Kierunki rozwoju współczesnego bibliotekarstwa
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2700-L-IN-D6KRWB |
Kod Erasmus / ISCED: |
15.4
|
Nazwa przedmiotu: | Kierunki rozwoju współczesnego bibliotekarstwa |
Jednostka: | Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii |
Grupy: |
IN-DZIENNE I STOPNIA - 6 semestr |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Główne cele przedmiotu to: – uporządkowanie informacji na temat zmian we współczesnym bibliotekarstwie, – omówienie nowych funkcji pełnionych przez biblioteki. |
Pełny opis: |
Zajęcia mają charakter konwersatoryjny, a w trakcie dyskusji omawiane są wybrane problemy współczesnego bibliotekarstwa, które najdobitniej pokazują zmiany w sposobie korzystania z bibliotek i docierania do ich zasobów. Referaty przygotowane przez studentów na zadany temat są podstawą do dyskusji na kolejnych zajęciach. Omawiane są m.in. następujące tematy: postępująca wirtualizacja usług bibliotecznych i dalsze przenoszenie ciężaru usług na tryb online, kierunki rozwoju systemów komputerowych obsługujących biblioteki, wzbogacanie tych systemów o funkcje określane hasłem OPAC 2.0, zwiększenie stopnia wykorzystania urządzeń mobilnych w docieraniu do usług bibliotek, coraz częstsze przypisywanie bibliotekom (zwłaszcza publicznym) funkcji wykonywanych przez domy kultury, projektowanie bibliotek i przestrzeni bibliotecznej w odpowiedzi na zmiany w zakresie funkcji pełnionych przez biblioteki oraz zmiany w sposobach docierania do treści naukowych i rozrywkowych. |
Literatura: |
- Biblioteki XXI wieku – czy przetrwamy? II Konferencja Biblioteki Politechniki Łódzkiej, Łódź, 19-21 czerwca 2006 r. Materiały konferencyjne. Łódź 2006. - Breeding Marshall: The library information landscape approaching the year 2050. "Information Services & Use" 2012, vol. 32, pp. 193-199. - Future Libraries. Workshops Summary and Emerging Insights [online]. London 2015. Dostępny w WWW: <http://publications.arup.com/publications/f/future_libraries>. - Nicholas David: Disintermediated, decoupled and down. "Cilip Update" 2012, vol. 4, pp. 29-31. - Trends [online]. American Library Association. Library of the Future. Dostępny w WWW: <http://www.ala.org/transforminglibraries/future/trends>. - Walczak Anna: Projektowanie bibliotek [rozdz.]. [w:] Bibliotekarstwo. Pod red. A. Tokarskiej. Warszawa 2013, s. 679-689. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA: Słuchacz posiada specjalistyczną wiedzę w zakresie bibliologii i informatologii. UMIEJĘTNOŚCI: Potrafi opisać funkcjonowanie współczesnej biblioteki zwracając uwagę na zmiany dokonujące się w sposobach gromadzenia, przechowywania i udostępniania dokumentów w bibliotekach. INNE KOMPETENCJE: Prawidłowo identyfikuje potrzeby użytkowników i rozstrzyga dylematy związane z pracą w bibliotece. |
Metody i kryteria oceniania: |
Oceniane są referaty studentów i aktywność na zajęciach. |
Praktyki zawodowe: |
brak |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.