Teatr i performans w świetle współczesnej humanistyki
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3002-2PROS22O5 |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.7
|
Nazwa przedmiotu: | Teatr i performans w świetle współczesnej humanistyki |
Jednostka: | Instytut Kultury Polskiej |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe dla studentów I roku studiów II stopnia (mgr) IKP |
Punkty ECTS i inne: |
6.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Proseminarium ma charakter wprowadzenia w obszar współczesnych badań teatralnych (obejmujących zarówno teatr, jak i performans, taniec czy widowisko) rozwijających się w twórczym i niejednokrotnie krytycznym napięciu wobec koncepcji wypracowywanych na gruncie szeroko rozumianej nowej humanistyki. |
Pełny opis: |
Proseminarium ma charakter wprowadzenia w obszar współczesnych badań teatralnych (obejmujących zarówno teatr, jak i performans, taniec czy widowisko) rozwijających się w twórczym i niejednokrotnie krytycznym napięciu wobec koncepcji wypracowywanych na gruncie szeroko rozumianej nowej humanistyki. Uwzględnione zostaną między innymi takie jej nurty, jak studia nad pamięcią, studia genderowe i queerowe, studia nad niepełnosprawnością, refleksja feministyczna czy postkolonialna). Kolejne zajęcia koncentrować się będą wokół konkretnych tematów, takich jak ciało, płeć, seksualność, rasa, pamięć, historia umieszczonych w polu teatru i performansu. |
Literatura: |
Literatura podstawowa (na zajęciach omawiane będą wybrane fragmenty ze wskazanych pozycji, teksty będą udostępniane w formie skanów): • Doris Bachmann-Medick, Cultural turns. Nowe kierunki w naukach o kulturze, tłum. Krystyna Krzemieniowa, Oficyna Naukowa, Warszawa 2012. • Marvin Carlson, Performans, przeł. E. Kubikowska, PWN, Warszawa 2007. • Erika Fischer-Lichte, Estetyka performatywności, przeł. M. Sugiera, M. Borowski, Księgarnia Akademicka, Kraków 2008 - Peggy Phelan, Ontologia performansu. Reprezentacja bez reprodukcji, tłum. A. Kowalczyk, w: Przyjdźcie, pokażemy wam, co robimy. O improwizacji tańca, Łódź 2013 - Philip Auslander, Na żywo czy...?, tłum. M. Borowski i M. Sugiera, "Didaskalia" 2012, nr 107. - Rebeca Schneider "Pamiętając feministyczną re-mimesis. Zagadka w trzech częściach", w: „Almanach antropologiczny” t. 6: „Aktorka – emancypacje” • "Odzyskiwanie obecności. Niepełnosprawność w teatrze i performansie", red. E. Godlewska-Byliniak, J. Lipko-Konieczna, Fundacja Teatr 21, Warszawa 2017. • Jadwiga Majewska, Świadomość ruchu. Teksty o tańcu współczesnym, Korporacja Ha!art, Kraków 2013. • Harvey Young, Theatre and Race, Palgrave 2013. • Kim Solga, Theatre and Feminism, Palgrave 2015. • Dorota Sajewska, Nekroperformans. Kulturowa rekonstrukcja teatru Wielkiej Wojny, Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego, Warszawa 2016. • Grzegorz Niziołek, Polski teatr zagłady, Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego/Wydawnictwa Krytyki Politycznej, Warszawa 2013. • Joanna Krakowska, PRL. Przedstawienia, PIW, Warszawa 2017. |
Efekty uczenia się: |
Student a) zna i rozumie: - w stopniu pogłębionym współczesne teorie kultury oraz jej mediów (kultura wizualna, teatr i performans, słowo) i związanych z nimi praktyk kulturowych - swoistość nauk o kulturze, subdyscypliny tych nauk i ich rozległe związki z innymi naukami humanistycznymi i społecznymi także w perspektywie historycznej b) potrafi: - wykorzystać posiadaną wiedzę, by samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować, integrować informacje z różnorodnych źródeł i wykorzystywać je w samodzielnych projektach badawczych oraz właściwie i twórczo prezentować ich wyniki - interpretować zgromadzony materiał uwzględniając kontekst historyczny, społeczny i polityczny - określać znaczenie medialnego charakteru praktyk i przekazów kulturowych dla ich treści i funkcji - wykorzystywać metodologię badawczą oraz narzędzia (także cyfrowe) nauk humanistycznych oraz prezentować i syntetyzować uzyskane tymi metodami dane; dostosować istniejący lub stworzyć nowe narzędzia badawcze dla celów własnych badań - wykorzystywać posiadaną wiedzę by formułować i testować hipotezy z zakresu nauk o kulturze c) jest gotów do: - krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści - przyjęcia postawy szacunku i badawczej ciekawości wobec różnorodnych zjawisk kultury w tym używania zdobytej wiedzy do rozwiązywania zaobserwowanych problemów oraz zasięgania opinii ekspertów - dostrzegania wagi refleksji kulturoznawczej dla życia społecznego i dostrzegania konieczność jej rozwoju |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena ciągła (frekwencja, aktywny udział w zajęciach), przygotowanie wprowadzenia do wybranego tekstu/dyskusji w formie uzgodnionej z prowadzącą. Nieobecność na ponad 1/3 zajęć jest podstawą niedopuszczenia do zaliczenia. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-29 |
![]() |
Typ zajęć: |
Proseminarium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewelina Godlewska-Byliniak | |
Prowadzący grup: | Ewelina Godlewska-Byliniak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.