Wybrane narzędzia do tworzenia treści cyfrowych dla uczniów i uczennic szkół ponadpodstawowych.
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3000-SP-SWNW-TTC |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0319) Programy i kwalifikacje związane z naukami społecznymi, gdzie indziej niesklasyfikowane
|
Nazwa przedmiotu: | Wybrane narzędzia do tworzenia treści cyfrowych dla uczniów i uczennic szkół ponadpodstawowych. |
Jednostka: | Wydział Polonistyki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest rozwój kompetencji w zakresie posługiwania się i wykorzystania wybranych narzędzi cyfrowych w celach edukacyjnych. |
Pełny opis: |
Celem zajęć jest rozwój kompetencji w zakresie posługiwania się i wykorzystania wybranych narzędzi cyfrowych umożliwiających tworzenie tekstów, obrazów, prezentacji, plików multimedialnych, interaktywnych treści cyfrowych takich jak: mapy myśli, diagramy, ikonografiki, ćwiczenia i inne (Obszar 3 Europejskich Ram Kompetencji Cyfrowych). Na warsztatach słuchacze poznają platformy edukacyjne takie jak: Canva, WordWall, Genially, niezbędne do samodzielnego przygotowania atrakcyjnych zajęć dydaktycznych. Praktyczne obeznanie z ww. narzędziami w trakcie zajęć pozwoli w szczególności wykorzystywać je w codziennej praktyce edukacyjnej oraz proponować je uczniom i uczennicom szkół podstawowych i ponadpodstawowych. |
Literatura: |
1. Europejskie Ramy Kompetencji Cyfrowych: http://www.digcomp.pl/ 2. Carretero, S., Vuorikari, R., Punie, Y. (tłum. Urban, K.) (2017). DigComp 2.1 Ramy kompetencji cyfrowych dla obywateli z ośmioma poziomami zaawansowania i przykładami zasto- sowania. Dostęp online: http://www.digcomp.pl/wp-content/uploads/2021/04/DigComp-2.1PL-Internet.pdf Wskazana literatura ma charakter dodatkowy, wzbogacający warsztaty o zaplecze teoretyczne. |
Efekty uczenia się: |
Słuchacz: 1. W zakresie wiedzy: - zna narzędzia do tworzenia podstawowych (teksty, obrazy, prezentacje itp.), multimedialnych (wideo, pliki dźwiękowe) i interaktywnych treści cyfrowych, które może proponować uczniom i uczennicom; - zna narzędzia pozwalające na tworzenie reprezentacji wiedzy (mapy myśli, diagramy); - wyszczególnia zalety i wady poszczególnych narzędzi do tworzenia treści cyfrowych; 2. W zakresie umiejętności: - tworzy podstawowe treści cyfrowe z wykorzystaniem różnorodnych narzędzi; - dobiera odpowiednie narzędzia do tworzenia danego typu treści cyfrowych; - ocenia narzędzia do tworzenia treści cyfrowych pod kątem ich przydatności w edukacji zdalnej i hybrydowej; 3. W zakresie kompetencji społecznych: - zachęca uczniów do tworzenia treści cyfrowych z wykorzystaniem różnorodnych narzędzi; - wspiera uczniów w procesie tworzenia treści, jest w stanie doradzić odpowiednie narzędzie do danego zadania. |
Metody i kryteria oceniania: |
W ramach zaliczenia uczestnicy w 2-3-osobowych zespołach będą tworzyli autorski scenariusz zajęć lekcyjnych (2 godz. dyd.), uwzględniający wykorzystanie poznanych narzędzi cyfrowych. Prezentacje prac słuchaczy odbędą się na ostatnich zajęciach. Wzór scenariusza z wymaganymi elementami zostanie słuchaczom przekazany na pierwszych zajęciach. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.