Życie codzienne w świecie grecko-rzymskim
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2800-DFZGRZ |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Życie codzienne w świecie grecko-rzymskim |
Jednostka: | Wydział Archeologii |
Grupy: |
Konwersatoria dla studiów II stopnia Konwersatoria o profilu Humanistyczny warsztat badawczy archeologia |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | Celem zajęć jest zapoznanie uczestników z wybranymi aspektami życia codziennego w antyku poprzez zapoznanie się ze źródłami różnych kategorii oraz opracowaniami naukowymi. Zajęcia będą prowadzone w formie wykładów, konwersatoriów oraz aktywnego udziału uczestników w celu zbudowania wspólnej platformy do dyskusji i działań. Charakter zajęć ma na celu uświadomienie uczestnikom znaczenia kontekstu archeologicznego dla wiedzy na temat funkcji znalezisk drobnych. Przewidywana jest co najmniej jedna wizyta w jednym z muzeów w celu zapoznania się z odtworzonymi zabytkami. Zajęcia dedykowane są studentom archeologii świata grecko-rzymskiego oraz archeologii Barbaricum. |
Tryb prowadzenia: | w sali i w terenie |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie uczestników z wybranymi aspektami życia codziennego w antyku poprzez zapoznanie się ze źródłami różnych kategorii oraz opracowaniami naukowymi. Niektóre elementy życia codziennego zostaną odtworzone podczas zajęć w drodze eksperymentu naukowego. Wspólnie spróbujemy sprawdzić, przeanalizować lub wytworzyć drobne elementy kultury materialnej. Zajęcia będą prowadzone w formie wykładów, konwersatoriów oraz aktywnego udziału uczestników w formie dyskusji, prezentacji oraz przygotowywanych elementów kultury materialnej. Przewidywana jest co najmniej jedna wizyta w jednym z muzeów w celu zapoznania się z odtworzonymi zabytkami. |
Pełny opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie uczestników z wybranymi aspektami życia codziennego w antyku poprzez zapoznanie się ze źródłami różnych kategorii (pisanymi, materialnymi) oraz opracowaniami naukowymi (artykuły naukowe na wybrane tematy, opracowania zabytków). Wspólnie spróbujemy sprawdzić, przeanalizować lub wytworzyć drobne elementy kultury materialnej. Niektóre elementy życia codziennego zostaną odtworzone podczas zajęć w drodze eksperymentu naukowego (np. ubiór rzymski, posiłek, napoje, medycyna), ale także ocenie zjawisk nieuchwytnych archeologicznie (gesty, tatuaże). Z niektórymi zabytkami kultury materialnej zapoznamy się poprzez ocenę ich wiernych kopii. Krytycznej ocenie poddamy także naśladownictwa kultury materialnej antyku. Szczególną uwagę będziemy poświęcać ocenie zabytków znalezionych w kontekście archeologicznym oraz poza nim. Istotnym elementem zajęć będzie zapoznanie się z kwestiami handlu towarami w obrębie Imperium oraz handlu ze światem barbarzyńskim, a także charakterem kultury materialnej europejskiego pogranicza Imperium. Zajęcia będą prowadzone w formie wykładów, konwersatoriów oraz aktywnego udziału uczestników w formie dyskusji, prezentacji oraz przygotowywanych elementów kultury materialnej. Przewidywana jest co najmniej jedna wizyta w jednym z muzeów w celu zapoznania się z odtworzonymi zabytkami oraz udział zaproszonego specjalisty do dyskusji podczas zajęć. Udział w zajęciach wymaga znajomości chronologii Cesarstwa Rzymskiego oraz podstaw wiedzy na temat kultury antycznej. |
Literatura: |
W zależności od zainteresowań uczestnicy będą otrzymywać szczegółowy wykaz literatury w trakcie zajęć. Podstawowa literatura: - Adkins, L., Adkins, R., Handbook to Life in Ancient Rome, New York 2004 - Klawans, Z. H., Reading and Dating Roman Imperial Coins, Whitman, 1959 - Orton C., P. Tyers & A. Vince, Pottery in Archaeology, Cambridge University Press, 1993 - Wilkins, J., Hill, S., Food in the Ancient World, Blackwell, 2006 - Winniczuk, L., Ludzie, zwyczaje i obyczaje starożytnej Grecji i Rzymu, t. I-II, Warszawa 1983 - Wipszycka, E. (ed.), Vademecum historyka starożytnej Grecji i Rzymu, t. I-III Wybrana dodatkowa literatura: - Berg, R., Toiletries and taverns. Cosmetic sets from Pompei, Arctos 51 (2017) 13-39. - Butrica, J., The Medical Use of Cannabis Among the Greeks and Romans, Journal of Cannabis Therapeutics 2(2), 2002, 51-70. - Cool, H.E.M., Eating and Drinking in Roman Britain, Cambridge 2006. - Jones, C.P., Stigma: Tatooing and Branding in Greaco-Roman Antiquity, The Journal of Roman Studies 77 (1987), 139-155. - Nutton, V., Medicine and the Roman Army: A Further Reconsideration, Med. Hist. 16(3), 1969, 260-270. - Vout, C., “The Myth of the Toga: Understanding the History of Roman Dress.” Greece & Rome, vol. 43, no. 2, 1996, pp. 204–20. |
Efekty uczenia się: |
Student po odbyciu kursu: KW_03 ma rozszerzoną wiedzę w zakresie opisu, analizy i interpretacji źródeł archeologicznych KW_06 ma szczegółową, specjalistyczną wiedzę o wybranych społecznościach pradziejowych, starożytnych i średniowiecznych, obejmującą terminologię, teorie i metodologię z zakresu archeologii KW_17 zna zasady etyki zawodu archeologa KU_01 potrafi wyszukiwać, analizować, selekcjonować i wykorzystywać informacje o źródłach archeologicznych i ich kontekście z wykorzystaniem literatury i mediów elektronicznych, oraz poddawać je krytyce i twórczej interpretacji KU_06 potrafi samodzielnie analizować i interpretować różne rodzaje artefaktów i ekofaktów, łącznie z uwzględnieniem ich kontekstu, z zastosowaniem najnowszych osiągnięć badawczych w celu określenia ich znaczenia i oddziaływania w procesie społeczno-kulturowym KU_08 posiada umiejętność prowadzenia polemiki naukowej KU_12 potrafi prezentować wyniki badań w formie wystąpień ustnych, posługując się specjalistycznym językiem naukowym i właściwą dla archeologii terminologią. KU_14 potrafi kierować pracami zespołu, samodzielnie podejmując i inicjując zadania badawcze K_K02 jest gotów do uznania istotnego znaczenia artefaktów, ekofaktów i źródeł pisanych jako elementów dziedzictwa kulturowego ludzkości K_K04 est gotów do krytycznej oceny interpretacji źródeł archeologicznych i historycznych i ma świadomość wieloaspektowości interpretacji K_K07 est gotów do krzewienia wiedzy na temat odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego |
Metody i kryteria oceniania: |
Każdy uczestnik jest zobowiązany do przedstawienia jednej 30-minutowej prezentacji na wybrany temat związany z kulturą materialną antyku. Dodatkowo punktowana jest aktywność i inicjatywa organizacyjna podczas zajęć. |
Praktyki zawodowe: |
Udział w wizycie w muzeum oraz udział w odtwarzaniu wybranego elementu kultury materialnej. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.