Ekonomia przedsiębiorstwa mediowego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2700-M-LM-D1EPME |
Kod Erasmus / ISCED: |
15.1
|
Nazwa przedmiotu: | Ekonomia przedsiębiorstwa mediowego |
Jednostka: | Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii |
Grupy: |
LM-DZIENNE II STOPNIA 1 semestr, 1 rok |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
LUB
4.00
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Przedmiot obejmuje podstawowe zagadnienia z zakresu ekonomiki mediów i zarządzania w firmach medialnych, zajmuje się charakterystyką mediów jako dóbr ekonomicznych, rynkami medialnymi, strukturami rynkowymi oraz problemami zachowań innowacyjnych przedsiębiorstw mediowych w warunkach rozwoju technologii cyfrowej. |
Pełny opis: |
Wykład wprowadza słuchaczy w problematykę ekonomicznych aspektów funkcjonowania przedsiębiorstw mediowych, kształtowania się rynkowych struktur mediów i ich wpływem na działalność. Istotnym aspektem jest uwzględnienie zmian dokonujących się w świecie technologii komunikowania oraz ogólnych procesów rozwojowych takich jak globalizacja i cyfryzacja przekazu. Wykład uwzględnia ekonomiczne problemy rozwoju Internetu jako kanału przekazu i środowiska, w którym powstają nowe media. Ćwiczenia uwzględniają studia przypadków - strategie i źródła przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstw mediowych na rynkach lokalnych i globalnych. Tematy przedmiotu: 1. Przedmiot ekonomiki mediów. Zarządzanie mediami. 2. Ewolucja sposobów komunikowania. Informacja jako towar. 3. Rynek mediów – charakterystyka, współczynniki koncentracji. 4. Struktura rynku informacyjnego. Pojęcie i charakter konkurencji na rynku mediów masowych. 5. Media jako dobra publiczne i prywatne. Źródła finansowania mediów. 6. Czynniki regulujące rynek mediów. 7. Modele biznesowe na rynku mediów. Rodzaje i klasyfikacja modeli biznesowych. 8. Ewolucja łańcucha wartości w przedsiębiorstwie mediowym. 9. Transformacja mediów. Nowe media. 10. Integracja mediów i multiplikacja kanałów dystrybucji. |
Literatura: |
1. Kowalski, T. (2008). Między twórczością a biznesem. Wprowadzenie do zarządzania w mediach i rozrywce. Warszawa: WaiP. 2. Kowalski, T. & Jung, B. (2006). Media na rynku. Wprowadzenie do ekonomiki mediów. Warszawa: WaiP. 3. Nierenberg, B. (2011). Zarządzanie mediami. Ujęcie systemowe. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. 4. Jaskiernia, A. (2006). Publiczne media elektroniczne w Europie. Warszawa: Oficyna Wydawnicza ASPRA-JR. 5. Wirtz B.W. (2011) Media and Internet Management. Gabler Verlag, Wiesbaden 2011 6. Albarran A.B., Chan-Olmsted S.M., Wirth M.O: Hanbook of Media Management and Economics. Lawrance Erlbaum Associates, Publishers. Lonmdon 2006 7. Cetera W.: Polish Printing in Transition. [w] Economics and Organization of Enterprise, 2015/ 2(781), s. 90-103, 8. Cetera W.: TV licence fee or the mission – a step towards economic. . [w] Economics and Organization of Enterprise, 2015/ 11, s. 110-121, 9. Cetera W.: Logistyka Mediów [w] Ekonomika i organizacja przedsiębiorstwa. [w] EiOP 2016/2, s. 26-35 |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu przedmiotu student: Wiedza Posiada wiedzę o ekonomicznych podstawach funkcjonowania przedsiębiorstw mediowych i wykonywaniu zadań dobrych praktykach stosowanych w instytucjach mediowych oraz przekazach medialnych - ich specyfice, technologii, różnorodności i efektywności. Umiejętności Potrafi rozpoznać główne problemy struktur społeczno-ekonomicznych, politycznych i kulturowych oraz tłumaczyć zależności zachodzące między wskazanymi podsystemami. Potrafi aplikować wiedzę ekonomiczną do zarządzania sektorem mediowym. Inne kompetencje Dostrzega niejednoznaczności, ryzyka uogólnień oraz błędy nadmiernej szczegółowości w identyfikowania, opisywania i analizowaniu procesów i zjawisk, zachodzących w mediach. Zdobywaną wiedzę poddaje nieustannej weryfikacji oraz syntezie i wnioskowaniu. |
Metody i kryteria oceniania: |
Ćwiczenia zaliczane na podstawie przygotowanej prezentacji dotyczącej wybranych zagadnień dotyczących ekonomi przedsiębiorstwa mediowego. Wykład jest zaliczany na podstawie egzaminu. Podstawą jest lektura wskazanych pozycji i notatki z wykładów (prezentacje udostępniane przez prowadzącego). Aktywne uczestnictwo w ćwiczeniach i wyróżniająca prezentacja umożliwia uzyskanie pozytywnej oceny z całego przedmiotu. |
Praktyki zawodowe: |
Brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marlena Kondrat | |
Prowadzący grup: | Marlena Kondrat | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marlena Kondrat | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.