Antropologia kultury wizualnej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3002-1AFA3OCE |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.7
|
Nazwa przedmiotu: | Antropologia kultury wizualnej |
Jednostka: | Instytut Kultury Polskiej |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe dla studentów III roku studiów I stopnia (licencjackich) IKP |
Punkty ECTS i inne: |
10.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Zajęcia są wprowadzeniem w zagadnienia związane z kulturą wizualną w perspektywie antropologicznej, jednocześnie w ujęciu synchronicznym (pojęcia, kategorie, „obiekty teoretyczne”) i diachronicznym (historycznie zmienne modele widzenia i wizualności). Podstawą zajęć jest podręcznik „Antropologia kultury wizualnej. Zagadnienia i wybór tekstów”, red. Iwona Kurz, Paulina Kwiatkowska, Łukasz Zaremba, WUW, Warszawa 2013. |
Pełny opis: |
"Las Meninas" Velazqueza (1656) uchodzą za pierwsze przedstawienie przedstawienia w historii malarstwa. Prowokowane przezeń pytanie „gdzie jest obraz” podaje w wątpliwość przezroczystość reprezentacji; pytanie „gdzie jest widz”, „kto widzi” demonstruje kłopot z ulokowaniem patrzącego. Obraz unaocznia, że nie ma czegoś takiego, jak obraz – istnieje pole wizualne, dynamiczna przestrzeń relacji między człowiekiem – obrazem – rzeczywistością, dla której kluczowa jest kategoria spojrzenia. Z dzisiejszego punktu widzenia można też wpisać w "Las Meninas" proponowane przez de Certeau napięcie między strategią (spojrzeniem jako praktyką władzy) a taktyką (kłusowniczymi próbami jednostki, by spojrzenie rozpoznać, by mu umknąć, by znaleźć miejsce na własne praktyki). Tematy i zagadnienia: I JASKINIA jaskinia jako „początek”: tworzenia obrazów i myślenia o tworzeniu obrazów – malarstwo jaskiniowe: hipotezy wyjaśniające jego funkcję i znaczenie – techniki i treści malarstwa jaskiniowego – jaskinia jako przestrzeń doświadczenia zmysłowego i szczególnego zagęszczenia semiotycznego – wielozmysłowość doświadczenia „wizualnego” – legenda Lascaux – historia pisana ex post – pojawienie się „sztuki” – ustanowienie źródła w historii sztuki – mit źródła – kultura wizualna jako obszar badawczy i dyscyplina akademicka – mity na temat kultury wizualnej – „pokazywanie widzenia” – widzenie jako zagadnienie antropologii kultury II MUMIA uniwersalny wymiar reprezentacji? – związek obrazu i śmierci: obrazy śmierci i śmierć obrazów – brak jako źródło obrazu – przeciwstawianie się śmierci i rozkładowi za pomocą obrazów – ontologia obrazu: „mniej niż” rzeczywistość – ambiwalencja przedstawienia (obecność i nieobecność) – relacja między ciałem żywym a martwym – obrazy zmarłych jako obrazy śmierci – kult zmarłych i wspólnota żywych – zachowanie w obrazie (wcielenie) a zachowanie w pamięci (upamiętnienie) – mumia jako obraz „zachowujący” – obraz i ciało – konwencja przedstawiania a indywidualizm – symboliczny wymiar pochówku – znaczenia grobu – kategoria „podobieństwa” – „trupia obecność”: bezosobowy, podwojony byt – dwuznaczność obrazu w koncepcji Blanchota – koncepcja „dwóch ciał króla” – devotus i homo sacer – polityczny wymiar rytuałów pogrzebowych – Święto Zmarłych w kulturze Zachodu – przemiany obyczajów pogrzebowych i stosunku do śmierci w XX wieku III IKONA – OBRAZ ŚWIĘTY Platon: pojęcie i krytyka naśladownictwa – mimesis i diegesis – mit o jaskini – hierarchia zmysłów – hierarchia bytów: idea / rzecz / obraz – wobec wzorca – Gorgiasza rozumienie sztuki: polemika z Platońską ideą prawdy i krytyką przedstawienia – pojęcie apate – kopie a symulakry – cechy symulakru – ikona jako obraz święty – ikona: archetyp i hipostaza – obraz jako reprezentacja innej