Źródła wiedzy o przeszłości
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2800-DOZR |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.4
|
Nazwa przedmiotu: | Źródła wiedzy o przeszłości |
Jednostka: | Wydział Archeologii |
Grupy: |
Obowiązkowe przedmioty dla I roku |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
1. Źródła archeologiczne: kształtowanie się pojęcia źródła w archeologii; definicje i koncepcje systematyzacji źródeł, 2. Specyfika źródeł: pisanych, ikonograficznych, kartograficznych, etnograficznych, numizmatycznych, itp. w badaniach archeologicznych 3. Podstawowe zasady opisu i interpretacji źródeł 4. Archeologia w systemie nauk i interdyscyplinarny charakter studiów nad dziejami człowieka i jego kulturą materialną i niematerialną 5. Kierunki i perspektywy badawcze archeologii 6. Nauki humanistyczne i rola historii, historii sztuki, numizmatyki, epigrafiki, paleografii, sfragistyki i metrologii 7. Nauki ścisłe i przyrodnicze: biologia, chemia, genetyka, geologia, matematyka i statystyka 8. Nauki pomocnicze: antropologia fizyczna, archeozoologia, archeobotanika, palinologia, dendrologia, paleoekologia, |
Pełny opis: |
1. Źródła archeologiczne: kształtowanie się pojęcia źródła w archeologii; definicje i koncepcje systematyzacji źródeł, 2. Specyfika źródeł: pisanych, ikonograficznych, kartograficznych, etnograficznych, numizmatycznych, itp. w badaniach archeologicznych 3. Podstawowe zasady opisu i interpretacji źródeł 4. Archeologia w systemie nauk i interdyscyplinarny charakter studiów nad dziejami człowieka i jego kulturą materialną i niematerialną 5. Kierunki i perspektywy badawcze archeologii 6. Nauki humanistyczne i rola historii, historii sztuki, numizmatyki, epigrafiki, paleografii, sfragistyki i metrologii 7. Nauki ścisłe i przyrodnicze: biologia, chemia, genetyka, geologia, matematyka i statystyka 8. Nauki pomocnicze: antropologia fizyczna, archeozoologia, archeobotanika, palinologia, dendrologia, paleoekologia, |
Literatura: |
1. Kajzer L., Wstęp do archeologii historycznej w Polsce, Łódź 1996 2. Kultura materialna starożytnej Grecji, t. I-III, Majewski K. (red.), Wrocław 1975-1978 3. Renfrew C., Bahn P., Archeologia. Teorie, metody, praktyka, Warszawa 2002 4. Vademecum historyka starożytnej Grecji i Rzymu, E. Wipszycka (red.): t. 1, Warszawa 1979 (wyd. 2 – 1982, wyd. 3 – 1983, wyd. 4 – 1985); t. 2, Warszawa 1986, t. 1-2, Warszawa 2001 (wyd. zmienione); t. 3, Warszawa 1999 |
Efekty uczenia się: |
• podstawową wiedzę o miejscu i znaczeniu archeologii w systemie nauk, społeczno-kulturowej przeszłości człowieka oraz o jej specyfice przedmiotowej i metodologicznej; K_W01 • ma podstawową wiedzę o powiązaniach archeologii z innymi dziedzinami oraz dyscyplinami naukowymi, z obszaru nauk humanistycznych, społecznych, przyrodniczych i ścisłych; K_W06 • rozumie związek między osiągnięciami wybranej dziedziny nauki a możliwościami ich wykorzystania w archeologii; K_W07 • zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji źródeł archeologicznych; K_W09 • ma uporządkowaną wiedzę ogólną o metodach i technikach dokumentacji źródeł archeologicznych; K_W10 • zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji informacji zawartych w publikacjach naukowych; K_W11 Umiejętności • potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje o źródłach archeologicznych i ich kontekście z wykorzystaniem literatury i mediów elektronicznych oraz poddawać je krytyce; K_U01 • posiada umiejętność samodzielnej interpretacji źródeł archeologicznych w oparciu o właściwe metody analityczne i badania innych autorów; K_U02 • potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych aspektów dawnych cywilizacji; K_U04 • rozpoznawać, analizować i wykorzystywać teksty źródłowe przydatne w pracy i warsztacie archeologa; K_U11 • potrafi samodzielnie analizować i interpretować różne rodzaje wytworów dawnych kultur łącznie z uwzględnieniem ich kontekstu, z zastosowaniem najnowszych osiągnięć badawczych, wykazując się oryginalnym podejściem w celu określenia ich znaczenia i oddziaływania w procesie historyczno-kulturowym; K_U15 Kompetencje • rozumie problemy związane z interpretacją źródeł archeologicznych i historycznych, jest świadomy wieloaspektowości interpretacji; K_K05 • rozumie znaczenie tradycji w przekazach mówionych i pisanych jako elementu dziedzictwa kulturowego ludzkości; K_K06 • uznaje znaczenia problematyki etycznej związanej z rzetelnością i uczciwością naukową oraz potrafi przyjąć odpowiedzialność za podejmowane decyzji w trakcie prowadzonych prac; K_K11 |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
KON
CZ KON
KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 92 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Agata Grzędzielska, Piotr Jaworski, Marzena Łuszczewska | |
Prowadzący grup: | Agata Grzędzielska, Piotr Jaworski, Marzena Łuszczewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
KON
CZ KON
KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 92 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Natalia Gryczewska, Aleksandra Grzegorska, Marzena Łuszczewska | |
Prowadzący grup: | Natalia Gryczewska, Aleksandra Grzegorska, Marzena Łuszczewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.