Archeologia Bliskiego Wschodu-archeologia Iranu
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2800-PO-BWI |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.4
|
Nazwa przedmiotu: | Archeologia Bliskiego Wschodu-archeologia Iranu |
Jednostka: | Wydział Archeologii |
Grupy: |
Profil obowiązkowy - blok Archeologia Bliskiego Wschodu Zajęcia dla II roku studiów dziennych licencjackich profil obowiązkowy |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | zdalnie |
Skrócony opis: |
Ta część zajęć będzie poświęcona historii i archeologii terytorium określanego mianem Wielki lub Większy Iran. Termin ten jest używany w odniesieniu do terenu dzisiejszego Iranu i sąsiadujących z nim regionów Kaukazu, Azji Zachodniej, Azji Środkowej i części Azji Południowej, które w starożytność bądź były zamieszkałe przez ludy irańskojęzyczne, bądź znalazły się pod znaczącym kulturowym wpływem Iranu, wchodząc w skład kolejnych irańskich imperiów: Medów, Achemenidów, Arsacydów i Sasanidów. Plemiona irańskojęzyczne pojawiły sie na terenie dzisiejszego Iranu nie wcześniej niż w II tys.p.n.e. Problematyka zajęć została podzielona na 7 głownych bloków temattycznych. |
Pełny opis: |
Wyżej wspominiane bloki tematyczne to: - Mieszkańcy południowej Mezopotamii na wyżynie irańskiej w okresie kultury Uruk? Początki kontaktów Mezopotamii z sąsiednią Suzjaną sięgają V tys. p.n.e. Uległy one nasileniu w IV tys., kiedy w południowej Mezopotamii rozwijała się kultura Uruk, której elementy w ramach tzw. ekspansji uruckiej pojawiły się w pobliskich i odległych regionach. Nowe ustalenia chronologiczne sugerują możliwość, że wbrew wcześniejszym ustaleniom, w odniesieniu do Iranu, zamiast określenia „ ekspansja urucka” powinniśmy używać określenia „ekspansja suzjańska”. Wkrótce po niej wyłoniła się kultura protoelamicka charakteryzująca się rozwojem ośrodków miejskich, użyciem pisma, pieczęci i rozwojem kontaktów handlowych. Geneza i przyczyny upadku kultury protoelamickiej będą głównymi tematami dyskutowanymi podczas zajęć. - Relacje międzykulturowe między wschodnim i południowym Iranem a kulturą Oksus. Odkrycie późno brązowych stanowisk tzw. "Baktryjsko-margianskiego zespołu archeologicznego (= BMAC) na terenie dzisiejszego Turkmenistanu, w regionie w starożytności noszącym nazwę Margiana oraz w południowym Uzbekistanie, Tadżykistanie i w północnym Afganistanie czyli w starożytnej Baktrii, pokazało w zupełnie nowym świetle relację między tymi terenami a wschodnim Iranem i zachodnim wybrzeżem Zatoki Perskiej. Odkrycie kultury Dżiroft, w południowym Iranie i wyraźna obecność zabytków tej kultury na stanowiskach BMAC i jednocześnie zabytków BMAC w południowym Iranie skłania do nowej interpretacji charakteru kontaktów łączących te regiony. - Pod gołym niebem i w miejskiej świątyni. Brama do świętego gaju i portrety zmarłych. Religia elamicka i elamickie obyczaje pogrzebowe. - Czas wielkich przemian. Epoka wczesnego żelaza. Królestwo Urartu. Mannai, Medów. W drugiej połowie II tys. p.n.e. w zachodnim Iranie pojawia się zupełnie nowa kultura wykazująca związki w późno brązową kulturą północno-wschodniego Iranu. Kilka wieków później we wschodniej Anatolii wyłoni się królestwo Urartu, i sąsiadujące z nim królestwo Mannai, w północno-wschodnim Iranie i królestwo Medów w zachodnim Iranie. W trakcie zajęć zostanie przeprowadzona analiza różnych etapów powstawania i upadków tych państw z wykorzystaniem źródeł pisanych i archeologicznych. - Na dworze króla perskiego. Dzięki stosunkowo licznym przekazom zarówno rodzimym jak i zewnętrznym, wykorzystując dodatkowo pozostałości architektury i sztuki dworskiej możemy zajrzeć do królewskiej sypialni, salonu, wziąć udział w audiencji i poznać mechanizmy zarządzania olbrzymim imperium rozciągającym się od Syr Darii, doliny Indusu na wschodzie po Egipt