Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodologia: Rzadkie, dyskusyjne, nieortodoksyjne - ''wyklęte" metody prowadzenia badań historycznych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2900-MK3-MRDW
Kod Erasmus / ISCED: 08.3 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0222) Historia i archeologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Metodologia: Rzadkie, dyskusyjne, nieortodoksyjne - ''wyklęte" metody prowadzenia badań historycznych
Jednostka: Wydział Historii
Grupy: Przedmioty Historii I stopnia, fakultatywne
Przedmioty Historii II stopnia
Przedmioty Historii II stopnia, Teoria badań historycznych
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Skrócony opis:

Proponuję zajęcia o nieco „płynnym” charakterze: poza niewielką pulą podstawowych tekstów, uczestnicy według woli, zainteresowania i czasu, jakim dysponują, sami wybiorą zakres lektury oraz ewentualne inne pozycje.

Literatura:

1. Od Gilgamesza do Czerwonego Kapturka (albo i dalej?). Próba analizy strukturalnej wybranej topicznej opowieści wzorem analizy mitu Edypa w ujęciu Lévi-Straussa

Literatura: C. Lévi-Strauss, Antropologia strukturalna, przekł. K. Pomian, Warszawa 1970, ss. 262 – 326 („Magia i religia”), gł. ss. 285 – 315 („Struktura mitów”); plus: C. Lévi-Strauss, Smutek tropików, przekł. A. Steinsberg, ss. 373 – 380 („Apoteoza Augusta”).

2. Symbole i archetypy Carla Gustava Junga, czyli o powszechnikach

Literatura: C. G. Jung, Aion. Przyczynek do symboliki jaźni, przekł. R. Reszke, Warszawa 2016, wybrane strony ze ss. 87 – 198 (o znaku Ryby); plus (wybrane przez uczestników ss. z): C. G. Jung, Człowiek i jego symbole, przekł. R. Palusiński, Katowice 2018; C. G. Jung, Wspomnienia, sny, myśli, spisane i podane do druku przez Anielę Jaffé, przekł. R. Reszke, L. Kolankiewicz, Warszawa 2019.

3. Asocjacyjna (nielinearna) metoda prowadzenia badań. Czyli „alchemiczna retorta" czy "aparat telefoniczny"

Literatura: G. Quispel, Gnoza, przekł. B. Kita, Warszawa 1988, gł. ss. 120 – 121 (szerzej, ss. 103 – 127 [Szymon Mag i Helena]); wybór tekstów Carla Gustava Junga (np.: C. G. Jung, „Duch Merkuriusza”, [w:] Rebis, czyli kamień filozoficzny, przekł. i oprac. J. Prokopiuk, Warszawa 1989, ss. 289 – 351); plus - wybrane przez uczestników zajęć strony z: D. Sharp, Leksykon pojęć i idei C. G. Junga, przekł. J. Prokopiuk, Wrocław 1998; Przewodnik po myśli Carla Gustava Junga, red. H. Machoń, Warszawa 2017; G. Bobroff, Carl Gustav Jung w pigułce, przekł. M. Guzowska, Warszawa 2021; D. Bair, Jung. Biografia, przekł. R. Reszke, Warszawa 2009.

4. Związki a-kauzalne (nie-przyczynowo skutkowe)

Literatura: C. G. Jung, „Synchroniczność”, [w:] Rebis, czyli kamień filozoficzny, przekł. i oprac. J. Prokopiuk, Warszawa 1989, ss. 503 – 567); ); plus - wybrane przez uczestników zajęć strony z: D. Sharp, Leksykon pojęć i idei C. G. Junga, przekł. J. Prokopiuk, Wrocław 1998; Przewodnik po myśli Carla Gustava Junga, red. H. Machoń, Warszawa 2017; G. Bobroff, Carl Gustav Jung w pigułce, przekł. M. Guzowska, Warszawa 2021; D. Bair, Jung. Biografia, przekł. R. Reszke, Warszawa 2009; itp.

5. „Latające talerze” Carla Gustava Junga

Literatura (wybrane przez uczestników zajęć strony z): C G. Jung, Nowoczesny mit. O rzeczach widywanych na niebie, przekł. J. Prokopiuk, Kraków 1982.

6. Bohater o tysiącu twarzach. Od Gilgamesza do Luke’a Skywalkera (albo i dalej?)

Literatura (wybrane przez uczestników zajęć strony z): J. Campbell, Bohater o tysiącu twarzach, przekł. A. Janowski, Kraków 2013; J. Campbell, Potęga mitu. Rozmowy Billa Moyersa z Jesephem Cambellem, przekł. I. Kania, Kraków 2019.

7. Przeciw metodzie

Literatura (wybrane przez uczestników zajęć strony z): P. Feyerabend, Przeciw metodzie, przekł. S. Wiertlewski, Warszawa 2021, np. ss. 363 - 386.

8. Przypadkowość w dziejach

Literatura (wybrane przez uczestników zajęć strony z): S. B. Carroll, Seria fortunnych zdarzeń. Rola przypadku w procesie powstawania planety, życia oraz ciebie, przekł. R. Filipowski, Poznań 2022.

9. Optymizm w dziejach ...

Literatura (wybrane przez uczestników zajęć strony z): Y. N. Harari, Homo deus. Krótka historia jutra, przekł. M. Romanek, 2018, np. ss. 192 – 194 („Czas snu”) etc. ....

10. ... i wręcz przeciwnie;

Literatura (wybrane przez uczestników zajęć strony z): M. Onfray, Dekadencja. Życie i śmierć judeochrześcijaństwa, przekł. E. i A. Aduszkiewiczowie, Warszawa 2019.

11. ... i jeszcze dwa lata więzienia. Czyli pośmiejmy się z greckich i rzymskich bogów

Literatura: R. Dawkins, Bóg urojony, przekł. P. J. Szwajcer, Warszawa 2007, ss. 238 – 247 (gł. ss. 246-247); plus: wybrane przez uczestników zajęć strony z: W. F. Otto, Theophania. Duch religii starogreckiej, przekł. J. Korpanty, Warszawa 2022; W. F. Otto, Bogowie Grecji. Obraz boskości w zwierciadle greckiego ducha, przekł. W. F. Otto, Warszawa 2022; K. Kerény, Mitologia Greków, przekł. R. Reszke, Warszawa 2002; itp.

12. Nowe. Genetyka w służbie historii

Literatura (wybrane przez uczestników zajęć strony z): D. Reich, Kim jesteśmy, skąd przyszliśmy..., przekł. P. J. Szwajcer, Warszawa 2019, np. ss. 111 – 162.

13. Ostateczna teoria. Czyli historyk i mechanika kwantowa

Literatura: Th. Hertog, O pochodzeniu czasu. Ostateczna teoria Stephena Hawkinga, przekł. T. Laczewski, Poznań 2023, gł. ss. 243 – 300 („Bez pytań nie ma historii!”) i ss. 301 – 351 („Czas bez czasu”).

Efekty uczenia się:

Efektem kształcenie będzie zdobycie wiedzy na tematy tytułowych ‘Rzadkich, dyskusyjnych, nieortodoksyjnych - ''wyklętych" metod prowadzenia badań historycznych

Metody i kryteria oceniania:

Obecność (opuszczenie nie więcej niż trzech zajęć), przygotowanie do zajęć, udział w dyskusji.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-02-19 - 2024-06-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Paweł Janiszewski, Piotr Okniński, Krystyna Stebnicka
Prowadzący grup: Paweł Janiszewski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.
ul. Długa 44/50
00-241 Warszawa
tel: +48 22 55 49 126 https://www.wne.uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)