Historia kultury antycznej - ćwiczenia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3002-1LHKA1CO |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.7
|
Nazwa przedmiotu: | Historia kultury antycznej - ćwiczenia |
Jednostka: | Instytut Kultury Polskiej |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe dla studentów I roku studiów I stopnia (licencjackich) IKP |
Punkty ECTS i inne: |
10.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Celem ćwiczeń jest zapoznanie studentów z podstawowymi formami myślenia o kulturze antyku (czyli starożytnej Grecji i Rzymu). Kultura antyczna traktowana jest przede wszystkim jako zbiór odniesień służących lepszemu zrozumieniu tożsamości kulturowej Europejczyków. Czytając teksty literackie i filozoficzne Greków i Rzymian, próbujemy na tych zajęciach zrozumieć, jak formułowali oni problemy związane z ludzką egzystencją, których aktualność odczuwamy również w naszych czasach – mimo wielkiej odmienności kultury antycznej względem nowożytnej i współczesnej. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Przedmiot obejmuje historię kultury dwóch społeczeństw antycznych: Grecji i Rzymu od czasów archaicznych (pojawienie się pisma, początki literatury) po okres wczesnego Cesarstwa Rzymskiego. Szczególny nacisk położony jest na zagadnienia obyczajowości, typu przekazu i komunikacji społecznej (oralność a piśmienność, wykształcenie - paideia, teatr, funkcje literatury i obrazu, widowiska), form życia społecznego (uczestnictwo w życiu politycznym, stosunek do obcych), zjawisk akulturacji (inne kultury, wzajemne związki, kultura grecka a Rzym) i przemian kultury (na przykład nowe zjawiska w okresie hellenistycznym). |
Pełny opis: |
Ćwiczenia – Cel zajęć jest dwojaki: Po pierwsze, będziemy obserwować Greków i Rzymian w ich „środowisku naturalnym”, w świecie, który przeżywali, tworzyli i opisywali dostępnymi im kategoriami intelektualnymi – odmiennymi od tych, jakimi posługują się ludzie innych epok i kultur (w tym naszej). W ten sposób poznamy Greków i Rzymian w całej ich „obcości”, odmienności. Pozwoli to uniknąć pułapek potocznego myślenia o rzekomo bardzo nam bliskiej starożytności. Z drugiej jednak strony zwracać będziemy uwagę na pewne wyjątkowe cechy, wyróżniające cywilizację Greków i Rzymian na tle innych cywilizacji. Te wyjątkowe cechy (np. religia obywatelska czy wspólnota obywatelska) stanowią tło, na którym narodziły się i ewoluowały zjawiska o fundamentalnym znaczeniu dla dalszego rozwoju cywilizacji europejskiej, jak choćby filozofia i demokracja. Jednym słowem, patrząc na świat antyczny będziemy się starali widzieć jednocześnie to, co stanowi o cywilizacyjnej ciągłości dziejów Europy, jak i to, co stanowi o odrębności cywilizacji grecko-rzymskiej. |
Literatura: |
Zestaw lektur przesyłany jest osobom uczestniczącym w zajęciach w postaci plików. |
Efekty uczenia się: |
Podstawowa wiedza na temat ważnych omawianych na wykładzie i ćwiczeniach zjawiskach kultury antycznej. Umiejętność analizy wybranych starożytnych tekstów źródłowych oraz rozpoznania najwistotniejszych realiów starożytnych pojawiających się w tekście. Umiejętność samodzielnego poszukiwania w odpowiednich pomocach naukowych informacji w zakresie dziejów i kultury starożytnej Grecji i Rzymu. Po zakończeniu cyklu student: - posiada podstawowy zasób wiedzy na temat kultury antycznej - potrafi ze zrozumieniem czytać i analizować teksty greckie i łacińskie w przekładach - potrafi interpretować znaczenia fenomenów kultury antycznej i ich role w kulturze epok późniejszych - rozumie doniosłość tradycji klasycznych w rozwoju kultury europejskiej - rozpoznaje ślady kultury antycznej we współczesnym krajobrazie kulturowym - jest w stanie przekazać wiedzę o antyku innym obserwatorom rzeczywistości kulturowej Ponadto student zna i rozumie: swoistość nauk o kulturze oraz ich związki z innymi naukami humanistycznymi i społecznymi K_W01; rolę dziedzictwa antycznego i biblijnego w historii kultur K_W03; metody analizy oraz interpretacji praktyk i tekstów kultury K_W08; student potrafi: wykorzystać posiadaną wiedzę, by samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować, integrować informacje z różnorodnych źródeł i wykorzystywać je w samodzielnych projektach badawczych K_U01; interpretować zgromadzony materiał uwzględniając kontekst historyczny, społeczny i polityczny K_U02; wykorzystywać metodologię badawczą oraz narzędzia (także cyfrowe) nauk humanistycznych oraz prezentować i syntetyzować uzyskane tymi metodami dane K_U04; pisać rozprawy, samodzielnie dobierając literaturę oraz zaprezentować ustnie wyniki swych dociekań badawczych, a także wygłosić referat będący rezultatem samodzielnej analizy literatury przedmiotu; w swych wypowiedziach pisemnych i ustnych stosuje w sposób poprawny terminologię z zakresu nauk o kulturze K_U05; zabierać głos w dyskusji stosując poprawne strategie argumentacyjne i operacje logiczne K_U06; samodzielnie prowadzić pracę badawczą pod kierunkiem opiekuna naukowego K_U08; inicjować i prowadzić badawcze prace zespołowe; współdziałać w zespole z innymi osobami; organizować pracę indywidualną i zespołową K_U09; stale dokształcać się i rozwijać intelektualnie oraz zawodowo K_U10; student jest gotów do: krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści K_K01; przyjęcia postawy szacunku i badawczej ciekawości wobec różnorodnych zjawisk kultury w tym używania zdobytej wiedzy do rozwiązywania zaobserwowanych problemów oraz zasięgania opinii ekspertów K_K02; angażowania się w prace zespołowe ze świadomością wagi wspólnego działania i etyczną odpowiedzialnością K_K07; wykazywania troski o dziedzictwo kulturowe i świadomości jego znaczenia dla życia społecznego K_K09. |
Metody i kryteria oceniania: |
W sesji letniej egzamin pisemny obejmujący całość materiału z obu semestrów ćwiczeń, mający postać zestawu pytań, częściowo testowych, częściowo otwartych. Dopuszczalne są dwie nieusprawiedliwione nieobecności w semestrze. |
Praktyki zawodowe: |
Brak. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (w trakcie)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-06-18 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paweł Majewski, Maciej Staniszewski | |
Prowadzący grup: | Paweł Majewski, Maciej Staniszewski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.