Kultury nowych mediów
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3002-2S1M2023F2 |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.7
|
Nazwa przedmiotu: | Kultury nowych mediów |
Jednostka: | Instytut Kultury Polskiej |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe dla studentów I roku studiów II stopnia (mgr) IKP |
Punkty ECTS i inne: |
6.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Seminarium przeznaczone jest dla osób studiujących na I roku studiów II stopnia, które w sposób szczególny interesują się kulturą wizualną. Konieczna jest bierna znajomość języka angielskiego, wystarczająca do czytania tekstów akademickich w tym języku. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Seminarium przeznaczone jest dla osób zainteresowanych mediami wizualnymi (kinem, telewizją, mediami cyfrowymi) w szerokim ujęciu kulturoznawczym. Podczas zajęć spróbujemy zastosować narzędzia antropologii kultury wizualnej i wiedzy o mediach do analizy wybranych zjawisk i praktyk medialnych. Seminarium będzie też okazją do sformułowania przez osoby uczestniczące tematów własnych prac magisterskich oraz do powtórzenia zasad tworzenia i redakcji tekstów akademickich. |
Pełny opis: |
Pierwsza część semestru przeznaczona będzie na dyskusję wybranych przykładów z dziedziny mediów wizualnych: kina, telewizji, gier wideo, projektów rzeczywistości wirtualnej, działań w ramach mediów społecznościowych i różnych platform medialnych. Najważniejszą rolę odgrywać będą takie przykłady, w których samo medium poddane jest autotematycznej refleksji lub które można potraktować jako w sposób szczególnie interesujący wykorzystujące medialny charakter środowisk, w ramach których powstają i funkcjonują. Zarazem pytanie o to, co stanowi o specyfice danego medium czy środowiska medialnego pozostanie otwarte i problematyczne - wskażemy na jego zależność od historycznego definiowania mediów i od społecznych praktyk związanych ze zmieniającymi się technikami, zwłaszcza w epoce konwergencji. Taka perspektywa pozwoli nam lepiej uchwycić specyfikę badanych mediów i ich kulturotwórczą rolę. Druga część semestru przeznaczona będzie przede wszystkim na prezentację i dyskusję własnych projektów uczestników seminarium. Przez cały semestr będziemy zajmować się także zasadami pracy nad tekstem akademickim, tworzenia bibliografii i konspektu oraz redakcją tekstu. |
Literatura: |
Dokładny spis literatury dostosowany zostanie do potrzeb uczestników seminarium; teksty udostępniane będą za pośrednictwem Google Classroom. - Paweł Biliński, "Kinematograf o sobie. Autotematyzm w polskim filmie fabularnym", Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 2021 (fragmenty) - Jon Dovey, Helen W. Kennedy, "Kultura gier komputerowych", Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego 2011 (fragmenty) - Jane Feuer, "HBO i pojęcie telewizji jakościowej" w: "Zmierz telewizji? Przemiany medium", red. T. Bielak, M. Filiciak, G. Ptaszek, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2011 - D.N. Rodowick, "The Virtual Life of Film", Harvard University Press, Cambridge Massachussets, London, England 2007 (fragmenty) - Piotr Zawojski, "Cyberkultura. Syntopia sztuki, nauki i technologii", Wydawnictwo Poltext, Uniwersytet Śląski, Katowice 2010 |
Efekty uczenia się: |
Absolwent zna i rozumie: - swoistość nauk o kulturze, subdyscypliny tych nauk i ich rozległe związki z innymi naukami humanistycznymi i społecznymi także w perspektywie historycznej; - w stopniu pogłębionym współczesne teorie kultury wizualnej, mediów wizualnych oraz związanych z nimi praktyk kulturowych Absolwent potrafi: - wykorzystać posiadaną wiedzę, by samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować, integrować informacje z różnorodnych źródeł i wykorzystywać je w samodzielnych projektach badawczych oraz właściwie i twórczo prezentować ich wyniki; - interpretować zgromadzony materiał uwzględniając kontekst historyczny, społeczny i polityczny - określać znaczenie medialnego charakteru praktyk i przekazów kulturowych dla ich treści i funkcji – samodzielnie prowadzić pracę badawczą pod kierunkiem opiekuna naukowego Absolwent jest gotów to: - krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści; -dostrzegania wagi refleksji kulturoznawczej dla życia społecznego i dostrzegania konieczność jej rozwoju |
Metody i kryteria oceniania: |
Do zaliczenia zajęć konieczne są: - obecność na zajęciach (dopuszczalne 2 nieobecności; osoby mające więcej niż 5 nieobecności nie uzyskują zaliczenia) - przygotowanie i prezentacja podczas zajęć konspektu pracy magisterskiej wraz z bibliografią |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ SEM-MGR
PT |
Typ zajęć: |
Seminarium magisterskie, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Matylda Szewczyk | |
Prowadzący grup: | Matylda Szewczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.