Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Podstawy wyszukiwania informacji

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2700-L-IN-Z1PWI
Kod Erasmus / ISCED: 15.4 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0322) Bibliotekoznawstwo, informacja naukowa i archiwistyka Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Podstawy wyszukiwania informacji
Jednostka: Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii
Grupy: IN-ZAOCZNE I STOPNIA - 1 semestr
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Celem zajęć jest zaprezentowanie studentom strategii, metod i narzędzi służących wyszukiwaniu informacji w tradycyjnych i cyfrowych systemach informacyjno-wyszukiwawczych. W trakcie zajęć studenci poznają między innymi możliwości dostępu do różnorodnych zasobów informacyjnych (licencjonowanych i otwartych) ze szczególnym uwzględnieniem zasobów naukowych, specjalistycznych, branżowych i społecznościowych.

Pełny opis:

Kurs ma na celu zwiększenie efektywności wyszukiwania informacji przez studentów. Poznają oni strategie, metody i narzędzia służące efektywnemu wyszukiwaniu informacji w sieci. Pod uwagę brane są zarówno źródła zamknięte (licencjonowane) oraz otwarte (w tym zasoby Open Access). Studenci poznają możliwości wyszukiwania informacji odnoszących się zwłaszcza do treści naukowych, specjalistycznych, branżowych i społecznościowych. W trakcie zajęć omawiane będą między innymi następujące problemy: typologia dokumentów i klasyfikacja źródeł informacji; strategie wyszukiwania i identyfikacji zasobów; wyszukiwarki, multiwyszukiwarki, metawyszukiwarki; systemy typu discovery; katalogi stron internetowych (w tym tzw. bramy dziedzinowe – subject gateway) usługi sieciowe; korzystanie z tematycznych źródeł informacji (np. nauka, biznes, media i portale informacyjne). Celem przedmiotu jest także zaznajomienie studentów z możliwościami wykorzystania sieciowych narzędzi, w tym aplikacji internetowych, usług typu mashup, pluginów do przeglądarek ułatwiających wyszukiwanie i gromadzenie danych, agregatorów wiadomości. W trakcie zajęć studenci dokonują także oceny wiarygodności znalezionych informacji.

Literatura:

Przykładowa literatura:

• Bednarek – Michalska B., Otwarta nauka. Open Access [online], [dostęp 29.042019], dostępny w WWW: http://koed.org.pl/wp-content/uploads/2012/01/OPEN-ACCESS.pdf

• Bradley, P., Expert internet searching. 2017.

• BUW. Wyszukiwanie zaawansowane [online], [dostęp 29.042019], dostępny w WWW: https://www.buw.uw.edu.pl/wp-content/uploads/2017/07/Wyszukiwanie-zaawansowane_11_2014.pdf

• Dutko M., Karciarz M., Informacja w internecie. Warszawa 2010. [książka dostępna w usłudze iBuk Libra].

• Hrabiec-Hojda P., Trzeciakowska J., Google hacking. Jak szukać w Google, aby zarabiać pieniądze, budować biznes i ułatwić sobie pracę. Kraków 2019.

• Jaskowska, M., Publiczne systemy informacyjne i źródła danych. Przewodnik. Kraków 2020.

• Jeż R., Szołtysek J., Twaróg S., Bazy bibliograficzne w działalności naukowej, „Studia

• Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach” 2018, nr 362, s. 87 – 99.

• Mierzecka-Szczepańska A., Badania zachowań informacyjnych. Warszawa 2013.

• Otwarty dostęp do publikacji naukowych. Odpowiedzi na niektóre często zadawane pytania [online], [dostęp 29.042019], dostępny w WWW: https://www.ifj.edu.pl/library/open-access/materials/czeste_pytania.pdf

• Pamuła – Cieślak N., Ukryty Internet jako przedmiot edukacji informacyjnej. Toruń 2015. [książka dostępna w usłudze iBuk Libra].

• Pulikowski A., Modelowanie procesu wyszukiwania informacji naukowej. Strategie i interakcje. Katowice 2018.

• Szczepańska A., Podstawowe strategie wyszukiwania informacji i ich wykorzystanie w praktyce, „Przegląd Biblioteczny” 2007, z. 2, s. 233 – 251.

• Trivedi M., Digital Libraries: Functionality, Usability, and Accessibility, “Library Philosophy and Practice (e-journal)” [online], [dostęp 29.042019], dostępny w WWW: https://digitalcommons.unl.edu/cgi/viewcontent.cgi?referer=https://www.google.pl/&httpsredir=1&article=1395&context=libphilprac.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Student zna źródła informacji i wybrane typologie dokumentów.

Zna kryteria oceny jakości elektronicznych źródeł informacji.

Zna strategie wyszukiwawcze i wybrane modele zachowań informacyjnych

Umiejętności

Potrafi wyszukiwać, oceniać i selekcjonować informacje pochodzące z różnych źródeł.

Potrafi krytycznie oceniać źródła informacji.

Potrafi korzystać ze źródeł naukowych, biznesowych, branżowych, społecznościowych itp.

Inne kompetencje

Potrafi rozwiązywać postawione problemy i zadania w sposób systemowy.

Potrafi doskonalić swoje umiejętności w zakresie wyszukiwania informacji.

Metody i kryteria oceniania:

Warunkiem zaliczenia zajęć jest obecność na zajęciach (dozwolona jest jedna nieusprawiedliwiona nieobecność) oraz terminowe wykonywanie zadań zleconych przez prowadzącego. Jeśli student ma więcej niż jedną nieusprawiedliwioną nieobecność, zalicza tematy zajęć, które opuścił i wykonuje dodatkowe zadanie.

Zaliczenie na ocenę. Ocenie podlegają zadania wykonywane na zajęciach oraz aktywność studentów.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-01-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Grzegorz Gmiterek
Prowadzący grup: Grzegorz Gmiterek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.
ul. Długa 44/50
00-241 Warszawa
tel: +48 22 55 49 126 https://www.wne.uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-4 (2025-05-14)