i Libię na zachodzie. - Co się stało z kulturą irańską po podbojach Aleksandra Wielkiego? Jeszcze do niedawna królestwo Seleucydów nazywano "zachodnim" imperium, które ludom Wschodu narzuciło kulturę grecką. Z tego powodu większość podręczników starożytnego Bliskiego Wschodu kończyła się omówieniem panowania Achemenidów lub podbojów i śmierci Aleksandra Wielkiego. Od późnych lat siedemdziesiątych świadomość ciągłości kultury mezopotamskiej w okresie Seleucydów, w tym tradycji monarchicznych stawaje się coraz bardziej powszechna wśród badaczy Bliskiego i Środkowego Wschodu. Kulturowa i polityczna ciągłość była prawdopodobnie jeszcze silniejsza w Iranie. - Wielkie odrodzenie. Partowie (III w. p.n.e.- III w. n.e.), królestwo grecko-baktryjskie i Sasanidzi (III-VIII w. n.e.). Wewnętrzne i zewnętrzne kłopoty, które trawiły imperium Seleucydów w poł. III w.p.n.e. przyczyniły się do powstania sytuacji, którą politolodzy nazywają kryzysem przejścia władzy. Kryzys ten zakończył panowanie Seleucydów nad Wschodem w momencie kiedy satrapowie Partii i Baktrii ogłosili swoją niezależność. O ile w królestwie grecko-baktryjskim tradycje hellenistyczne przetrwały do końca panowania Kuszanów, w Iranie panowanie Partów to powrót do tradycji irańskich. Okres panowania Sasanidów to czasy świetności zarówno gospodarczej jak i cywilizacyjnej ziem irańskiej. Dziedzictwo sasanidzkiego Iranu znajdujemy również w średniowiecznej Europie. |
Literatura: |
J. Álvaraz-Mon, G.P. Basello, Y. Wicks (2018) The Elamite World. (Routledge) • J. Curtis and N. Tallis, eds. (2005) Forgotten Empire: The World of Ancient Persia (University of California Press) • J. Curtis and S. Simpson (2010) The World of Achaemenid Persia: The Diversity of Ancient Iran (I.B. Taurus) • J. Perrot and J. Curtis (2013) The Palace of Darius at Susa: The Great Royal Residence of Achaemenid Persia (I.B. Tauris) • C.A. Petrie ed. (2013) Ancient Iran and Its Neighbours: Local Developments and LongRange Interactions in the 4th Millennium BC (Archaeological Monograph Series/British Institute of Pers) • D.T. Potts (2013) The Oxford Handbook of Ancient Iran (Oxford University Press) • D.T. Potts (2016) The Archaeology of Elam: Formation and Transformation of an Ancient Iranian State (Cambridge World Archaeology) pożyteczne strony unternetowe imperium Achemenidów www: achement,com imperium Partów: www.partica.com imperium Sesanidów: www. sasanika.com https://www.iranicaonline.org/ |
Efekty uczenia się: |
K_W02 student zna pojęcia i terminologię związaną z wielkimi wydarzeniami historycznymi toryczną i procesami kulturowymi w przedislamskim świecie irańskim (K_W02) Student potrafi rozpoznawać różne wytwory kultury materialnej starożytnego Iranu identyfikować ich pochodzenie i chronologię (K_U10) Student potrafi poprawnie zinterpretować źródła archeologiczne i historyczne, aby poznać procesy kulturowe zacchodzące w przed-muzułmańskim świecie irańskim, ma również świadomość wieloaspektowości takiej analizy w odniesieniu do sąsiednich kultur (K_K04) |
Metody i kryteria oceniania: |
• Udział w dyskusji podczas zaj ec 20% • Pięciominutowy esej (1 punkt każdy) 15% • Quiz kończący każdy z 7 bloków tematycznych 15% • Raport ze stanowiska archeologicznego 25% • Kolokwium końcowye 25% |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-29 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 15 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Barbara Kaim | |
Prowadzący grup: | Barbara Kaim | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin lub zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 15 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Barbara Kaim | |
Prowadzący grup: | Barbara Kaim | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin lub zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.