Na dworze perskiego króla. Życie dworskie i ideologia władzy królewskiej w starożytnym Iranie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2800-DWDWOR-OG |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.4
|
Nazwa przedmiotu: | Na dworze perskiego króla. Życie dworskie i ideologia władzy królewskiej w starożytnym Iranie |
Jednostka: | Wydział Archeologii |
Grupy: |
Przedmioty ogólnouniwersyteckie humanistyczne Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim |
Punkty ECTS i inne: |
2.50
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | ogólnouniwersyteckie |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Dwór królewski odgrywał kluczową rolę w polityce i kulturze starożytnego Bliskiego Wschodu, nic więc dziwnego, że opisy dworu znalazły się w literaturze wielu starożytnych społeczeństw. Celem wykładu jest przedstawienie króla i dworu królewskiego, który stanowił polityczne i symboliczne centrum kultury starożytnego Iranu. Tematyka wykładu koncentruje się na trzech dynastiach: Achemenidów, Partów i Sasanidów. Rozpatrywana będzie ewolucja irańskiej ideologii królewskiej i jej związek czy podobieństwa z ideologiami mezopotamskimi, hellenistycznymi i rzymskimi. Pod względem chronologicznym, wykład będzie więc obejmować okres od 6 wieku p.n.e. do 7 w. n.e. W trakcie wykładu przedstawione zostaną niektóre z głównych tematów monarchii i społeczeństwa dworskiego w starożytnym Iranie: od rodziny królewskiej, dworzan, konkubin, poprzez intrygi dworskie, architekturę pałacową oraz kulturowe i społeczne aspekty społeczeństwa dworskiego. |
Pełny opis: |
Dwór królewski odgrywał kluczową rolę w polityce i kulturze starożytnego Bliskiego Wschodu, nic więc dziwnego, że opisy dworu znalazły się w literaturze wielu starożytnych społeczeństw. Celem wykładu jest przedstawienie króla i dworu królewskiego, który stanowił polityczne i symboliczne centrum kultury starożytnego Iranu. Tematyka wykładu koncentruje się na trzech dynastiach: Achemenidów, Partów i Sasanidów. Rozpatrywana będzie ewolucja irańskiej ideologii królewskiej i jej związek czy podobieństwa z ideologiami mezopotamskimi, hellenistycznymi i rzymskimi. Pod względem chronologicznym, wykład będzie więc obejmować okres od 6 wieku p.n.e. do 7 w. n.e. W trakcie wykładu przedstawione zostaną niektóre z głównych tematów monarchii i społeczeństwa dworskiego w starożytnym Iranie: od rodziny królewskiej, dworzan, konkubin, poprzez intrygi dworskie, architekturę pałacową oraz kulturowe i społeczne aspekty społeczeństwa dworskiego. Dokładna analiza źródeł pisanych i ikonograficznych zapewni wgląd w aspekty kultury dworskiej starożytnego Iranu. |
Literatura: |
T. Daryaee, Sasanian Persia: The Rise and Fall of an Empire, 2014 A. krasnowolska i inn. , Historia Iranu, Wrocław 2010. L. Llewellyn-Jones, King and Court in Ancient Persia 559 to 331 bce, Edinburgh 2013. R. Shayegan, Political Ideology in Post-Hellenistic and Late Antique Persia J. Wiesehöfer, Ancient Persia from 550 BC to 650 AD, 2nd ed., London and New York, 2001. M. Whitby, The Persian king at war, w: E. Dabrowa (ed.) The Roman and Byzantine Army in the East, Kraków 1994. E. Yarshater, “Were the Sasanians Heirs to the Achaemenids?” in La Persia nel Medioevo (Atti del Convegno di Roma, 31 marzo-5 aprile 1970), Roma, 1971, pp. 517-31. |
Efekty uczenia się: |
student ma szczegółową, specjalistyczną wiedzę o społeczeństwie irańskim w student ma szczegółową, specjalistyczną wiedzę o społeczeństwie irańskim w okresie panowania dynastii Achemenidów, obejmującą terminologię, teorie i metodologię z zakresu archeologii (K_W06); student potrafi wyszukiwać, analizować, selekcjonować i wykorzystywać informacje o źródłach archeologicznych okresu achemenidzkim i ich kontekście z wykorzystaniem literatury i mediów elektronicznych, oraz poddawać je krytyce i twórczej interpretacji (K_U01); jest gotów do wykorzystywania posiadanej przez siebie wiedzy i umiejętności oraz jest świadomy konieczności konfrontowania jej z opiniami ekspertów (K_K01) jest gotów do oceny niepowtarzalnej wartości źródeł archeologicznych i ich roli w odtwarzaniu przeszłości człowieka (K_K03) jest gotów do krytycznej oceny interpretacji źródeł archeologicznych i historycznych i ma świadomość wieloaspektowości interpretacji (K_K04) |
Metody i kryteria oceniania: |
egzamin pisemny |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-29 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 30 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Barbara Kaim | |
Prowadzący grup: | Barbara Kaim | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.