Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Między historią a pamięcią - konstrukcje i dekonstrukcje

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3002-2S1M2023F3
Kod Erasmus / ISCED: 14.7 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0314) Socjologia i kulturoznawstwo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Między historią a pamięcią - konstrukcje i dekonstrukcje
Jednostka: Instytut Kultury Polskiej
Grupy: Przedmioty obowiązkowe dla studentów I roku studiów II stopnia (mgr) IKP
Punkty ECTS i inne: 6.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe
seminaria magisterskie

Założenia (opisowo):

Seminarium skierowane jest do osób zainteresowanych napisaniem pracy magisterskiej z zakresu historii kultury nowoczesnej (XIX i XX wieku). Zalecane jest wcześniejsze ukończenie proseminarium magisterskiego „Historia kulturowa: teorie, kategorie, problemy”. Nie jest to jednak warunek konieczny uczestniczenia w seminarium magisterskim.

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Głównym tematem seminarium jest relacja pomiędzy narracjami historycznymi a pamięcią zbiorową, również w jej wymiarze lokalnym. Przedmiotem refleksji będą przekazy o przeszłości historycznej, jej obrazy i upamiętnienia. Zajmować nas będzie zarówno to, jak konstruowana jest historia akademicka, jak i to, w jaki sposób wytwarzana jest pamięć zbiorowa o przeszłości. Przedmiotem analiz będą zróżnicowane praktyki pamięciotwórcze, na przykład wystawy muzealne, narracje literackie i filmowe, pomniki oraz inne formy upamiętnień. Istotne przy badaniu tego typu zjawisk będzie uwzględnienie relacji władzy, czyli – inaczej mówiąc – relacji między podmiotami wytwarzającymi określony obraz przeszłości a podmiotami, które ten obraz uwewnętrzniają, współkonstruują lub na różne sposoby odrzucają, na przykład organizując kontrupamiętnienia czy konstruując kontrnarracje.

Pełny opis:

Szczegółowy program seminarium jest uzależniony od tematów prac dyplomowych i zostanie omówiony na początku semestru. Zagadnienia, które z pewnością będą omawiane na seminarium to: relacja pomiędzy historią a pamięcią, społeczne ramy pamięci, wspólnota pamięci, zapomnienie, historia ratownicza, świadek historii, konflikt pamięci, media pamięci, memory boom, miejsce pamięci, niepamięć, palimpsest, pamięć funkcjonalna, pamięć magazynująca, pamięć zbiorowa, pamięć lokalna, pamięć komunikacyjna, pamięć kulturowa, pamięć wielokierunkowa, polityka historyczna, postpamięć, przeciw-pamięć, rekonstrukcja, autentyzm, zwrot pamięciowy.

Literatura:

Zestaw lektur zostanie dostosowany do tematyki prac magisterskich powstających na seminarium. Wszystkie teksty będą udostępniane w formie skanów za pośrednictwem Google Classroom.

Przykładowe lektury – niezależnie od tematów poszczególnych prac magisterskich:

Antropologia pamięci. Zagadnienia i wybór tekstów, red. Paweł Majewski, Marcin Napiórkowski, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2018

Assmann Aleida, Między historią a pamięcią. Antologia, red. Magdalena Saryusz-Wolska, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2013

Connerton Paul, Jak społeczeństwa pamiętają, przeł. Marcin Napiórkowski, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2012

Forecki Piotr, Po Jedwabnem. Anatomia pamięci funkcjonalnej, Wydawnictwo IBL PAN, Warszawa 2018

Janicka Elżbieta, Tomasz Żukowski, Przemoc filosemicka? Nowe polskie narracje o Żydach po roku 2000, Wydawnictwo IBL PAN, Warszawa 2016

Kobielska Maria, Polska kultura pamięci w XXI wieku: dominanty. Zbrodnia katyńska, powstanie warszawskie i stan wojenny, Wydawnictwo IBL PAN, Warszawa 2016

Modi memorandi. Leksykon kultury pamięci, red. Magdalena Saryusz-Wolska, Robert Traba, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2014

Pomian Krzysztof, Historia – nauka wobec pamięci, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2006

Sendyka Roma, Nie-miejsca pamięci i ich nie-ludzkie pomniki, „Teksty Drugie” 2017, nr 2

Efekty uczenia się:

Po ukończeniu seminarium osoba w nim uczestnicząca zna i rozumie: w stopniu pogłębionym współczesne teorie kultury oraz jej mediów (kultura wizualna, teatr i performans, słowo) i związanych z nimi praktyk kulturowych; w stopniu pogłębionym współczesne teorie tożsamości stanowiące podstawę aktualnie prowadzonych badań kulturoznawczych i z zakresu antropologii kultury; w stopniu pogłębionym wybrane aspekty kultury polskiej związane z samodzielnie obraną drogą badawczą; metodologie nauk o kulturze i powiązane z nimi metody badawcze.

