Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Historia kultury polskiej XIX w.

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3002-1HKP2COD
Kod Erasmus / ISCED: 14.7 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0314) Socjologia i kulturoznawstwo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Historia kultury polskiej XIX w.
Jednostka: Instytut Kultury Polskiej
Grupy: Przedmioty obowiązkowe dla studentów II roku studiów I stopnia (licencjackich) IKP
Punkty ECTS i inne: 5.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Zajęcia przeznaczone dla studentów i studentek II roku studiów I stopnia.

Założenia: podstawowa wiedza o epoce i orientacja w najważniejszych zjawiskach kulturowych wieku XIX.

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Zajęcia korespondują z wykładem pod tym samym tytułem, który ma charakter syntetyczny i w ogólnym zarysie stabilizuje obraz kultury poszczególnych epok dawnych. Ćwiczenia prezentują różnorodne aspekty kultury polskiej w XIX wieku. Student wybiera jedną z oferowanych grup.

Pełny opis:

Osoba studiująca musi zrealizować 30h ćwiczeń w pierwszym semestrze oraz 30h ćwiczeń w drugim semestrze. Na drugi semestr obowiązuje osobna rejestracja. Zajęcia mają charakter sproblematyzowany i monograficzny. Poświęcone są bądź wybranym procesom, bądź wybranym tekstom kultury, jednak na tyle nośnym i charakterystycznym dla XIX wieku, że umożliwiają prześledzenie zaplecza mentalnego, komunikacyjnego i estetycznego epoki.

W semestrze zimowym roku 2024/2025 do wyboru będą następujące zajęcia:

dr hab. Justyna Jaworska: "XIX wiek w obrazach"

Wiek XIX to stulecie rozwoju mediów wizualnych - od ich nikłości na początku stulecia, do triumfu pod jego koniec. Zajęcia poświęcone będą zagadnieniom reprezentacji - przyjrzymy się temu, w jaki sposób kształtujące się kody wizualne sprzyjały czasem emancypacji, czasem utrwaleniu stereotypów.

dr Piotr Kubkowski: "Narodziny ciała nowoczesnego"

Program zajęć skoncentrowany jest wokół ciała/cielesności jako podmiotów historii. Poszczególne spotkania poświęcone będą zagadnieniom takim jak: normy zdrowia kształtujące się w XIX wieku, sport i jego praktyki, higiena, zdrowie publiczne.

dr Agata Łuksza: "Warszawa się bawi: teatr, widowiska i narodziny kultury popularnej w XIX wiek

Zajęcia przewidują wspólne rekonstruowanie „mapy” bawiącej się Warszawy w odwołaniu do pamiętników, materiałów prasowych, materiałów ikonograficznych, repertuarów, etc. Pełna lista lektur zostanie przedstawiona na początku semestru.

dr hab. Małgorzata Litwinowicz-Droździel, prof. ucz.: "Opowieści niesamowite. Narracja i wyobraźnia w kulturze XIX wieku"

Opowiadanie jest ważnym gatunkiem i praktyką w wieku XIX. Skupiając się właśnie na praktykach opowiadania i sięgając do fantastycznych, gotyckich, detektywistycznych i futurologicznych tekstów z epoki prześledzimy najistotniejsze zmiany społeczne i medialne dokonujące się w kulturze polskiej i europejskiej w wieku XIX.

Literatura:

Patrz spis lektur do poszczególnych grup zajęciowych

Efekty uczenia się:

Student/studentka zna i rozumie:

• pojęcie dziewiętnastowieczności – w sensie chronologicznym oraz jako model kultury;

• podstawowe procesy i kategorie składające się na pojęcie dziewiętnastowieczności w kulturze polskiej i kulturach sąsiedzkich, w Europie Zachodniej oraz w ujęciu globalnym;

• klasyczne teksty dotyczące XIX wieku w wymiarze polskim i europejskim, zastosowane w nich metodologie i perspektywy;

• medialne wymiary dziewiętnastowieczności – słowo, obraz, widowisko - oraz ich wpływ na kształt procesu kulturowego;

• podstawową terminologię stosowaną w pracach z zakresu historii kulturowej;

• metody analizy oraz interpretacji praktyk i tekstów kultury XIX wieku, uwzględniające ich regionalną, klasową i genderową specyfikę.

