujących się w zawodzie i porównanie wyników między krajami.

Projekt zakłada aktywne włączenie Studentów, dlatego przedmiot przyjmuje formę warsztatów. Zajęcia to okazja do zapoznania się ze specyfiką zawodu, szansa na networking, nauka wykorzystania narzędzi badawczych, trening analizy i wnioskowania. Warsztaty wprowadzają także element personalizacji.

Uczestnicy warsztatów otrzymają 10 godzin zrealizowanych praktyk studenckich.

Pełny opis:

Opis w j. polskim

1. Przedstawienie projektu „Exploring the workload and the specific activity of a communication specialist” oraz przykładowych, dotychczasowych wyników z innych krajów (wykład wprowadzający z elementami konwersatorium, zajęcia w języku angielskim). 2 godziny.

2. Omówienie specyfiki zawodu „ekspert ds. komunikacji” – teoria marketingu, zarządzania, organizacji przedsiębiorstw, problemy definicyjne, zadania, nazewnictwo (wykład wprowadzający z elementami konwersatorium). 2 godziny.

3. Przedstawienie polskiej adaptacji narzędzi badawczych projektu: ankiety CAPI i arkuszy kalkulacyjnych. Suchy trening ich wypełniania (konwersatorium). Omówienie zgody RODO i spraw związanych z bezpiecznym przetrzymywaniem i przetwarzaniem danych. 2 godziny.

4. Wskazanie i omówienie dopuszczalnych możliwych obszarów komunikacji, z których wyłoni się ekspertów do dalszych badań. Wskazanie profilu ekspertów, których należy wybrać (seminarium, warsztaty). 2 godziny.

5. Identyfikacja czterech ekspertów ds. komunikacji do realizacji badań. Przedstawienie ich na forum, omówienie ich sylwetek, uzasadnienie wyboru. Dyskusja z koordynatorem. Ewentualna zmiana, jeśli postaci się powtarzają. Uzupełnienie bazy wybranych kandydatów w razie akceptacji przez koordynatora (warsztaty, cz. 1). 2 godziny.

6. Identyfikacja czterech ekspertów ds. komunikacji do realizacji badań. Przedstawienie ich na forum, omówienie ich sylwetek, uzasadnienie wyboru. Dyskusja z koordynatorem. Ewentualna zmiana, jeśli postaci się powtarzają. Uzupełnienie bazy wybranych kandydatów w razie akceptacji przez koordynatora (warsztaty, cz. 2). 2 godziny.

7. Opracowanie dwóch dodatkowych pytań, które przez daną/danego Studentkę/Studenta zostaną przedstawione wybranym przez Nią/Niego ekspertom. Przedstawienie pytań na forum, uzasadnienie, dyskusja, ewentualna poprawa zalecona przez koordynatora. Dopisanie pytań do bazy wybranych kontaktów (warsztaty, cz. 1). 2 godziny.

8. Opracowanie dwóch dodatkowych pytań, które przez daną/danego Studentkę/Studenta zostaną przedstawione wybranym przez Nią/Niego ekspertom. Przedstawienie pytań na forum, uzasadnienie, dyskusja, ewentualna poprawa zalecona przez koordynatora. Dopisanie pytań do bazy wybranych kontaktów (warsztaty, cz. 2). 2 godziny.

9. Opracowanie sposobów komunikacji z wybranymi ekspertami, tj. drogi kontaktu, treści inicjującego maila, najważniejsze informacje do wykorzystania podczas rozmowy telefonicznej (warsztaty, praca w grupach). 2 godziny.

10. Kontakty z wybranymi ekspertami (identyfikacja telefonu, bezpośredniego maila, profilu na LinkedIn). Wysłanie maila inicjującego, po dwóch dniach kontakt telefoniczny z ekspertami. Ustalenie dat spotkania. Uzupełnienie bazy wybranych kontaktów o efekty prac (warsztaty poza uczelnią, z domu, praca na przestrzeni tygodnia). 2 godziny.

11. Omówienie wyników, w razie problemów ze skontaktowaniem się identyfikacja nowych ekspertów, przedstawienie ich i uzasadnienie, akceptacja koordynatora, uzupełnienie bazy wybranych kontaktów (warsztaty), dodatkowo – ponowna próba umówienia się z nimi w ciągu tygodnia. 2 godziny.

12. Dwa spotkania z ekspertami (online lub stacjonarnie, bezwarunkowo bezpośrednio) z wykorzystaniem ankiety oraz dwóch dodatkowych pytań (CAPI + elementy wywiadu ustrukturyzowanego): po każdym z wywiadów uzupełnienie formularza podsumowującego i przekazanie go koordynatorowi. Weryfikacja danych przez koordynatora. Te dwa zajęcia odbywają się poza murami uczelni. 8 godzin (ze względu na czas dojazdów i uzupełnienie formularza).

13. Omówienie dotychczasowych wyników przez studentów, wskazanie mocnych i słabych stron tego typu pracy, występujących trudności (warsztaty). Komentarz koordynatora. 2 godziny.

14. Dwa spotkania z ekspertami (online lub stacjonarnie, bezwarunkowo bezpośrednio) z wykorzystaniem ankiety oraz dwóch dodatkowych pytań (CAPI + elementy wywiadu ustrukturyzowanego): po każdym z wywiadów uzupełnienie formularza podsumowującego i przekazanie go koordynatorowi. Weryfikacja danych przez koordynatora. Te dwa zajęcia odbywają się poza murami uczelni. 8 godzin (ze względu na czas dojazdów i uzupełnienie formularza).