rzeczywistości – wizerunki Boga i bóstw – obraz / idol: bałwochwalstwo – ikonoklazm: historia i przyczyny – człowiek jako obraz Boga i przejście do obrazu człowieka jako Boga – vera-ikon – ikona w kościele – metoda anagogiczna: od oczu ciała ku oczom duszy – animizm – wizerunki w działaniu – zakaz tworzenia wizerunków i mit aikoniczności – Gadamerowska „nieodróżnialność” IV IDOL – FETYSZ mimesis w ujęciu Arystotelesa – prawda a prawdopodobieństwo – poetyka normatywna – dzieło jako twór autonomiczny – fetysz: kategoria etnografii i psychoanalizy – obraz jako fetysz – materialna wartość obrazu – mit Pigmaliona – psychologia spojrzenia i jej krytyka – władza obrazów: potężne obrazy czy niemoc obrazów? – współczesne praktyki animistyczne – ikonoklazm – nadawanie obrazom cech płci kulturowych i walorów seksualnych – kategorie ikony i idola – re-prezentacja i przed-stawienie – obraz jako znak – picture (obraz materialny) a image (obraz) V CAMERA OBSCURA obraz jako odbicie rzeczywistości – camera obscura jako instrument i jako model widzenia – współobecność rzeczywistości i obrazu rzeczywistości w camera obscura – konstrukcje podmiotu w modelu widzenia implikowanym przez camera obscura i fotografię – „okno” i „płaszczyzna”: dwie metafory obrazu i dwa modele widzenia – ontologia obrazu fotograficznego – realizm i dokumentalizm w malarstwie, w fotografii i w filmie – portret malarski i portret fotograficzny – obraz fotograficzny a śmierć – fotografia w funkcji protezy pamięci – czasowość fotografii – „to było” jako noemat fotografii – doświadczenie bycia fotografowanym – studium i punctum w koncepcji Rolanda Barthes'a – fotografia jako rytuał społeczny – poznawanie i zawłaszczanie rzeczywistości w akcie fotografowania – fotografia jako narzędzie władzy i kontroli – praktyki symboliczne i magiczne związane z fotografią – reprodukcja rzeczywistości w filmie dokumentalnym i fabularnym VI PERSPEKTYWA kulturowe podstawy widzenia – perspektywa jako forma symboliczna – od narzędzia malarskiego do sposobu istnienia w świecie – fizjologiczne i antropologiczne argumenty przeciw perspektywie – krótka historia perspektywy: perspectiva naturalis i perspectiva artificialis – stożek/piramida widzenia – obraz jako konstrukt – widzenie fizjologiczne a widzenie symboliczne – perspektywa jako relacja między widzem a obrazem, miejsce widza – gra powierzchni i tego, co przedstawiane – perspektywa jako model podmiotu – patrzenie/posiadanie – relacja nowożytności i widzenia – światoobraz – człowiek jako podmiot – nowożytna nauka – społeczne znaczenie malarstwa: wymiar klasy i płci VII EKSPOZYCJA kolekcjonowanie jako praktyka kulturowa – porządkowanie świata, tworzenie reprezentacji – niemożliwe cele kolekcji – ekspozycja: kolekcjonowanie a wystawianie do oglądania –przestrzeń muzealna i jej widz – świat w miniaturze – eksponowanie: naoczność, dowód, fakt – strategie kuratorskie – eksponat jako obiekt wystawiony do oglądania – architektura i idea muzeum – archiwum a muzeum – wizualizacja (ekspozycja) wnętrza człowieka – ciało jako obraz – społeczne strategie wykorzystania fotografii – ciało więźnia pochwycone przez fotografię – oryginał a kopia – reprodukcja manualna i techniczna – status dzieła sztuki w dobie reprodukcji technicznej – aura i oryginalność dzieła – wartość kultowa i ekspozycyjna dzieła – ekspozycyjność kopii VIII PANOPTYKON panoptykon jako obiekt architektoniczny i model relacji społecznych – panoptykon i urządzenia panoptyczne jako instytucje kontroli i ujarzmienia – perspektywa historyczna: związki nadzoru z widzeniem – nowoczesne mechanizmy dyscyplinarne – funkcje nowoczesnej mapy i bazy danych – lokalne mapy i