Historia kulturowa regionu nordyckiego w XIX i XX wieku: jak w kulturze (literatura, film, malarstwo) odwzorowały się przemiany modernizacyjne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2900-MK1-HKRN-KL |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.3
|
Nazwa przedmiotu: | Historia kulturowa regionu nordyckiego w XIX i XX wieku: jak w kulturze (literatura, film, malarstwo) odwzorowały się przemiany modernizacyjne |
Jednostka: | Wydział Historii |
Grupy: |
Przedmioty Historii I stopnia, fakultatywne Przedmioty Historii II stopnia Przedmioty Historii II stopnia, Doskonalenie kompetencji badacza epok i dziedzin historycznych |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | Podstawowa wiedza na temat historii regionu nordyckiego. |
Skrócony opis: |
Historia kulturowa regionu nordyckiego – obraz transformacji modernizacyjnej przełomu XIX i XX wieku w literaturze pięknej, filmie niemym oraz malarstwie. Tematem konserwatorium jest poszukiwanie, w jaki sposób w różnorakich tekstach kultury obrazowały się istotne przemiany modernizacyjne ostatnich dekad XIX i pierwszych XX wieku. Będzie to także poznanie, w jaki sposób społeczeństwa nordyckie reagowały na takie – pozytywne i negatywne – zjawiska modernizacyjne, jak industrializacja, urbanizacja, demografia, demokratyzacja kultury oraz życia politycznego. |
Pełny opis: |
Niezależnie od przyjętej podstawy źródłowej, rozumienie kultury w niniejszym temacie jest szerokie – nie jest ograniczone tylko do takich dziedzin, jak nauka, sztuka lub religia, ale obejmuje także style życia, mentalność, sposoby myślenia i emocje. Wszystkich tych znaczeń kulturowych będziemy poszukiwań w dziełach literatury pięknej, malarstwie oraz w pierwszych filmach niemych. Wszystkie te dzieła pozwolą na dotarcie do tego, co stanowi podstawowe pytanie badawcze konwersatorium – w jaki sposób ludzie przełomu XIX i XX wieku przyjmowali najróżniejsze przemiany modernizacyjne, jakie zachodziły na ich oczach. Odpowiedzi będziemy szukać we wszelakich narracjach kultury, które w sposób wyjątkowy oddają te aspekty przeszłości – jak sposób myślenia i mentalność, uczucia – których badacz nie jest w stanie poznać dzięki źródłom tradycyjnym. Podczas zajęć będziemy analizować powieści i dramaty autorów nordyckich (w polskim przekładzie), wybitne filmy epoki kina niemego, a także przykłady różnych stylów malarskich. |
Literatura: |
Literatura szczegółowa – patrz rubryka „Zakres tematów” Dodatkowa literatura w postaci skanów w trakcie semestru. Literatura pomocnicza: G. Szelągowska, Historia Danii w XX wieku G. Szelągowska, K. Szelągowska, Historia Norwegii w XIX i XX wieku A. Kersten, Historia Szwecji (zbiorowa) Wstęp do kultury Islandii Michalina Petelska, Georg Brandes i Polacy, czyli o fenomenie wzajemnego zainteresowania. Zenon Ciesielski, Słownik pisarzy skandynawskich Kaszyccy, Historia literatury duńskiej Tadeusz Szczepański, Kino nordyckie: pierwsze stulecie Katalog wystawy MN „Przesilenie”. Clifford Geertz, Interpretacja kultur |
Efekty uczenia się: |
Po zaliczeniu konwersatorium student dysponuje podstawą wiedzą na temat metodologicznych zasad wykorzystania w badaniach historycznych źródeł z literatury pięknej, malarstwa oraz fikcji filmowej. Student po zaliczeniu rozpoznaje i potrafi przeanalizować pod względem wiarygodności dla rozpatrywanego tematu różne źródła – literackie, ikonograficzne oraz filmowe. Student po zaliczeniu zajęć potrafi odnieść analizę wykorzystanego materiału źródłowego do historii regionu nordyckiego w XIX i na początku XX wieku. |
Metody i kryteria oceniania: |
- Obserwacja i ocena zaangażowania studentów na zajęciach - Ocena poziomu merytorycznego wypowiedzi - Ocena samodzielności przygotowania referatu - Ocena merytorycznego i warsztatowego poziomu referatu - Przygotowanie krótkiego eseju, którego temat jest dowolny (ale w zakresie tematu konwersatorium) |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.