Student/studentka potrafi:

• mapować zasoby dotyczące wieku XIX: archiwa, ale przede wszystkim zasoby cyfrowe piśmienne, dźwiękowe i wizualne oraz samodzielnie bądź przy wsparciu osoby prowadzącej zajęcia te zasoby wykorzystywać we własnej pracy (samodzielna lektura, przygotowanie własnego tekstu bądź prezentacji);

• interpretować zgromadzony materiał uwzględniając kontekst historyczny, społeczny i polityczny;

• określać znaczenie medialnego charakteru praktyk i przekazów kulturowych dla ich treści i funkcji w wieku XIX;

• wykorzystywać metodologie badawcze oraz narzędzia właściwe naukom o kulturze zarówno przy analizie fenomenów historycznych, jak i zjawisk „długiego trwania XIX wieku”;

• napisać tekst naukowy, samodzielnie dobierając literaturę oraz zaprezentować ustnie wyniki swych dociekań badawczych oraz przygotować wprowadzenie do lektury źródłowej oraz wybranego opracowania;

• zabierać głos w dyskusji stosując poprawne strategie argumentacyjne i operacje logiczne;

• rozróżniać: perspektywę historii kulturowej od historii politycznej, historii literatury czy historii sztuki;

• korzystać z wybranej literatury przedmiotu w języku obcym;

Student/studentka jest gotów do:

• nabywania wiedzy dotyczącej historii kultury polskiej wieku XIX w ujęciu lokalnym, europejskim i globalnym;

• dostrzegania, wyodrębniania i opisywania ludzkich praktyk i doświadczeń w wymiarze historycznym;

• rozumienia znaczenia perspektywy jednostkowej i mikrospołecznej dla badań nad przeszłością;

• dostrzegana świadectw „długiego wieku XIX” w kulturze współczesnej, jej praktykach, zjawiskach kultury popularnej i adekwatnej interpretacji tych zjawisk.

Metody i kryteria oceniania:

Podstawowym warunkiem zaliczenia semestru jest uczestniczenie w zajęciach. Nieobecności należy usprawiedliwiać u osoby prowadzącej. Osoba studiująca ma prawo do dwóch usprawiedliwionych lub nieusprawiedliwionych nieobecności w semestrze. Osoba mająca od trzech do pięciu nieobecności w semestrze musi nadrobić je w sposób określony przez osobę prowadzącą. Nieobecności (nawet usprawiedliwione!) na więcej niż pięciu zajęciach (30%) w semestrze skutkują niedopuszczeniem do zaliczenia zajęć. Jedynie osoby z przyznaną Indywidualną Organizacją Studiów w oparciu o opinię BON mogą mieć zwiększony limit nieobecności, jednak nie więcej niż do 50% w semestrze.

Osoby, które nie zaliczą nieobecności, nie mogą w pierwszym semestrze złożyć pracy pisemnej, a tym samym uzyskać zaliczenia.

Podstawą wystawienia oceny końcowej w pierwszym semestrze jest ocena pisemnej pracy semestralnej. Ocena końcowa może zostać podwyższona ze względu na dużą aktywność podczas zajęć (zabieranie głosu w dyskusjach, formułowanie pytań, wykazywanie się bardzo dobrą znajomością lektur) w trakcie całego semestru

W pisemnej pracy semestralnej (ramowa objętość 10 stron) oceniana będzie przede wszystkim (70%) wiedza na temat wybranych aspektów kultury polskiej XIX wieku i umiejętność posługiwania się wprowadzonymi podczas zajęć koncepcjami teoretycznymi, a także poprawność językowa i stylistyczna (20%) oraz struktura wypowiedzi pisemnej (10%).

Szacunkowy nakład pracy osoby uczestniczącej w zajęciach:

udział w zajęciach 30h (1 ECTS), przygotowanie do zajęć 60h (2 ECTS), przygotowanie pracy semestralnej 60h (2 ECTS). Łącznie 5 ECTS (150h).

Sposób wykorzystania narzędzi sztucznej inteligencji w pisemnych pracach zaliczeniowych określają zapisy § 3 i 4 uchwały nr 98 Uniwersyteckiej Rady ds. Kształcenia z dnia 8 grudnia 2023 roku. W związku z tym, że jedną z podstawowych umiejętności zdobywanych na kierunkach studiów organizowanych na Wydziale Polonistyki jest sprawne i profesjonalne posługiwanie się polszczyzną pisaną, a w szczególności stylem naukowym, zabrania się wykorzystywania systemów sztucznej inteligencji do korekty i redakcji tekstów.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Justyna Jaworska, Małgorzata Litwinowicz-Droździel, Agata Łuksza, Joanna Zięba
Prowadzący grup: Justyna Jaworska, Małgorzata Litwinowicz-Droździel, Agata Łuksza, Joanna Zięba
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-01-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Justyna Jaworska, Piotr Kubkowski, Małgorzata Litwinowicz-Droździel, Agata Łuksza
Prowadzący grup: Justyna Jaworska, Piotr Kubkowski, Małgorzata Litwinowicz-Droździel, Agata Łuksza
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.
ul. Długa 44/50
00-241 Warszawa
tel: +48 22 55 49 126 https://www.wne.uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-7 (2024-10-21)