Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Kierunki badawcze w informacji naukowej, bibliotekoznawstwie i bibliologii 1

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2700-M-IN-Z3KB1
Kod Erasmus / ISCED: 15.4 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0322) Bibliotekoznawstwo, informacja naukowa i archiwistyka Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Kierunki badawcze w informacji naukowej, bibliotekoznawstwie i bibliologii 1
Jednostka: Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii
Grupy: IN-ZAOCZNE II STOPNIA - 2 semestr (przedmioty wspólne dla wszystkich ścieżek)
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Przedmiotem zajęć są zagadnienia metodologiczne bibliologii i informatologii.

Pełny opis:

W trakcie zajęć prezentowane są następujące tematy: (1) metodologia badań z zakresu bibliologii i informatologii; (2) badania z zakresu bibliologii i informatologii w aktualnej strukturze nauki w Polsce; (3) wybrane, aktualne kierunki badawcze (przeciążenie i stres informacyjny; książka dla dzieci jako produkt multimedialny i multimodalny; jakościowe i ilościowe badania przekazów informacyjnych).

Literatura:

Earl Babbie, Podstawy badań społecznych. 2013

Sabina Cisek, Remigiusz Sapa, Diagnostyczny potencjał informatologii,

https://ruj.uj.edu.pl/

Maria Ledzińska, Stres informacyjny jako zagrożenie dla rozwoju, „Roczniki Psychologiczne” 2002, T. 5, s. 77-97

Barbara Sosińska-Kalata, Obszary badań współczesnej informatologii (nauki

o informacji). „Zagadnienia Informacji Naukowej – Studia Informacyjne”, 2013, nr 2, s. 9-41.

http://bbc.uw.edu.pl/dlibra/doccontent?id=749&dirids=1

Jadwiga Woźniak-Kasperek, Nauki o komunikacji społecznej i mediach – forma, treść, kontekst, „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis Studia ad Bibliothecarum Scientiam Pertinentia” 2021, vol. 19, s. 3-18

Efekty uczenia się:

Wiedza:

Ma uporządkowaną, pogłębioną wiedzę , obejmującą terminologię i metodologię z zakresu bibliologii i informatolgii, zwłaszcza najnowszych tendencji, szkół i kierunków.

Ma uporządkowaną, pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji wiedzę z zakresu bibliologii i informatologii.

Ma szczegółową wiedzę o współczesnych dokonaniach, ośrodkach i szkołach badawczych, obejmującą bibliologię i informatologię.

Ma szczegółową wiedzę o wybranych współczesnych dokonaniach z zakresu tych dyscyplin naukowych, które mogą stanowić punkt odniesienia dla praktyki bibliotecznej i informacyjnej.

Student potrafi:

Posiada pogłębione umiejętności badawcze, obejmujące analizę prac innych autorów, syntezę różnych idei i poglądów, dobór metod i konstruowanie narzędzi badawczych, opracowywanie i prezentację wyników, pozwalające na oryginalne rozwiązywanie złożonych problemów w zakresie bibliologii i informatologii oraz dyscyplin naukowych, właściwych dla informacji naukowej i bibliotekoznawstwa

Umie samodzielnie zdobywać wiedzę i poszerzać umiejętności badawcze.

Posiada umiejętność integrowania wiedzy z różnych dyscyplin w zakresie nauk humanistycznych oraz jej zastosowania w nietypowych sytuacjach profesjonalnych związanych z wykonywaniem zawodu bibliotekarza albo pracownika informacji

Posiada umiejętność formułowania opinii krytycznych o różnych typach dokumentów na podstawie wiedzy naukowej z zakresu bibliologii i informatologii oraz umiejętności prezentacji opracowań krytycznych w różnych formach i różnych mediach

Kompetencje społeczne:

Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie

Potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role

Potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania związanego z teorią biblioteczną lub informacyjną

Prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu bibliotekarza albo pracownika informacji.

Metody i kryteria oceniania:

Zajęcia są zaliczane na podstawie” (1) obecności na zajęciach; dopuszczona jest jedna nieusprawiedliwiona nieobecność; 10%; (2) oceny jakości przygotowanego projektu badawczego; 90%.

Do zaliczenia przedmiotu trzeba zgromadzić minimum 60%.

Praktyki zawodowe:

brak

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jadwiga Woźniak-Kasperek
Prowadzący grup: Jadwiga Woźniak-Kasperek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.
ul. Długa 44/50
00-241 Warszawa
tel: +48 22 55 49 126 https://www.wne.uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-3 (2024-12-18)