Osoba biorąca udział w seminarium potrafi: wykorzystać posiadaną wiedzę, by samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować, integrować informacje z różnorodnych źródeł i wykorzystywać je w samodzielnych projektach badawczych oraz właściwie i twórczo prezentować ich wyniki; interpretować zgromadzony materiał uwzględniając kontekst historyczny, społeczny i polityczny; określać znaczenie medialnego charakteru praktyk i przekazów kulturowych dla ich treści i funkcji; wykorzystywać metodologię badawczą oraz narzędzia (także cyfrowe) nauk humanistycznych oraz prezentować i syntetyzować uzyskane tymi metodami dane; dostosować istniejące lub stworzyć nowe narzędzia badawcze dla celów własnych badań; wykorzystywać posiadaną wiedzę, by formułować i testować hipotezy z zakresu nauk o kulturze; napisać rozprawę naukową, samodzielnie formułując problem badawczy, dobierając źródła i literaturę naukową oraz odpowiednią metodologię; poprawnie w mowie i na piśmie formułować wypowiedzi i sądy; zabierać głos w dyskusji wobec różnorodnych odbiorców, mówiąc zrozumiale i poprawnie; samodzielnie poprowadzić debatę naukową lub dyskusję publiczną; korzystać z wybranej literatury przedmiotu w języku obcym; samodzielnie prowadzić pracę badawczą pod kierunkiem opiekuna naukowego; współdziałać w zespole z innymi osobami; organizować pracę indywidualną i zespołową; ciągle dokształcać się i rozwijać intelektualnie oraz zawodowo.

Po ukończeniu seminarium osoba w nim uczestnicząca jest gotowa do: krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści; przyjęcia postawy szacunku i badawczej ciekawości wobec różnorodnych zjawisk kultury w tym używania zdobytej wiedzy do rozwiązywania zaobserwowanych problemów oraz zasięgania opinii ekspertów; dostrzegania wagi refleksji kulturoznawczej dla życia społecznego i dostrzegania konieczność jej rozwoju; zaangażowania w dialog społeczny i międzykulturowy ze zrozumieniem i empatią; uczestnictwa w debacie publicznej; zaangażowania się w prace zespołowe ze świadomością wagi wspólnego działania i etyczną odpowiedzialnością; działania na rzecz przestrzegania zasad etyki zawodowej; dążenia do upowszechniania i otwartości zasobów wiedzy; wykazywania troski o dziedzictwo kulturowe i świadomości jego znaczenia dla życia społecznego; aktywnego działania na rzecz jego zachowania.

Metody i kryteria oceniania:

Wymagany jest aktywny udział w zajęciach. Dopuszczalne są dwie nieobecności w semestrze, których nie trzeba zaliczać. Osoby mające od trzech do pięciu nieobecności powinny je zaliczyć – forma zaliczenia do uzgodnienia z prowadzącą seminarium. Osoby mające więcej niż pięć nieobecności w semestrze nie zostaną dopuszczone do zaliczenia zajęć. Jedynie osoby, które mają w opinii BON (potwierdzonej decyzją KJD) zwiększony limit nieobecności (maksymalnie 50%), mogą zaliczać dodatkowe nieobecności – forma zaliczenia do uzgodnienia z prowadzącą seminarium.

Warunkiem zaliczenia seminarium jest przygotowanie prezentacji na temat poruszany w planowanej pracy magisterskiej, opracowanie konspektu i bibliografii pracy dyplomowej oraz roboczej wersji jednego rozdziału.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-02-19 - 2024-06-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Seminarium magisterskie, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Justyna Kowalska-Leder
Prowadzący grup: Justyna Kowalska-Leder
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.
ul. Długa 44/50
00-241 Warszawa
tel: +48 22 55 49 126 https://www.wne.uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)