Warsztaty zawodowe. Muzealnictwo żydowskie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2900-JSM-WZ-MUZ |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.3
|
Nazwa przedmiotu: | Warsztaty zawodowe. Muzealnictwo żydowskie |
Jednostka: | Wydział Historii |
Grupy: |
Przedmioty Judaistyki: Warsztaty zawodowe II stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest przedstawienie kluczowych zagadnień i terminologii w muzeologii żydowskiej, w tym omówienie genezy powstania muzeów żydowskich i kolekcji dzieł sztuki żydowskiej, zapoznanie się z różnymi typami muzeów żydowskich i prezentowanej w nich narracji, m.in. w oparciu o ich geograficzne i historyczne uwarunkowania, jak również wyposażenie w narzędzia niezbędne do przygotowania wystawy muzealnej o tematyce żydowskiej |
Pełny opis: |
W trakcie zajęć omówimy historyczne, współczesne i praktyczne zagadnienia związane z muzeami dedykowanymi tematyce żydowskiej. Celem zajęć jest zapoznanie z historycznym oraz współczesnym kontekstem powstawania i działalności żydowskich muzeów, jak również z podstawami praktyki muzealniczej związanymi z tworzeniem zbiorów, wystaw i edukacją. Zajęcia będą podzielone na trzy bloki tematyczne. Blok historyczny: Podczas zajęć omówimy początki kolekcjonowania i dokumentowania judaików oraz najstarsze muzea żydowskie działające przed drugą wojną światową. Przyjrzymy się również kształtowaniu się dyskursu na temat sztuki żydowskiej w pierwszej połowie XX wieku oraz pierwszym wystawom prac artystów żydowskich. Na koniec prześledzimy losy żydowskich muzeów i kolekcji podczas Holokaustu oraz w pierwszych latach powojennych. Blok współczesny: W bloku teoretycznym dedykowanym współczesnym muzeom żydowskim omówimy nowe muzea żydowskie powstające od lat 80. XX wieku do chwili obecnej – omówimy misje tych muzeów, społeczno-polityczny kontekst ich tworzenia oraz ich związek z nowymi teoriami muzealniczymi rozwijającymi się w tym okresie. Zapoznamy się również z architekturą muzeów oraz z charakterem wystaw stałych oraz czasowych prezentowanych w tych placówkach. Szczególna uwaga poświęcona będzie Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN, Muzeum Żydowskiemu w Berlinie, Muzeum Żydowskiemu we Frankfurcie oraz Museo Nazionale dell’Ebraismo Italiano e della Shoah w Ferrarze. Blok praktyczny W bloku praktycznym zapoznamy się ze współczesną praktyką muzealniczą – tworzeniem wystaw i kolekcji, opracowywaniem i udostępnianiem zbiorów oraz działalnością edukacyjną. Wspólnie przyjrzymy się również najnowszym wyzwaniom, z jakimi muszą mierzyć się współczesne muzea żydowskie (partycypacyjność, dostępność, inkluzyjność i różnorodność, dekolonializacja dyskursu itp.). Część zajęć bloku współczesnego i praktycznego prowadzona będzie w Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN i uwzględni spotkania z pracownikami muzeum. |
Literatura: |
Literatura podawana będzie do każdych zajęć, w zależności od omawianych zagadnień. Poniżej podaję kilka najważniejszych pozycji, z których będziemy korzystali. Blok historyczny: M. Goldstein, Karol Dresdner, Kultura I sztuka ludu żydowskiego na ziemiach polskich, Lwów 1935 M. Buber, Lesser Ury [oraz] Address on Jewish art [w:] G. G. Schmidt, The First Buber: Youthful Zonist Writings of Martin Buber, 1999 R. Piątkowska, Skarby naszej przeszłości. Muzea żydowskie w Polsce, M. Adamczyk-Garbowska, A. Markowski, A. Trzciński, M. Wodziński (red.), „Studia Judaica” 2013, t. 16, nr 2(32), s. 3-45 R. Cohen, Jewish Icons. Arts and Society in Modern Europe, Univesrity of California Press, Berkely, 1998 T. Sztyma-Knasiecka, Dyskusja nad sztuką żydowską na przełomie XIX i XX wieku, w: „Dzieje krytyki artystycznej i myśli o sztuce”, Zakład Historii Sztuki Nowoczesnej Wydziału Sztuk Pięknych Uniwersytetu Mikołaja Kopernika i Stowarzyszenie Sztuki Nowoczesnej w Toruniu, pod red. Małgorzaty Geron i Jerzego Malinowskiego, 2008, 271-281 Blok współczesny i praktyczny: The New Museology, P. Vergo (ed.), Reaktion Books, London, 1989 P. Piotrowski, Muzeum krytyczne, Poznań, 2011 B. Kirshenblatt-Gimblett, Why Jewish Museums? An International Perspective, M. Adamczyk-Garbowska, A. Markowski, A. Trzciński, M. Wodziński (red.), „Studia Judaica”, s. 77-78, 81. B. Kirshenblatt-Gimblett, Jak powstawała wystawa, w: Polin. 1000 lat historii Żydów polskich, katalog wystawy stałej Muzeum Historii Żydów Polskich, B. Kirshenblatt-Gimblett, A. Polonsky (red.), Warszawa 2014 M. Rossman, Zdecydowanie żydowskie, wyraźnie polskie – Muzeum Historii Żydów Polskich a nowa polsko-żydowska metahistoria, M. Adamczyk-Garbowska, A. Markowski, A. Trzciński, M. Wodziński (red.) „Studia Judaica”, s. 50-51. T. Sztyma, Muzea żydowskie w Europie: geneza i charakterystyka, w: „Muzealnictwo” 2019 (R. 60) A. Kamczyki, Muzeum Libeskinda w Berlinie. Żydowski kontekst architektury, UAM, Poznań 2015 |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu kursu student powinien posiadać wiedzę na temat historii tworzenia żydowskich kolekcji i muzeów przed drugą wojną światową, zniszczeniach żydowskiej kultury materialnej podczas Zagłady oraz o współczesnych muzeach prezentujących żydowską historię (misje i wizje, konteksty powstania, wystawy i inna działalność programowa w kontekście nowoczesnego krytycznego muzealnictwa). Szczególnym efektem uczestnictwa w zajęciach powinno być ogólne rozeznanie w zagadnieniach i problemach nurtujących współczesnych muzealników i edukatorów muzealnych pracujących w obszarze tematyki żydowskiej (dotyczących tworzenia kolekcji, tematyki wystaw, relacji społecznych). W efekcie zajęć praktycznych studenci powinni być w stanie sami opracować prostą propozycję projektu wystawy albo wydarzenia muzealnego (uwzgledniającą nie tylko merytorykę, ale wszystkie inne aspekty organizacyjnej, jakie taki projekt powinien zawierać). |
Metody i kryteria oceniania: |
Na ocenę złożą się następujące kryteria: - przygotowanie na zajęcia rozumiane jako zapoznanie się z przesłanymi przed zajęciami materiałami - uczestnictwo w dyskusji podczas zajęć - przygotowanie i prezentacja podczas zajęć krótkiego wystąpienia na uzgodniony wcześniej temat - obecność na zajęciach |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Maria Antosik-Piela, Tamara Sztyma-Knasiecka | |
Prowadzący grup: | Tamara Sztyma-Knasiecka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Maria Antosik-Piela, Tamara Sztyma-Knasiecka | |
Prowadzący grup: | Tamara Sztyma-Knasiecka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.