Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodyka pracy z czytelnikiem dziecięcym

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2700-L-IN-Z4MPCD
Kod Erasmus / ISCED: 15.4 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0322) Bibliotekoznawstwo, informacja naukowa i archiwistyka Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Metodyka pracy z czytelnikiem dziecięcym
Jednostka: Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii
Grupy: IN-ZAOCZNE I STOPNIA - 4 semestr
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Celem jest omówienie form i metod pracy, typowych dla pracy z czytelnikiem dziecięcym i młodzieżowym w bibliotekach. Działania podejmowane w polskich bibliotekach zostaną przedstawione na tle międzynarodowych wytycznych i pracy bibliotek zagranicznych.

Pełny opis:

Scharakteryzowany zostanie czytelnik dziecięcy i młodzieżowy z uwzględnieniem kształtowania się zaineresowań czytelniczych. Omówione zostaną ważne elementy organizacyjne bibliotek dziecięcych i młodzieżowych m. in. lokalizacja, lokal, zbiory, działalność. Przedstawione one zostaną na tle międzynarodowych wytcznych i poparte przykładami z dzialalności zagranicznych i polskich bibliotek. Szczególna uwaga zwrócona jest na metody i formy pracy, na ich klasyfikację i charakterystykę.

Literatura:

1) Andrzejewska Jadwiga: Bibliotekarstwo szkolne: teoria i praktyka. T. 2: Praca pedagogiczna. Warszawa: 1996. <Nauka – Dydaktyka – Praktyka>17

2) Animacja czytelnictwa dziecięcego. Płock 2004.

3) Biblioteki dla młodych klientów – scenariusz. Bertelsman [2005].

4) Grabowska Dorota: Metody aktywizujące w pracy nauczyciela bibliotekarza. W: Bibliologia, biblioteki, bibliotekarze. Warszawa 2005 s. 149-161 <Nauka – Dydaktyka – Praktyka>76.

5) Grabowska Dorota: Metody pracy z czytelnikiem dziecięcym w świetle międzynarodowych wytycznych. W: Biblioteki w systemie kultury jednoczącej się Europy. Warszawa 2007, s. 177-190. <Nauka-Dydaktyka-Praktyka> 95.

6) Grabowska Dorota: Projekt jako metoda godna polecenia dla bibliotekarzy. W: Książka, biblioteka, informacja w kręgu kultury i edukacji. Warszawa 2008, s. 242-250. <Nauka-Dydaktyka-Praktyka> 104.

7) Lewandowicz-Nosal Grażyna: Biblioteki dla dzieci wczoraj i dziś. Poradnik. Warszawa 2008. <Biblioteczka Poradnika bibliotekarza> 11

8) Papuzińska Joanna: Biblioteki w służbie dzieciom. W: Biblioteka w otoczeniu społecznym. Warszawa 2000, s. 52-77.

9) Papuzińska Joanna: Dziecięce spotkania z literaturą. Warszawa 2007.

10) Pennac Daniel: Jak powieść. Warszawa 2007.

11) Wojciechowski Jacek: Praca z użytkownikiem w bibliotece. Warszawa 2000. <Nauka – Dydaktyka – Praktyka> 41.

12) Zając Michał: Biblioteki i młodzież „przyjaciele, wrogowie, nieznajomi”? W: Biblioteka w otoczeniu społecznym. Warszawa 2000 s. 78-95.

13) Zając Michał: Rola biblioteki w systemie promocji niekomercyjnej. W: Promocja książki dziecięcej. Poradnik akademicki. Warszawa 2000 s. 92-123. <Nauka – Dydaktyka – Praktyka> 42

14) Zybert Elżbieta Barbara: Działalność IFLA na rzecz popularyzacji książki i czytelnictwa wśród dzieci i młodzieży. W: Ocalone królestwo: twórczość dla dzieci – perspektywy badawcze – problemy animacji. Warszawa 2009 s. 361-378.

Efekty uczenia się:

WIEDZA:

- Ma uporządkowaną wiedzę szczegółową z zakresu bibliologii i informatologii;

- Ma wiedzę o powiązaniach bibliologii i informatologii z innymi dziedzinami nauki i dyscyplinami naukowymi obszaru, z których został wyodrębniony kierunek studiów;

UMIEJĘTNOŚCI:

- Posiada podstawowe umiejętności badawcze, obejmujące formułowanie i analizę problemów badawczych, dobór metod i narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na rozwiązywanie problemów w zakresie bibliologii i informatologii;

- Potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami właściwymi dla bibliologii, bibliotekoznawstwa i informatologii w typowych sytuacjach profesjonalnych;

- Posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim i obcym dotyczących zagadnień szczegółowych bibliologii i informatologii z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł;

KOMPETENCJE SPOŁECZNE:

- Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie;

- Potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role;

- Potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania;

- Prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu bibliotekarza i pracownika informacji;

- Ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego (ze szczególnym uwzględnieniem dorobku piśmienniczego) regionu, kraju, Europy;

- Uczestniczy w życiu kulturalnym, korzystając z różnych mediów i różnych jego form;

Metody i kryteria oceniania:

Egzamin pisemny.

Praktyki zawodowe:

brak

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.
ul. Długa 44/50
00-241 Warszawa
tel: +48 22 55 49 126 https://www.wne.uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)