Życie codzienne, kultura popularna, przemiany cywilizacyjne i medialne w kulturze polskiej XIX i XX wieku
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3002-2S1M2022F3 |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.7
|
Nazwa przedmiotu: | Życie codzienne, kultura popularna, przemiany cywilizacyjne i medialne w kulturze polskiej XIX i XX wieku |
Jednostka: | Instytut Kultury Polskiej |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe dla studentów I roku studiów II stopnia (mgr) IKP |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Seminarium magisterskie przeznaczone dla osób studiujących na kierunku wiedza o kulturze |
Pełny opis: |
Seminarium „Życie codzienne, kultura popularna, przemiany cywilizacyjne i medialne w kulturze polskiej XIX i XX wieku” skoncentrowane jest wokół tytułowych zagadnień. Przy okazji poszczególnych spotkań i lektur będziemy przyglądać się szczególności polskiego doświadczenia modernizacyjnego, jego materialnym i doświadczeniowym wymiarom, a także zastanawiać nad użytecznością interpretacji zjawisk kultury współczesnej w perspektywie historycznokulturowej. Seminarium służyć będzie przede wszystkim rozwijaniu tematów prac dyplomowych uczestników i uczestniczek zajęć – i to tym tematom i pytaniom badawczym podporządkowany będzie układ zajęć, wybór lektur i dynamika całości. |
Literatura: |
Lista lektur zostanie jeszcze zweryfikowana i dostosowana do zainteresowań i potrzeb osób uczestniczących w seminarium. Ankersmith Frank, Narracja, reprezentacja, doświadczenie. Studia z teorii historiografii, red. i wstęp Ewa Domańska, Universitas, Kraków 2004. Antropologia doświadczenia, red. Victor W. Turner, Edward M. Bruner, przeł. Ewa Klekot, Agnieszka Szurek, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2011. Clifford James, Kłopoty z kulturą. Dwudziestowieczna etnografia, literatura i sztuka, przeł. Ewa Dżurak i in., Wydawnictwo KR, Warszawa 2000. De Certeau Michel, Wynaleźć codzienność. Sztuki działania, przeł. Katarzyna Thiel- Jańczuk, WUJ, Kraków 2008. Crary Jonathan, Zawieszenia percepcji. Uwaga, spektakl i kultura nowoczesna, przeł. Łukasz Zaremba, Iwona Kurz, red. i posł. Iwona Kurz, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2009. Pomian Krzysztof, Historia. Nauka wobec pamięci, przeł. Hanna Abramowicz, Joanna Pietrzak-Thebault, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2006. Sennett Richard, Upadek człowieka publicznego, przeł. Hanna Jankowska, Muza, Warszawa 2009. |
Efekty uczenia się: |
Studenci znają i rozumieją: - metodologie nauk o kulturze i powiązane z nimi metody badawcze - główne tendencje rozwojowe dyscyplin naukowych lub artystycznych, w których odbywa się kształcenie. Studenci potrafią: - wykorzystywać posiadaną wiedzę, aby formułować i testować hipotezy z zakresu nauk o kulturze. - zabierać głos w dyskusji wobec różnorodnych odbiorców, mówiąc zrozumiale i poprawnie; samodzielnie poprowadzić debatę naukową lub dyskusję publiczną. Absolwenci gotowi są do: - przyjęcia postawy szacunku i badawczej ciekawości wobec różnorodnych zjawisk kultury w tym używania zdobytej wiedzy do rozwiązywania zaobserwowanych problemów oraz zasięgania opinii ekspertów - krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści. |
Metody i kryteria oceniania: |
- udział w zajęciach: obecność i punktualność (dopuszczalne są dwie nieobecności w semestrze) - udział w dyskusjach, przygotowanie wprowadzeń do wybranych lektur; - przygotowanie i prezentacja wstępnego konspektu pracy magisterskiej oraz ew. fragmentów tekstu. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.