Analiza i interpretacja dzieła filmowego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3002-1L3SEM22F2 |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.7
|
Nazwa przedmiotu: | Analiza i interpretacja dzieła filmowego |
Jednostka: | Instytut Kultury Polskiej |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe dla studentów III roku studiów I stopnia (licencjackich) IKP |
Punkty ECTS i inne: |
6.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Program seminarium obejmuje analizę i interpretację dzieł filmowych zgodnie ze zgłoszoną przez uczestników tematyką prac licencjackich |
Pełny opis: |
Nauka analizy i interpretacji dzieła filmowego będzie uwzględniała kształcenie umiejętności analizy wszystkich elementów współtworzących obraz filmowy (przestrzeń, czas, postać, światło i kolor, muzyka i dźwięk, scenografia, kostiumy) wraz z dostrzeganiem istniejących pomiędzy nimi powiązań oraz interpretację materiału zebranego na etapie analizy z wykorzystaniem wiedzy wyniesionej przez uczestników seminarium ze studiów. Lekturom będzie towarzyszyła praktyczna analiza filmów rozwijająca umiejętność samodzielnej pracy analityczno – interpretacyjnej. Seminarium dzieli się na dwa etapy. Pierwszy stanowi kilka spotkań w grupie poświęconych problematyce metodologicznej, nauce analizy filmu, omówieniu tematów planowanych prac. W drugim etapie odbywają się indywidualne konsultacje dotyczące przygotowywanych prac. Uczestnicy seminarium odbywają co najmniej 2 indywidualne konsultacje. |
Literatura: |
B. Block, Opowiadanie obrazem, przeł. M. Kuczubajska, Warszawa 2010; D. Bordwell, K. Thompson, Sztuka filmowa, tłum. B. Rosińska, Warszawa 2010; Dudziak A., Antropologia przestrzeni w filmie fabularnym, Lublin 2000; Dudley Andrew J., Główne teorie filmu. Wprowadzenie, Łódź 1995; Estetyka i film, red. A. Helman, Warszawa 1972; Interpretacja dzieła, red. M. Czerwiński, Wrocław 1987; Kuśmierczyk S., Zagubieni w drodze. Film fabularny jako obraz doświadczenia wewnętrznego, Warszawa 1999; G. Mercado, Okiem filmowca przeł. R. Mączyński, Warszawa 2011; Ch. Vogler, Podróż autora. Struktury mityczne dla scenarzystów i pisarzy, przeł. K. Kosińska, Warszawa 2010; Wójcik J., Labirynt światła, Warszawa 2006, S. Kuśmierczyk, Wyprawa bohatera w polskim filmie fabularnym, Warszawa 2014. Wybrane numery „Kwartalnika Filmowego”. Lektury będą proponowane uczestnikom seminarium zgodne z tematyką przygotowywanych prac licencjackich.. |
Efekty uczenia się: |
Student zna i rozumie: swoistość nauk o kulturze, subdyscypliny tych nauk i ich rozległe związki z innymi naukami humanistycznymi i społecznymi także w perspektywie historycznej; w stopniu pogłębionym wybrane aspekty kultury polskiej związane z samodzielnie obraną drogą badawczą; metodologie nauk o kulturze i powiązane z nimi metody badawcze. Student potrafi: wykorzystać posiadaną wiedzę, by samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować, integrować informacje z różnorodnych źródeł i wykorzystywać je w samodzielnych projektach badawczych oraz właściwie i twórczo prezentować ich wyniki; interpretować zgromadzony materiał uwzględniając kontekst historyczny, społeczny i polityczny; określać znaczenie medialnego charakteru praktyk i przekazów kulturowych dla ich treści i funkcji; wykorzystywać metodologię badawczą oraz narzędzia (także cyfrowe) nauk humanistycznych oraz prezentować i syntetyzować uzyskane tymi metodami dane; dostosować istniejący lub stworzyć nowe narzędzia badawcze dla celów własnych badań; napisać rozprawę naukową, samodzielnie formułując problem badawczy, dobierając źródła i literaturę naukową oraz odpowiednią metodologię; poprawnie w mowie i na piśmie formułować wypowiedzi i sądy; samodzielnie prowadzić pracę badawczą pod kierunkiem opiekuna naukowego. Student jest gotów do: krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści ; przyjęcia postawy szacunku i badawczej ciekawości wobec różnorodnych zjawisk kultury w tym używania zdobytej wiedzy do rozwiązywania zaobserwowanych problemów oraz zasięgania opinii ekspertów; samodzielnego, twórczego i przemyślanego działania w kulturze; dążenia do upowszechniania i otwartości zasobów wiedzy; wykazywania troski o dziedzictwo kulturowe i świadomości jego znaczenia dla życia społecznego; aktywnego działania na rzecz jego zachowania. |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunkiem zaliczenia seminarium w protokole USOS jest złożenie pracy licencjackiej i wyznaczenie terminu obrony. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-06-18 |
![]() |
Typ zajęć: |
Seminarium licencjackie, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Seweryn Kuśmierczyk | |
Prowadzący grup: | Seweryn Kuśmierczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.