globalne widownie – współczesny panoptykon? – synopticon – społeczeństwo spektaklu – oddzielenie (społeczne, ekonomiczne, komunikacyjne) jako fundament spektaklu – relacje spektakl-kapitał-towar-obraz – tautologiczność spektaklu – obrazy jako zapośredniczenie relacji społecznych – współczesne techniki nadzoru, dyscypliny i autoprezentacji: cctv, reality tv, kamery internetowe – nadzór i jego narzędzia w sferze prywatnej – nacechowanie płciowe relacji nadzoru – taktyki oporu wobec władzy obrazów – ekshibicjonizm jako forma oporu wobec voyeuryzmu – Lacanowska koncepcja spojrzenia – anamorfoza – objet petit a w polu widzenia – miejsce podmiotu wobec spojrzenia – Lacana model relacji widzenia kontra model Foucaulta (Sartre’a) IX EKSTENSJE – MEDIA – PROTEZY społeczne i komunikacyjne funkcje mediów – media jako ekstensje ciała – „środek przekazu jest przekazem” – konsekwencje mediatyzacji dla podmiotu i środowiska, w którym żyje – ekologia mediów – przemiany środowiska medialnego w dobie cyfryzacji: konwergencja – tryby rejestracji: gramofon, film, maszyna do pisania – konwergencja mediów – medium/mediacja/mediatyzacja – chrześcijaństwo jako model i metafora mediacji – człowiek jako pośrednik – „podwójne ciało medium” – ciało człowieka i medium – ciało jako interfejs między „wnętrzem” a „zewnętrzem” – człowiek a technika, ciało a proteza – „protetyczna natura istnienia” u Freuda i Bergsona – techno-tożsamość – metafora cyborgizacji i jej krytyka – protetyczność ciał: ambiwalentne związki ciała i technologii – „ciało, które mamy, i ciało, którym jesteśmy” X MIASTO człowiek w mieście: od obcości do oswojenia – wielozmysłowość doświadczenia miejskiego – Paryż jako stolica XIX wieku – doświadczenie miejskości: wystawa, panorama, pasaż, wnętrze mieszkalne, ulica, barykada – flâneur: figura nowoczesności – fetyszyzm towarowy: nowe stosunki władzy oraz dystrybucji wartości – wartość użytkowa i wartość wymienna towaru – polityczne strategie reprezentacji w mieście – miasto jako przestrzeń i przedmiot konsumpcji – miasto jako środowisko wizualne – przestrzeń jednoczesnego rozproszenia i przyciągnięcia uwagi – przestrzeń nowych form wizualnych – nowych sposobów, narzędzi widzenia – przestrzeń miasta jako pole dyskursu: granice płci, rasy, klasy – „miejsce kobiet” w mieście: władza spojrzenia – wizualne praktyki dyscyplinarne – „miasto podwojone”: przedstawienia miasta – miejskie sieci komunikacji XI MONTAŻ – RUCH nowe koncepcje czasu i przestrzeni na przełomie XIX i XX wieku – kategorie „momentu” i „fragmentu” w refleksji o nowoczesności – Benjaminowskie pojęcie „szoku” – estetyka kolażu i estetyka płynności – fotogenia – przedkinematograficzne badania nad ruchem – analiza i synteza ruchu w obrazie – wynalezienie kinematografu – przemiana kinematografu w kino – kino atrakcji – narracja obrazowa – fotomontaż – miejsce kina w historii sztuki i historii obrazów – montaż i kolaż jako forma myślenia – geneza i rodzaje montażu filmowego – percepcja stroboskopowa – kinematograficzny mechanizm myślenia – złudzenie mechanistyczne – kino jako „królestwo ruchu” – materia i człowiek w obrazie filmowym – ideologiczne i estetyczne podstawy montażu – teoria montażu Siergieja Eisensteina – montaż obrazu i dźwięku – obraz-ruch i obraz-czas w teorii filmu Gilles’a Deleuze’a – obraz mentalny w kinie – archeologia kompozytowania i nowe typy montażu cyfrowego – montaż telewizyjny i montaż wideo – techniki symulacji analogowej, elektronicznej i cyfrowej – montaż czasowy i montaż przestrzenny – komputer osobisty w funkcji stołu montażowego XII EKRANY antropologia ekranu – ekrany naturalne – ekrany pamięci – nieruchome oko widza