Społeczne i kulturowe oddziaływanie mediów
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2700-M-DM-Z1SKOM |
Kod Erasmus / ISCED: |
15.1
|
Nazwa przedmiotu: | Społeczne i kulturowe oddziaływanie mediów |
Jednostka: | Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii |
Grupy: |
DK-ZAOCZNE II STOPNIA 1 semestr, 1 rok |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Podczas wykładów podjęte zostaną następujące kwestie: Znaczenie mediów dla przemian kultury ludzkiej. Funkcjonalna prezentacja teorii oddziaływania. Modelujący wpływ procesów mediatyzacji na sferę publiczną i kulturę współczesną. Funkcje mediów w życiu społecznym. Media jako podstawa komunikowania się różnych grup społecznych. Potencjalne i realne skutki cyfryzacji mediów. Wykształcenie umiejętności świadomej i kompetentnej oceny miejsca i roli mediów w kształtowaniu życia społecznego i kreowaniu zmian kulturowych. |
Pełny opis: |
Pojęcia wpływu i zmiany (wprowadzenie do problematyki badania skutków oddziaływania mediów; społeczna historia mediów, media i dziennikarstwo w systemie społecznym). Przegląd teorii oddziaływania (ujęcie funkcjonalne, poglądy na temat skutków komunikowania masowego, hipoteza porządku dziennego, teoria spirali milczenia). Wybrane mechanizmy tworzenia obrazu świata przez media (świadomość zmediatyzowana; symulakryczność kultury współczesnej). Od piśmienności do postpiśmienności. Czym grozi oglądanie telewizji? Media – kultura masowa – procesy globalizacji. Społeczeństwo informacyjne – warunki funkcjonowania (korzyści i zagrożenia). Kultura i społeczeństwo w epoce cyfryzacji lub: jak i czy Internet niszczy kulturę? Nowe sposoby społecznej samoorganizacji: wikonomia? netokracja? kultura uczestnictwa? Kultura partycypacji medialnej i prosumpcja medialna. Algorytmizacja życia społecznego, czyli „władza algorytmów” Media i komunikacja społeczna jako temat/tworzywo i/lub wzorzec gatunkowy dzieła artystycznego; np. literacki „taniec z mediami”. Multimedialność współczesnego teatru. Transmisyjność jako nowy model kultury. |
Literatura: |
LITERATURA PODSTAWOWA: M. Castells, Społeczeństwo sieci, Warszawa 2007. M. Castells, Władza komunikacji, Warszawa 2013. J. Van Dijk, Społeczne aspekty nowych mediów, Warszawa 2010. T. Goban-Klas, Media i komunikowanie masowe, Warszawa - Kraków 2002. M. Golka, Bariery w komunikowaniu i społeczeństwo (dez)informacyjne, Warszawa 2008. M. McLuhan, Zrozumieć media. Przedłużenia człowieka. Wprowadzenie L. H. Lapham. Przeł. N. Szczucka. Warszawa 2004. J. Baudrillard, Symulakry i symulacja, przeł. S. Królak, Warszawa 2005. G. Sartori, Telewizja i postmyślenie, przeł. J. Uszyński, Warszawa 2007. M. Nowina-Konopka, Zarządzanie informacją w nowych mediach, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2017. J. Nowak, Polityki sieciowej popkultury, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2017. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: Nowe media w komunikacji społecznej w XX wieku. Antologia. Pod red. M. Hopfinger. Warszawa 2002. P. Siuda, Kultury prosumpcji. O niemożności powstawania globalnych i ponadpaństwowych społeczności fanów, Aspra, Warszawa 2012. P. Siuda, A. Koralewska, Japonizacja, anime i jego polscy fani, Wydawnictwo Naukowe Katedra, Gdańsk 2014. A. Halavais, Wyszukiwarki internetowe a społeczeństwo, przeł. T. Płudowski, Warszawa 2012. E. Mistewicz, Twitter. Sukces komunikacji w 140 znakach. Tajemnice narracji dla firm, instytucji i liderów opinii, Gliwice 2015. D. Barney, Społeczeństwo sieci, przeł. M. Fronia, Warszawa 2008. A. Keen, Kult amatora. Jak internet niszczy kulturę, Warszawa 2007. |
Efekty uczenia się: |
W efekcie kształcenia student: /wiedza/ - zna etapy społecznego rozwoju mediów, - rozpoznaje zasady oddziaływania mediów na społeczeństwo i kulturę (w perspektywie diachronicznej i synchronicznej), - zna podstawowe teorie oddziaływania oraz posługuje się właściwą dla nich terminologią. /umiejętności/ - umie powiązać wiedzę o rozwoju mediów ze zmianami kulturowymi, - potrafi wskazać i wyjaśnić rolę mediów w kulturze, - samodzielnie komentuje oraz interpretuje zależności mediów i życia społecznego. /kompetencje społeczne/ - rozumie znaczenie mediów dla rozwoju cywilizacji, - docenia rolę mediów w procesie zachowania dziedzictwa kulturowego. |
Metody i kryteria oceniania: |
Przedmiot kończy się zaliczeniem z oceną. Zaliczenie w formie pisemnej (test końcowy) i/lub ustnej (rozmowa końcowa). Ostateczna forma zaliczenia (pisemna lub ustna) określona zostanie do połowy grudnia. |
Praktyki zawodowe: |
brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO N WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Robert Cieślak | |
Prowadzący grup: | Robert Cieślak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Robert Cieślak | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.