Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Proseminarium metodologiczne

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2700-L-IN-Z4PM
Kod Erasmus / ISCED: 15.4 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0322) Bibliotekoznawstwo, informacja naukowa i archiwistyka Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Proseminarium metodologiczne
Jednostka: Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii
Grupy: IN-ZAOCZNE I STOPNIA - 4 semestr
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

-

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Celem zajęć jest zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami związanymi z prowadzeniem badań w bibliologii i informatologii oraz naukach pokrewnych. Zdobyta na zajęciach wiedza będzie przydatna nie tylko w toku studiów, ale także w życiu zawodowym. Zajęcia pozwolą na zapoznanie się z teorią i praktyką: oprócz zagadnień teoretycznych, podstaw metodologicznych prowadzenia badań oraz analizy danych, studenci zapoznają się z zasadami academic writing oraz redagowania dużych tekstów, a także narzędziami do zarządzania bibliografią.

Pełny opis:

W trakcie zajęć poruszane będą następujące zagadnienia:

Cz. 1

- Klasyfikacja dziedzin i dyscyplin nauki

- Zasady systematycznego przeglądu literatury

- Etapy procesu badawczego

- Wybrane metody i narzędzia wykorzystywane w badaniach ilościowych

- Wybrane metody i narzędzia wykorzystywane w badaniach jakościowych

- Academic writing

- Zarządzanie bibliografią

- Praca z dużym tekstem w programie MS Word

Cz. 2

- Projektowanie badań ilościowych i jakościowych - podobieństwa i różnice

- Klasyczny proces badawczy i jego zastosowanie w praktyce

- Wybrane strategie i schematy badawcze

- Najczęstsze błędy metodologiczne

- Bibliologiczne metody badań i ich współczesne zastosowania

- Analiza danych jakościowych i ilościowych

Literatura:

Wybrane fragmenty z:

Cz. 1

Given, L. (2008). The Sage Encyclopedia of Qualitative Research Methods. Los Angeles;London;New Delhi;Singapore: SAGE.

McWhorter, K. T. (2011). Successful College Writing. New York: Bedford/st Martins.

Cz. 2

Babbie, E. (2003). Badania społeczne w praktyce. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Bieńkowska, B. (1989). Metody bibliologiczne w badaniach dziejów nauki. Kwartalnik Historii Nauki i Technologii, 34(2), 331-342.

Buttolph-Johnson, J. B., Reynolds, H. T., Mycoff, J. D. (2010). Metody badawcze w naukach politycznych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Flick, U. (2010). Projektowanie badania jakościowego. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Gibbs, G. (2011). Analizowanie danych jakościowych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Stasik, A.,Gendźwiłł, A. (2012). Projektowanie badań jakościowych. [W:] Jemielniak, D. (red.), Badania jakościowe, t. 1, s. 1-22.

Efekty uczenia się:

WIEDZA:

Student/-ka zdobędzie podstawową wiedzę nt. narzędzi, technik i metod badawczych stosowanych w bibliologii i informatologii oraz naukach pokrewnych.

Student/-ka dowie się o: zasadach academic writing, redagowaniu dużych tekstów oraz zarządzaniu bibliografią.

UMIEJĘTNOŚCI:

Student/-ka posiada podstawowe umiejętności badawcze, potrafi sformułować i przeanalizować problemy badawcze.

Student/-ka potrafi krytycznie ocenić metodologię badawczą zastosowaną przez innych badaczy.

Student/-ka potrafi posługiwać się programem do zarządzania bibliografią.

KOMPETENCJE:

Student/-ka ma świadomość, jak ważny jest wybór właściwej metodologii do potrzeb własnych badań.

Student/-ka jest przygotowany/-a do seminarium licencjackiego: wyszukiwania literatury i zarządzania bibliografią, prowadzenia badań własnych oraz zredagowania pracy licencjackiej.

Metody i kryteria oceniania:

Cz. 1

Przygotowanie do zajęć (lektura zadanych tekstów), aktywny udział w dyskusji na oraz wykonywanie zadań na zajęciach (60%); praca indywidualna - dwie prace śródsemestralne (40%).

Cz. 2

Ocena ciągła w oparciu o przygotowanie merytoryczne do zajęć i aktywność w czasie zajęć.

Warunkiem zaliczenia zajęć jest uzyskanie wystarczającej liczby obecności, aktywność (50% oceny) i przygotowanie pisemnej pracy zaliczeniowej (50% oceny). Oddanie pracy w wyznaczonym terminie.

Dopuszczalna jedna nieusprawiedliwiona i jedna usprawiedliwiona nieobecność w semestrze. Student ma możliwość odrobienia nieobecności poprzez zaliczenie ustne omawianego na zajęciach tematu.

Nie ma możliwości poprawiania pozytywnych ocen.

Praktyki zawodowe:

brak

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.
ul. Długa 44/50
00-241 Warszawa
tel: +48 22 55 49 126 https://www.wne.uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)