kinowego – formy ekranów kinowych – „stadium zwierciadła” w koncepcji Jacques'a Lacana – kinematograf i jego prehistoria – działanie aparatu kinematograficznego – przestrzeń kinowa jako integrująca i alienująca jednocześnie – modele odbioru kinowego – mechanizm projekcji-identyfikacji – cień, sen, wyobrażenie – magia kina i uczestnictwo uczuciowe – fizyczne doświadczenie bycia w kinie – władza spojrzenia / władza nad spojrzeniem –przyjemność wzrokowa a przemoc ideologiczna – skopofilia, narcyzm, fetyszyzm, voyeuryzm – ekran telewizyjny a ekran kinowy – paleotelewizja i neotelewizja – informacja i fikcja w neotelewizji – wydarzenie telewizyjne: rejestracja, interpretacja, kreacja – metafora okna – ekran a monitor: odmienność obrazów i praktyk – relacja człowiek/monitor – ontologia obrazu cyfrowego oraz związane z nim nowe formy dystrybucji i percepcji – interfejs komputera a interaktywność odbioru – model podmiotu w epoce cyfrowej XIII KLISZE – ODBICIA „orientalizm” jako konstrukcja – malarstwo orientalistyczne i jego ideologia – polityczny wymiar dzieła sztuki – przemiany kina powojennego – kryzys obrazu-działania – klisze w kinie – znaczenie i funkcja stereotypu wizualnego – cechy stereotypu – jego społeczne użycia – doświadczenie „ja” a tożsamość w oczach innego – tożsamość a stereotyp – rasa, płeć, klasa jako jawne i skryte wyróżniki tożsamości – wygląd jako tożsamość – interpelacja – „ja” we władzy spojrzenia: strategie oporu – drag i jego odczytania – przywłaszczenie i subwersja w społecznym polu widzenia – narcyzm jako patologia współczesności – „ja” wobec nadprodukcji obrazów XIV RZECZYWISTOŚĆ ROZSZERZONA Lemowska fantomatyka: ani jawa, ani fikcja – fantomatyka obwodowa i centralna – status snu i marzenia sennego – Baudrillarda historia i klasyfikacja reprezentacji – praktyki symulowania i dysymulowania – hiperrzeczywistość – obrazy: pozory i symulakry jako znaki – Baudrillard wobec tradycji ikonoklastycznej – zanikający przedmiot antropologii – pojęcie cyberprzestrzeni – kategoria wirtualności: różne definicje – wirtualność a realność – wirtualność a fikcjonalność – wirtualność a symulacja – wirtualność a aktualność – media wirtualności – przestrzeń „rzeczywistości wirtualnej” jako przestrzeń iluzoryczna – historia iluzji przestrzennej w sztukach wizualnych – podmiot wobec przestrzeni iluzorycznej – ciało i obecność w cyberprzestrzeni – ciało jako interfejs – tożsamość wirtualna – gry w sieci: realne i wirtualne – współczesna ekonomia na pograniczu realności i wirtualności – pamięć protetyczna – pamięć „nieautentyczna” – wirtualne przestrzenie pamięci XV PARERGON granice percepcji i granice obrazu jako problem teorii wizualności i historii sztuki – przestrzenny i czasowy aspekt przedstawienia – obraz jako przedmiot materialny – podmiot a przedmiot widzenia – „cytowanie” i autotematyzm w sztukach wizualnych – sądy refleksyjne, determinujące i estetyczne w filozofii Kanta – parergon w ujęciu Kanta i Derridy – ergon/ parergon: dzieło i „obramowanie” – procedura dekadrowania w koncepcji Bonitzera – dekadrowanie a płaszczyzna obrazu (malarskiego, fotograficznego i filmowego) oraz punkt widzenia (twórcy, kamery i widza) – kadrowanie i dekadrowanie a struktury narracyjne i montażowe w filmie – strategie „postutopijne” w sztuce współczesnej – granice między sztuką i polityką – podziały przestrzeni społecznej oraz doświadczenia zmysłowego – ich estetyczne i polityczne uwarunkowania oraz konsekwencje – status dzieła sztuki – prawo do patrzenia – granice wizualności – kompleksy wizualności w ujęciu Mirzoeffa – projekt kontrwizualności |
Literatura: |
