Teatr, performans, ciało
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3002-2S1M2022F5 |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.7
|
Nazwa przedmiotu: | Teatr, performans, ciało |
Jednostka: | Instytut Kultury Polskiej |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe dla studentów I roku studiów II stopnia (mgr) IKP |
Punkty ECTS i inne: |
6.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Seminarium poświęcone będzie przede wszystkim problematyce związanej z szeroko rozumianą teatralnością i performatywnością w jej wymiarze artystycznym i społecznym - szczególnie z tymi aspektami, które dotyczą reprezentacji i statusu ciała i tożsamości, jak też kategorii normy i nienormatywności. |
Pełny opis: |
Seminarium poświęcone będzie przede wszystkim problematyce związanej z szeroko rozumianą teatralnością i performatywnością w jej wymiarze artystycznym i społecznym - szczególnie z tymi aspektami, które dotyczą reprezentacji i statusu ciała oraz tożsamości, jak też kategorii normy i nienormatywności, w tym refleksji na temat niepełnosprawności, queerowości, etniczności i rasy. Osoby uczestniczące w seminarium będą przygotowywać prace magisterskie na samodzielnie wybrane tematy wpisujące się w zarysowaną wyżej problematykę wyznaczaną przez kategorie teatralności, performatywności, cielesności i tożsamości. |
Literatura: |
Wybrana literatura: Szczegółowy dobór pozycji omawianych na zajęciach zależy od tematów wybranych przez osoby uczestniczące w zajęciach. 1. Davis Lennard, „Ustanawianie normy”, Warszawa 2022. 2. „Odmiany odmieńca. Mniejszościowe orientacje seksualne w perspektywie gender” (Tomasz Basiuk, Dominika Ferens, Tomasz Sikora, Katowice 2002. 3. Skurowski Piotr, „Rasa, tożsamość, performans”, Warszawa 2022. 4. Phelan Peggy, „Unmarked. The Politics of Performance”, London, New York 1996. |
Efekty uczenia się: |
Student/ka a) zna i rozumie: - w stopniu pogłębionym współczesne teorie kultury oraz jej mediów i związanych z nimi praktyk kulturowych - swoistość nauk o kulturze, subdyscypliny tych nauk i ich rozległe związki z innymi naukami humanistycznymi i społecznymi także w perspektywie historycznej b) potrafi: - wykorzystać posiadaną wiedzę, by samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować, integrować informacje z różnorodnych źródeł i wykorzystywać je w samodzielnych projektach badawczych oraz właściwie i twórczo prezentować ich wyniki - interpretować zgromadzony materiał uwzględniając kontekst historyczny, społeczny i polityczny - określać znaczenie medialnego charakteru praktyk i przekazów kulturowych dla ich treści i funkcji - wykorzystywać metodologię badawczą oraz narzędzia (także cyfrowe) nauk humanistycznych oraz prezentować i syntetyzować uzyskane tymi metodami dane; dostosować istniejący lub stworzyć nowe narzędzia badawcze dla celów własnych badań - wykorzystywać posiadaną wiedzę by formułować i testować hipotezy z zakresu nauk o kulturze c) jest gotów do: - krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści - przyjęcia postawy szacunku i badawczej ciekawości wobec różnorodnych zjawisk kultury w tym używania zdobytej wiedzy do rozwiązywania zaobserwowanych problemów oraz zasięgania opinii ekspertów - dostrzegania wagi refleksji kulturoznawczej dla życia społecznego i dostrzegania konieczność jej rozwoju |
Metody i kryteria oceniania: |
Udział w zajęciach (obecność, przygotowanie, dyskusja). Prezentacja wstępnego konspektu pracy magisterskiej. Nieobecność na więcej niż 1/3 zajęć może być podstawą niezaliczenia. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-06-18 |
![]() |
Typ zajęć: |
Seminarium magisterskie, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewelina Godlewska-Byliniak | |
Prowadzący grup: | Ewelina Godlewska-Byliniak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.