Kultura współczesna i jej mity
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3002-2PROS22O4 |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.7
|
Nazwa przedmiotu: | Kultura współczesna i jej mity |
Jednostka: | Instytut Kultury Polskiej |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe dla studentów I roku studiów II stopnia (mgr) IKP |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Wstępny kurs metodologii badań nad kulturą przeznaczony dla studentów II stopnia rozważających przygotowywanie pracy magisterskiej poświęconej kulturze współczesnej. |
Pełny opis: |
Największym mitem kultury, w której żyjemy, jest przekonanie, że obywa się ona bez mitów. Chętnie dostrzegamy dziwaczne wierzenia i rytuały ludzi żyjących przed wiekami lub w odległych krainach, samych siebie postrzegamy jednak zwykle jako racjonalnych. Tymczasem współczesnych mitologii i rytuałów poszukiwać można w wielu sferach życia. Zajmujący się tą problematyką badacze lokalizowali je w hollywoodzkich superprodukcjach i niszowych obiegach teorii spiskowych, w wielkich widowiskach sportowych i zamkniętych wspólnotach fanowskich... Zajęcia wprowadzają podstawowe narzędzia badawcze i teorie z zakresu badań nad mitami i kulturą współczesną, obejmując m.in. koncepcje Mircei Eliadego, Umberto Eco, Rolanda Barthesa czy Jeana Baudrillarda, które z pewnością przydadzą się w samodzielnej pracy badawczej nad kulturą współczesną. |
Literatura: |
Lista lektur ma charakter wstępnej propozycji. Szczegółowy plan na poszczególne zajęcia zostanie przygotowany po rozmowie z osobami uczestniczącymi w zajęciach. 1. Reaktualizacja Czasu Początku. Mit jako paradygmat Mircea Eliade, Czas święty i mity 2. Majsterkowicze i inżynierowie. Mit jako bricolage Claude Levi-Strauss, Wiedza konkretu, [w:] Myśl nieoswojona 3. Rzeczy dobre do myślenia. Narzędzia klasyfikacji społecznej Claude Levi-Strauss, Logika klasyfikacji totemicznych, [w:] Myśl nieoswojona Gadżety popkultury (proponowany rozdział: Ewa Klekot, Zaproszenie „na grilla”, czyli legenda na dzień świętego Wawrzyńca) (https://www.yumpu.com/xx/document/view/51832667/ewa-klekot-zaproszenie-na-grilla-wordpress-wwwwordpress-) 4. Od bohaterów do celebrytów. Mit jako wzorzec osobowy Stefan Czarnowski, Kult bohaterów i jego społeczne podłoże, przeł. A. Glinczanka, PWN, Warszawa 1956. 5. Wyprawa bohatera. Mit jako schemat narracyjny Joseph Campbell, Bohater o tysiącu twarzy 6. Współczesne mitologie – podejście semiotyczne Roland Barthes, Mitologie / Roland Barthes, Mit i znak (zwłaszcza Mit dzisiaj) 7. Mity wokół nas. Antropologia codzienności Roch Sulima, Antropologia codzienności (zwłaszcza: Wstęp, Semantyka libacji alkoholowej, Supermarket. Przyczynek do retoryki konsumpcji) 8. Towary, marki, franczyzy. Mitologie kapitalizmu Naomi Klein, No logo (rozdz. 1) 9. Propaganda Michał Głowiński, Marcowe gadanie (przejrzeć wybrane hasła) 10. Narodowe mitologie Benedict Anderson, Wspólnoty wyobrażone (rozdz. 1) 11. Partyzantka semiologiczna Umberto Eco, Semiologia życia codziennego (także jako Podziemni bogowie) zwłaszcza rozdziały: Partyzantka semiologiczna i Multiplikacja środków przekazu 12. Fani-kłusownicy Henry Jenkins, Textual Poachers: Television Fans and Participatory Culture, London 1992, rozdział. 1. 13. Sportowe mitologie Roland Barthes, Tour de France jako epopeja, [w:] tegoż, Mitologie, przeł. Adam Dziadek, Warszawa 2000, s. 150. Umberto Eco, Sportowa gadanina oraz Mundial i jego uroczystości [w:] tegoż, Podziemni bogowie, przeł. J. Ugniewska, P. Salwa, Warszawa 2007. 14. Miasto i jego mity Michel de Certeau, Wynaleźć codzienność (fragm.) |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu zajęć osoba uczestnicząca w nich: - zna i rozumie w stopniu pogłębionym współczesne teorie kultury oraz jej mediów (kultura wizualna, teatr i performans, słowo) i związanych z nimi praktyk kulturowych; - zna i rozumie w stopniu pogłębionym współczesne teorie tożsamości stanowiące podstawę aktualnie prowadzonych badań kulturoznawczych i z zakresu antropologii kultury; - potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę, by samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować, integrować informacje z różnorodnych źródeł i wykorzystywać je w samodzielnych projektach badawczych oraz właściwie i twórczo prezentować ich wyniki; - jest gotowy/a do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści. |
Metody i kryteria oceniania: |
Przedmiotem oceny będzie aktywne uczestnictwo w zajęciach. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.