Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Kierunki rozwoju współczesnego bibliotekarstwa

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2700-L-IN-D6KRWB
Kod Erasmus / ISCED: 15.4 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0322) Bibliotekoznawstwo, informacja naukowa i archiwistyka Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Kierunki rozwoju współczesnego bibliotekarstwa
Jednostka: Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii
Grupy: IN-DZIENNE I STOPNIA - 6 semestr
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Główne cele przedmiotu to:

– uporządkowanie informacji na temat zmian we współczesnym bibliotekarstwie,

– omówienie nowych funkcji pełnionych przez biblioteki.

Pełny opis:

Zajęcia mają charakter konwersatoryjny, a w trakcie dyskusji omawiane są wybrane problemy współczesnego bibliotekarstwa, które najdobitniej pokazują zmiany w sposobie korzystania z bibliotek i docierania do ich zasobów. Referaty przygotowane przez studentów na zadany temat są podstawą do dyskusji na kolejnych zajęciach. Omawiane są m.in. następujące tematy: postępująca wirtualizacja usług bibliotecznych i dalsze przenoszenie ciężaru usług na tryb online, kierunki rozwoju systemów komputerowych obsługujących biblioteki, wzbogacanie tych systemów o funkcje określane hasłem OPAC 2.0, zwiększenie stopnia wykorzystania urządzeń mobilnych w docieraniu do usług bibliotek, coraz częstsze przypisywanie bibliotekom (zwłaszcza publicznym) funkcji wykonywanych przez domy kultury, projektowanie bibliotek i przestrzeni bibliotecznej w odpowiedzi na zmiany w zakresie funkcji pełnionych przez biblioteki oraz zmiany w sposobach docierania do treści naukowych i rozrywkowych.

Literatura:

- Biblioteki XXI wieku – czy przetrwamy? II Konferencja Biblioteki Politechniki Łódzkiej, Łódź, 19-21 czerwca 2006 r. Materiały konferencyjne. Łódź 2006.

- Breeding Marshall: The library information landscape approaching the year 2050. "Information Services & Use" 2012, vol. 32, pp. 193-199.

- Future Libraries. Workshops Summary and Emerging Insights [online]. London 2015. Dostępny w WWW: <http://publications.arup.com/publications/f/future_libraries>.

- Nicholas David: Disintermediated, decoupled and down. "Cilip Update" 2012, vol. 4, pp. 29-31.

- Trends [online]. American Library Association. Library of the Future. Dostępny w WWW: <http://www.ala.org/transforminglibraries/future/trends>.

- Walczak Anna: Projektowanie bibliotek [rozdz.]. [w:] Bibliotekarstwo. Pod red. A. Tokarskiej. Warszawa 2013, s. 679-689.

Efekty uczenia się:

WIEDZA:

Słuchacz posiada specjalistyczną wiedzę w zakresie bibliologii i informatologii.

UMIEJĘTNOŚCI:

Potrafi opisać funkcjonowanie współczesnej biblioteki zwracając uwagę na zmiany dokonujące się w sposobach gromadzenia, przechowywania i udostępniania dokumentów w bibliotekach.

INNE KOMPETENCJE:

Prawidłowo identyfikuje potrzeby użytkowników i rozstrzyga dylematy związane z pracą w bibliotece.

Metody i kryteria oceniania:

Oceniane są referaty studentów i aktywność na zajęciach.

Praktyki zawodowe:

brak

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.
ul. Długa 44/50
00-241 Warszawa
tel: +48 22 55 49 126 https://www.wne.uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)