15. Omówienie dotychczasowych wyników przez studentów, wskazanie mocnych i słabych stron tego typu pracy, występujących trudności (warsztaty). Komentarz koordynatora. 2 godziny.

16. Analiza formularza z danymi przez koordynatora. Ostateczna akceptacja prac. 0 godzin (praca koordynatora).

17. Praca warsztatowa pod okiem koordynatora nad opracowaniem danych. Podział na grupy i delegowanie konkretnych wątków kwestionariusza do opracowania + odpowiedzi na pytania dodatkowe, które członkom grupy udzielali wybrani eksperci (warsztat, cz. 1). 2 godziny.

18. Praca warsztatowa pod okiem koordynatora nad opracowaniem danych. Podział na grupy i delegowanie konkretnych wątków kwestionariusza do opracowania + odpowiedzi na pytania dodatkowe, które członkom grupy udzielali wybrani eksperci (warsztat, cz. 2). 2 godziny.

19. Prezentacja wyników na forum. Dyskusja. Wnioski (warsztat, cz. 1). 2 godziny.

20. Prezentacja wyników na forum. Dyskusja. Wnioski (warsztat, cz. 2). 2 godziny.

21. Prezentacja wyników na forum. Dyskusja. Wnioski (warsztat, cz. 3). 2 godziny.

22. Podział na grupy, opracowanie planu raportu końcowego, przydział konkretnych zadań do jego realizacji. Przygotowanie raportu (warsztat, cz. 1). 2 godziny.

23. Podział na grupy, opracowanie planu raportu końcowego, przydział konkretnych zadań do jego realizacji. Przygotowanie raportu (warsztat, cz. 2). 2 godziny.

24. Podział na grupy, opracowanie planu raportu końcowego, przydział konkretnych zadań do jego realizacji. Przygotowanie raportu (warsztat, cz. 3). 2 godziny.

25. Prezentacja raportu przez koordynatora i grupę przedstawicielowi EUPRERA (po angielsku). Zaliczenie przedmiotu. 2 godziny.

Literatura:

• Hope, E. (2020). Polski PR-owiec w świecie ponowoczesnym – wyniki badań i ich analiza. Poza dobrem i złem. 129-145.

• IWP (n.a.). Kodeks Dobrych Praktyk Wydawców Prasy. https://iwp.pl/wp-content/uploads/2018/09/2007_Kodeks_Wydawcow.pdf

• Jupowicz-Ginalska, A. (2014). O depolaryzacji zawodów z zakresu dziennikarstwa i komunikacji marketingowej. Etyka a praktyka mediów. Studia Medioznawcze, 1(56), 45–63. https://studiamedioznawcze.pl/Numery/2014_1_56/jupowicz.pdf

• Nowy Marketing (2016). Zawód: PR-owiec. https://nowymarketing.pl/a/10494,zawod-pr-owiec-kariera-w-marketingu-cz-1

• Olędzki, J. (red) (2020). Standardy profesjonalnego public relations. Wydawnictwo Naukowe UKSW.

• SDP (n.a.). Kodeks Etyki Stowarzyszenia Dziennikarzy Polskich. https://sdp.pl/o-sdp/dokumenty/kodeks-etyki-sdp/

• Szews, P. (2015). Dziennikarz i PR-owiec: połączenie niemożliwe i nieetyczne?. Studia Medioznawcze, 1(60), 33-41. https://doi.org/10.33077/uw.24511617.ms.2015.60.567

• Szostak Sylwia. (2021). Kultura pracy w zawodzie specjalisty PR w

telewizji. "Studia Politicae Universitatis Silesiensis" T. 33 (2021), s. 79-113, doi 10.31261/spus.12466 (Szostak_Kultura_pracy_w_zawodzie_specjalisty_PR_w_telewizji.pdf (us.edu.pl))

• ZFPR (n.a.). Kodeks Etyki PR. https://zfpr.pl/kodeks-etyki-pr/?fbclid=IwAR36xVmwuvvTeyatnks46UKn8MXS_Ki_mupZ-OeNwS3l77OgaCrrYRxosAQ

Efekty uczenia się:

Po ukończeniu przedmiotu student:

Wiedza / Student wie jak:

• Zdefiniować i scharakteryzować zawód eksperta ds. komunikacji

• Opracować przydatne narzędzia badawcze i nimi operować w praktyce

• Komunikować się z profesjonalistami

• Realizować badania PAPI

• Opracować wyniki badań

• Opracować raport z badań

Umiejętności / Student umie:

• Wykorzystać narzędzia badawcze i opracować swoje pytania

• Opracować pozyskane dane

• Przeprowadzać badania w praktyce

• Nawiązywać profesjonalne kontakty

• Analizować i wnioskować

• Pracować w grupie

Inne kompetencje

Rozwój samodzielności, własnej inicjatywy, elementy autoprezentacyjne podczas rozmów z ekspertami, budowa sieci kontaktów.

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie na ocenę:

• można mieć dwie nieusprawiedliwione nieobecności

• realizacja podstawowych zadań: opracowanie dwóch własnych pytań, sfinalizowanie czterech PAPI z ekspertami ds. komunikacji, udział w pracach grupowych nad opracowaniem wniosków oraz raportu końcowego

• aktywność i zaangażowanie

Praktyki zawodowe:

Zaliczenie przedmiotu gwarantuje realizację 10 godz. praktyk zawodowych.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.
ul. Długa 44/50
00-241 Warszawa
tel: +48 22 55 49 126 https://www.wne.uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)