Starożytny Bliski Wschód
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2800-DS001 |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.4
|
Nazwa przedmiotu: | Starożytny Bliski Wschód |
Jednostka: | Wydział Archeologii |
Grupy: |
seminaria magisterskie |
Punkty ECTS i inne: |
9.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | seminaria magisterskie |
Założenia (opisowo): | W trakcie seminarium magisterskiego studenci omawiają problematykę związaną z tematem przygotowywanej przez nich pracy magisterskiej z zakresu archeologii Bliskiego Wschodu pod kierunkiem opiekuna naukowego. W trakcie kolejnych zajęć dyskutują nad tematem pracy, planem i doborem żródeł, prezentując swoje postępy w badaniach i opracowywaniu kolejnych zagadnień. Indywidualne prezentacje badanej tematyki pozwalają na doskonalenie umiejętności formułowania problemów i hipotez badawczych , doboru metod badawczych i wykorzystania różnych podejść teoretycznych. |
Skrócony opis: |
Problematyka seminarium obejmuje zagadnienia związane z kulturami funkcjonującymi na terenie Bliskiego i Środkowego Wschodu (od Wyżyny Irańskiej, Mezopotamię po Lewant i od ujścia Gangesu po Kaukaz ) począwszy od epoki brązu po koniec panowania Sasanidów na terenie Środkowego Wschodu i Mezopotamii i epokę hellenistyczną na terenie Syro - Palestyny i Anatolii. W bieżącym roku akademickim głównym tematem dyskusji seminaryjnych będą najnowsze odkrycia archeologiczne, nowe techniki, nowe podejścia badawcze i ich wpływ na rekonstrukcje systemów kulturowych społeczeństw tych regionów. |
Pełny opis: |
Problematyka seminarium obejmuje zagadnienia związane z kulturami funkcjonującymi na terenie Bliskiego i Środkowego Wschodu (od Wyżyny Irańskiej, Mezopotamię po Lewant i od ujścia Gangesu po Kaukaz ) począwszy od epoki brązu po koniec panowania Sasanidów na terenie Środkowego Wschodu, Mezopotamii i Zatoki Perskiej oraz po epokę hellenistyczną na terenie Syro-Palestyny i Anatolii. W bieżącym roku akademickim głównym tematem dyskusji seminaryjnych będą najnowsze odkrycia archeologiczne, nowe techniki, nowe podejścia badawcze i ich wpływ na rekonstrukcje systemów kulturowych społeczeństw tych regionów. Studenci, którzy wybiorą to seminarium jako seminarium główne będą zobowiązani do przedstawienia postępów w przygotowaniu do pracy magisterskiej. |
Literatura: |
Literatura dobierana w zależności od omawianych problemów. |
Efekty uczenia się: |
Student zna szczegółowe pojęcia i terminologię stosowaną w archeologii (K_W02); Student ma rozszerzoną wiedzę w zakresie opisu, analizy i interpretacji źródeł archeologicznych (K_W03); ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę obejmującą kluczowe zagadnienia archeologii, obejmującą terminologię, teorie i metodologię (K_W04); zna i rozumie zaawansowane metody analizy i interpretacji informacji zawartych w publikacjach naukowych (K_W13); potrafi formułować problemy badawcze, kreować oryginalne koncepcje, formułować i testować hipotezy w zakresie archeologii (K_U04); potrafi samodzielnie formułować wnioski, argumentować i tworzyć syntetyczne podsumowania z uwzględnieniem różnych poglądów (K_U05); posiada umiejętność prowadzenia polemiki naukowej (K_U08); potrafi prezentować wyniki badań w formie pisemnej, posługując się specjalistycznym językiem naukowym i właściwą dla archeologii terminologią (K_U11); potrafi prezentować wyniki badań w formie wystąpień ustnych, posługując się specjalistycznym językiem naukowym i właściwą dla archeologii terminologią (K_U12); potrafi prawidłowo określać priorytety służące realizacji własnego lub zleconego zadania badawczego (K_U19); jest gotów do wykorzystywania posiadanej przez siebie wiedzy i umiejętności oraz jest świadomy konieczności konfrontowania jej z opiniami ekspertów (K_K01); jest gotów do uznania istotnego znaczenia artefaktów, ekofaktów i źródeł pisanych jako elementów dziedzictwa kulturowego ludzkości (K_K02); jest gotów do oceny niepowtarzalnej wartości źródeł archeologicznych i ich roli w odtwarzaniu przeszłości człowieka (K_K03); jest gotów do uznania i poszanowania różnych punktów widzenia determinowanych różnym podłożem kulturowym (K_K12) jest gotów do uznania konieczności uczenia się przez całe życie oraz doskonalenia swoich umiejętności merytorycznych i praktycznych w zakresie archeologii (K_K13) |
Metody i kryteria oceniania: |
Studenci kończą seminarium pracą magisterką, pozostali pracą seminaryjną. Zarówno praca seminaryjna jak i magisterska ma stanowić dowód umiejętność formułowania pytań badawczych w stosunku do wybranej kategorii źródeł, posiadania umiejętności formułowania własnych wniosków, argumentowania i tworzenia syntetycznych podsumowań, z uwzględnieniem różnych poglądów |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-06-18 |
![]() |
Typ zajęć: |
Seminarium magisterskie, 60 godzin, 10 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Barbara Kaim, Dorota Ławecka | |
Prowadzący grup: | Barbara Kaim, Dorota Ławecka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-16 |
![]() |
Typ zajęć: |
Seminarium magisterskie, 60 godzin, 10 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Barbara Kaim, Dorota Ławecka | |
Prowadzący grup: | Barbara Kaim, Dorota Ławecka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.