Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Historia kulturowa regionu nordyckiego w XIX i XX wieku: jak w kulturze (literatura, film, malarstwo) odwzorowały się przemiany modernizacyjne

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2900-MK1-HKRN-KL
Kod Erasmus / ISCED: 08.3 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0222) Historia i archeologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Historia kulturowa regionu nordyckiego w XIX i XX wieku: jak w kulturze (literatura, film, malarstwo) odwzorowały się przemiany modernizacyjne
Jednostka: Wydział Historii
Grupy: Przedmioty Historii I stopnia, fakultatywne
Przedmioty Historii II stopnia
Przedmioty Historii II stopnia, Doskonalenie kompetencji badacza epok i dziedzin historycznych
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne
ogólnouniwersyteckie

Założenia (opisowo):

Podstawowa wiedza na temat historii regionu nordyckiego.

Skrócony opis:

Historia kulturowa regionu nordyckiego – obraz transformacji modernizacyjnej przełomu XIX i XX wieku w literaturze pięknej, filmie niemym oraz malarstwie.

Tematem konserwatorium jest poszukiwanie, w jaki sposób w różnorakich tekstach kultury obrazowały się istotne przemiany modernizacyjne ostatnich dekad XIX i pierwszych XX wieku. Będzie to także poznanie, w jaki sposób społeczeństwa nordyckie reagowały na takie – pozytywne i negatywne – zjawiska modernizacyjne, jak industrializacja, urbanizacja, demografia, demokratyzacja kultury oraz życia politycznego.

Pełny opis:

Niezależnie od przyjętej podstawy źródłowej, rozumienie kultury w niniejszym temacie jest szerokie – nie jest ograniczone tylko do takich dziedzin, jak nauka, sztuka lub religia, ale obejmuje także style życia, mentalność, sposoby myślenia i emocje. Wszystkich tych znaczeń kulturowych będziemy poszukiwań w dziełach literatury pięknej, malarstwie oraz w pierwszych filmach niemych. Wszystkie te dzieła pozwolą na dotarcie do tego, co stanowi podstawowe pytanie badawcze konwersatorium – w jaki sposób ludzie przełomu XIX i XX wieku przyjmowali najróżniejsze przemiany modernizacyjne, jakie zachodziły na ich oczach. Odpowiedzi będziemy szukać we wszelakich narracjach kultury, które w sposób wyjątkowy oddają te aspekty przeszłości – jak sposób myślenia i mentalność, uczucia – których badacz nie jest w stanie poznać dzięki źródłom tradycyjnym. Podczas zajęć będziemy analizować powieści i dramaty autorów nordyckich (w polskim przekładzie), wybitne filmy epoki kina niemego, a także przykłady różnych stylów malarskich.

Literatura:

Literatura szczegółowa – patrz rubryka „Zakres tematów”

Dodatkowa literatura w postaci skanów w trakcie semestru.

Literatura pomocnicza:

G. Szelągowska, Historia Danii w XX wieku

G. Szelągowska, K. Szelągowska, Historia Norwegii w XIX i XX wieku

A. Kersten, Historia Szwecji

(zbiorowa) Wstęp do kultury Islandii

Michalina Petelska, Georg Brandes i Polacy, czyli o fenomenie wzajemnego zainteresowania.

Zenon Ciesielski, Słownik pisarzy skandynawskich

Kaszyccy, Historia literatury duńskiej

Tadeusz Szczepański, Kino nordyckie: pierwsze stulecie

Katalog wystawy MN „Przesilenie”.

Clifford Geertz, Interpretacja kultur

Efekty uczenia się:

Po zaliczeniu konwersatorium student dysponuje podstawą wiedzą na temat metodologicznych zasad wykorzystania w badaniach historycznych źródeł z literatury pięknej, malarstwa oraz fikcji filmowej.

Student po zaliczeniu rozpoznaje i potrafi przeanalizować pod względem wiarygodności dla rozpatrywanego tematu różne źródła – literackie, ikonograficzne oraz filmowe.

Student po zaliczeniu zajęć potrafi odnieść analizę wykorzystanego materiału źródłowego do historii regionu nordyckiego w XIX i na początku XX wieku.

Metody i kryteria oceniania:

- Obserwacja i ocena zaangażowania studentów na zajęciach

- Ocena poziomu merytorycznego wypowiedzi

- Ocena samodzielności przygotowania referatu

- Ocena merytorycznego i warsztatowego poziomu referatu

- Przygotowanie krótkiego eseju, którego temat jest dowolny (ale w zakresie tematu konwersatorium)

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.
ul. Długa 44/50
00-241 Warszawa
tel: +48 22 55 49 126 https://www.wne.uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)