Wybrana literatura: I JASKINIA § Mieczysław Porębski, Pochodzenie obrazów § Richard Leakey, Malarstwo jaskiniowe § Zbigniew Herbert, Lascaux § Donald Preziosi, Konstruując źródła sztuki § W.J.T. Mitchell, Pokazać widzenie II MUMIA § Hans Belting, Obraz i śmierć § Maurice Blanchot, Trupie podobieństwo § Ernst H. Kantorowicz, Król nie umiera nigdy § Giorgio Agamben, Ciało suwerenne i ciało święte § Bogusław Kwiatkowski, Józef Piłsudski § Philippe Ariès, Współczesne postawy wobec śmierci III IKONA – OBRAZ ŚWIĘTY § Platon, O naśladownictwie § Zbigniew Nerczuk, Apate. Sztuka według Gorgiasza z Leontoi § Gilles Deleuze, Symulakr u Platona § Henryk Paprocki, Problem ikony § Otto von Simson, Katedra gotycka jako mowa form § David Freedberg, Wizerunki w działaniu IV IDOL – FETYSZ § Arystoteles, Sztuki naśladowcze § Ernst Gombrich, Moc Pigmaliona § Zygmunt Freud, Fetyszyzm § W.J.T. Mitchell, Czego chcą obrazy § Gridley McKim-Smith, Retoryka gwałtu, język wandalizmu § Michał Paweł Markowski, Ikony i idole V CAMERA OBSCURA § Jonathan Crary, Camera obscura i jej podmiot § Svetlana Alpers, Interpretacja bez reprezentacji, albo oglądanie „Panien dworskich” § André Bazin, Ontologia obrazu fotograficznego § Roland Barthes, Camera lucida § Susan Sontag, Świat obrazów § Siegfried Kracauer, Przedstawianie materialnej rzeczywistości VI PERSPEKTYWA § Leone Battista Alberti, Otwarte okno § Erwin Panofsky, Perspektywa jako „forma symboliczna” § Martin Heidegger, Czas światoobrazu § John Berger, Sposoby widzenia VII EKSPOZYCJA § James Clifford, O kolekcjonowaniu § Douglas Crimp, Narodziny muzeum § Timothy Mitchell, Na wystawie świata § Allan Sekula, Ciało i archiwum § Walter Benjamin, Reprodukcja techniczna VIII PANOPTYKON § Michel Foucault, Panoptyzm § Zygmunt Bauman, Wojny o przestrzeń §· Guy Debord, Kulminacja oddzielenia § Hille Koskela, Uwłasnowalniający ekshibicjonizm § Jacques Lacan, Anamorfoza i spojrzenie § Todd McGowan, Spojrzenie u Lacana IX EKSTENSJE – MEDIA – PROTEZY § Marshall McLuhan, Przekazem jest środek przekazu § Friedrich Kittler, Gramofon, film, maszyna do pisania § Regis Debray, Od medium do mediacji § Elisabeth Grosz, Protetyczne przedmioty § Vivian Sobchack, Pieprzyć ciało / przetrzymać tekst, czyli jak wyjść cało z tego stulecia X MIASTO § Tadeusz Peiper, Dostrzec miasto § Walter Benjamin, Paryż, stolica XIX wieku § Karol Marks, Fetyszyzm towarowy § John Tagg, Miasto spektaklu § Tom Gunning, Ciało schwytane na gorącym uczynku: miasto, media i zbrodnia § William J. Mitchell, Cyfrowe podwojenie XI MONTAŻ – RUCH § Leo Charney, Przez moment: film a filozofia nowoczesności § Philippe-Alain Michaud, „Mnemosyne” – pomiędzy historią sztuki a kinem § Henri Bergson, Kinematograficzny mechanizm myślenia i złudzenie mechanistyczne § Karol Irzykowski, Królestwo ruchu § Siergiej Eisenstein, Film czwartego wymiaru § Gilles Deleuze, Obraz-ruch i obraz-czas § Lev Manovich, Kompozytowanie XII EKRANY § Stefan Themerson, O potrzebie tworzenia widzeń § Jacques Lacan, Stadium lustra jako czynnik kształtujący funkcję Ja § Edgar Morin, Dusza kina § Laura Mulvey, Przyjemność wzrokowa a kino narracyjne § Umberto Eco, Przejrzystość utracona § Anne Friedberg, Wirtualne okna XIII KLISZE – ODBICIA § Linda Nochlin, Orient wyobrażony § Gilles Delueze, Klisze § Richard Dyer, Funkcja stereotypu § Frantz Fanon, Doświadczenie bycia Czarnym § Judith Butler, Gender is Burning. Dylematy przywłaszczenia i subwersji § Christopher Lasch, Narcystyczna osobowość naszych czasów XIV RZECZYWISTOŚĆ ROZSZERZONA § Stanisław Lem, Fantomatyka § Jean Baudrillard, Precesja symulakrów § Oliver Grau, W głąb obrazu § Samuel Weber, Wirtualny wskaźnik § Alison Landsberg, Pamięć protetyczna XV PARERGON § Mieke Bal, Zabójcze zwierciadła § Jacques Derrida, Parergon § Pascal Bonitzer, Dekadrowanie § Jacques Rancière, Estetyka jako polityka § Nicholas Mirzeoff, Prawo do patrzenia |
