Świadek i świadectwo jako medium historii
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3002-1L3SEM22F3 |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.7
|
Nazwa przedmiotu: | Świadek i świadectwo jako medium historii |
Jednostka: | Instytut Kultury Polskiej |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe dla studentów III roku studiów I stopnia (licencjackich) IKP |
Punkty ECTS i inne: |
6.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Wiek XX bywa nazywany erą świadectwa lub świadka. Charakteryzują go trzy wyraziste etapy wyłaniania się indywidualnych relacji dotyczących zbiorowych doświadczeń granicznych. Pierwszy, inicjalny etap związany był z Wielką Wojną (przy czym zapiski jej uczestników nie stanowią znaczącego zjawiska na gruncie polskim), drugi – z Zagładą Żydów, trzeci zaś – ze świadectwami ukazującymi zbiorowe konflikty, katastrofy i migracje ludności. W XXI wieku zjawisko dawania świadectwa przybrało na sile przede wszystkim za sprawą mediów społecznościowych, czego przykładem jest akcja #Me too. Przez dziesiątki lat zmieniał się status świadectwa oraz pozycja i funkcja świadka, który dziś stanowi bardzo pojemną kategorię. Jako świadkowie traktowani są na przykład tłumacze biorący udział w procesach sądowych dotyczących konfliktów zbrojnych. W przestrzeń świadczenia włączani są także pozaludzcy świadkowie, jak choćby przedmioty czy rośliny, które miały związek z wydarzeniami przemocowymi. Coraz więcej uwagi przykuwa też problem władzy świadectwa i świadka, a także ich wiarygodności oraz różnych form nadużyć dokonywanych przez instytucje gromadzące i upubliczniające świadectwa. Temu kręgowi zagadnień poświęcone będzie seminarium licencjackie "Świadek i świadectwo jako medium historii". |
Skrócony opis: |
Seminarium licencjackie „Świadek i świadectwo jako medium historii" poświęcone jest różnym formom świadectwa oraz niejednorodnej kategorii świadka. Prace licencjackie powstające w ramach seminarium dotyczyć mogą wybranych rodzajów świadectw (świadectwa pisane, ustne, wideo itp.) lub typów świadków (ocaleni, postronni, pozaludzcy świadkowie itd.). Przedmiotem refleksji może być też kwestia społecznego odbioru świadectw, problem ich wiarygodności, a także zagadnienie władzy świadka oraz instytucji gromadzących i upubliczniających świadectwa. Seminarium polega głównie na indywidualnych konsultacjach, które mają pomóc w pisaniu pracy licencjackiej oraz w przygotowaniu do egzaminu licencjackiego. |
Pełny opis: |
Wiek XX bywa nazywany erą świadectwa lub świadka. Charakteryzują go trzy wyraziste etapy wyłaniania się indywidualnych relacji dotyczących zbiorowych doświadczeń granicznych. Pierwszy, inicjalny etap związany był z Wielką Wojną (przy czym zapiski jej uczestników nie stanowią znaczącego zjawiska na gruncie polskim), drugi – z Zagładą Żydów, trzeci zaś – ze świadectwami ukazującymi zbiorowe konflikty, katastrofy i migracje ludności. W XXI wieku zjawisko dawania świadectwa przybrało na sile przede wszystkim za sprawą mediów społecznościowych, czego przykładem jest akcja #Me too. Przez dziesiątki lat zmieniał się status świadectwa oraz pozycja i funkcja świadka, który dziś stanowi bardzo pojemną kategorię. Jako świadkowie traktowani są na przykład tłumacze biorący udział w procesach sądowych dotyczących konfliktów zbrojnych. W przestrzeń świadczenia włączani są także pozaludzcy świadkowie, jak choćby przedmioty czy rośliny, które miały związek z wydarzeniami przemocowymi. Coraz więcej uwagi przykuwa też problem władzy świadectwa i świadka, a także ich wiarygodności oraz różnych form nadużyć dokonywanych przez instytucje gromadzące i upubliczniające świadectwa. Temu kręgowi zagadnień poświęcone będzie seminarium licencjackie "Świadek i świadectwo jako medium historii". Seminarium polega głównie na indywidualnych konsultacjach, które mają pomóc w pisaniu pracy licencjackiej oraz w przygotowaniu do egzaminu licencjackiego. Na początku semestru odbędą się trzy spotkania grupowe. Pierwsze z nich we wtorek 21 lutego 2023 r. |
Literatura: |
Literatura będzie dobierana indywidualnie w zależności od tematu pracy licencjackiej. |
Efekty uczenia się: |
Osoba uczęszczająca na seminarium potrafi napisać krótki tekst naukowy na wybrany przez siebie temat. Wykazuje znajomość literatury przedmiotu, potrafi formułować hipotezy badawcze, a następnie je weryfikować za pomocą analizy i interpertacji tekstów źródłowych oraz odwołań do ustaleń innych badaczy. K_W01, K_W02, K_W03, K_W04, K_U01, K_U02, K_U03, K_U05, K_K01, K_02, K_K05 |
Metody i kryteria oceniania: |
Obowiązkowy jest udział w trzech spotkaniach grupowych, które odbędą się na początku semestru. Następne spotkania będą miały charakter indywidualnych konsultacji. Osoba uczęszczająca na seminarium zobowiązana jest do odbycia co najmniej trzech takich konsultacji (regularnie, raz w miesiącu). Warunkiem dopuszczenia do egzaminu licencjackiego jest ukończenie pracy licencjackiej zaakceptowanej przez prowadzącą seminarium. OA, PL |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-06-18 |
![]() |
Typ zajęć: |
Seminarium licencjackie, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Justyna Kowalska-Leder | |
Prowadzący grup: | Justyna Kowalska-Leder | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.