Efekty uczenia się: |
K_W01, K_W04, K_W05, K_W06, K_W07, K_W08, K_W09, K_U01, K_U03, K_U04, K_U05, K_U06, K_U08, K_U09, K_U10, K_K01, K_K02, K_K03, K_K06, K_K07, K_K08 Po ukończeniu zajęć student student zna i rozumie: - swoistość nauk o kulturze oraz ich związki z innymi naukami humanistycznymi i społecznymi - w zaawansowanym stopniu wybrane metodologie nauk o kulturze, strategie poznawcze i stosowane metody badawcze - podstawowe media i środki transmisji kultury (słowo, obraz, widowisko) oraz ich wpływ na kształt procesu kulturowego - w stopniu zaawansowanym wybrane aspekty kultury literackiej i twórczości słownej, widowisk kulturowych i kultury teatralnej, kultury wizualnej i filmowej oraz relacjach między nimi - podstawową terminologię nauk o kulturze - metody analizy oraz interpretacji praktyk i tekstów kultury - wybrane nurty i narzędzia historii literatury, teatru, widowisk oraz sztuk wizualnych i filmu Po zakończeniu zajęć student potrafi: - wykorzystać posiadaną wiedzę, by samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować, integrować informacje z różnorodnych źródeł i wykorzystywać je w samodzielnych projektach badawczych - określać znaczenie medialnego charakteru praktyk i przekazów kulturowych dla ich treści i funkcji - wykorzystywać metodologię badawczą oraz narzędzia (także cyfrowe) nauk humanistycznych oraz prezentować i syntetyzować uzyskane tymi metodami dane - pisać rozprawy, samodzielnie dobierając literaturę oraz zaprezentować ustnie wyniki swych dociekań badawczych, a także wygłosić referat będący rezultatem samodzielnej analizy literatury przedmiotu; w swych wypowiedziach pisemnych i ustnych stosuje w sposób poprawny terminologię z zakresu nauk o kulturze - zabierać głos w dyskusji stosując poprawne strategie argumentacyjne i operacje logiczne - samodzielnie prowadzić pracę badawczą pod kierunkiem opiekuna naukowego - inicjować i prowadzić badawcze prace zespołowe; współdziałać w zespole z innymi osobami; organizować pracę indywidualną i zespołową - stale dokształcać się i rozwijać intelektualnie oraz zawodowo Po zakończeniu zajęć student gotów jest do: - krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści - przyjęcia postawy szacunku i badawczej ciekawości wobec różnorodnych zjawisk kultury w tym używania zdobytej wiedzy do rozwiązywania zaobserwowanych problemów oraz zasięgania opinii ekspertów - dostrzegania wagi refleksji kulturoznawczej dla życia społecznego i dostrzegania konieczność jej rozwoju - uczestnictwa w debacie publicznej na poziomie lokalnym, w środowisku uniwersyteckim - angażowania się w prace zespołowe ze świadomością wagi wspólnego działania i etyczną odpowiedzialnością - dążenia do upowszechniania i otwartości zasobów wiedzy |
Metody i kryteria oceniania: |
Na końcową ocenę składają się: aktywność na zajęciach, praca pisemna i rozmowa egzaminacyjna. Dopuszczalne są dwie nieobecności w semestrze. Osoby mające od trzech do pięciu nieobecności w celu zaliczenia zajęć muszą je zaliczyć na dyżurze (rozmowa o lekturach z zajęć). Osoby mające więcej niż pięć nieobecności w semestrze nie będą dopuszczane do zaliczenia zajęć (wyjątkiem są osoby posiadające zwiększony limit nieobecności potwierdzony decyzją KJD). |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CZ PT CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Matylda Szewczyk, Łukasz Zaremba | |
Prowadzący grup: | Matylda Szewczyk, Łukasz Zaremba | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.