Historie kina - historie filmu
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3002-2SEM2022F3 |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.7
|
Nazwa przedmiotu: | Historie kina - historie filmu |
Jednostka: | Instytut Kultury Polskiej |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe dla studentów II roku studiów II stopnia (mgr) IKP |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Zajęcia przeznaczone są dla studentek i studentów drugiego roku studiów drugiego stopnia. Skierowane są do osób, które przygotowują pracę magisterską poświęconą historii i teorii filmu lub estetyce obrazu filmowego i dysponują już podstawową wiedzą w tych zakresach. Seminarium jest kontynuacją zajęć z ubiegłego roku, a ostatecznym celem jest przygotowanie przez studentkę/studenta pracy magisterskiej. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Na tym etapie pracy w trybie seminaryjnym program zajęć jest elastyczny i związany przede wszystkim z problematyką prac magisterskich przygotowywanych przez studentki i studentów. Dodatkowe propozycje tematów zajęć służą uporządkowaniu i pogłębieniu wiedzy z zakresu historii i teorii filmu oraz wzbogaceniu jej o zagadnienia związane z miejscem kina pośród innych mediów i tekstów kultury. |
Pełny opis: |
Dokładny harmonogram spotkań, program seminarium oraz indywidualny plan pracy ze studentkami i studentami zostanie przedstawiony i omówiony podczas pierwszych zajęć. W pierwszym semestrze prezentowane będą głównie rozbudowane konspekty prac magisterskich. Każdej z prezentacji towarzyszyć będzie również lektura wskazanego przez studentkę/studenta artykułu naukowego, szczególnie inspirującego pod względem teoretycznym i metodologicznym. Dyskusja w grupie pozwoli na weryfikację założeń teoretycznych pracy oraz wybranych materiałów filmowych, na sformułowanie wątpliwości i pytań, wreszcie na przećwiczenie przez studentki i studentów umiejętności obrony własnych koncepcji. W drugim semestrze będziemy czytać i omawiać podczas zajęć gotowe fragmenty prac. Pozwoli to nie tylko na wprowadzenie ewentualnych zmian czy korekt w przygotowywanych pracach, ale też na skonfrontowanie się z krytycznymi opiniami pozostałych uczestniczek i uczestników seminarium. Taka metoda pracy przybliży do ukończenia prac magisterskich, pozwoli też przygotować się do ich obrony. Dodatkowo w programie zaplanowane są również zajęcia poświęcone technikom pisania i opracowywania tekstu naukowego. |
Literatura: |
Lektury będą każdorazowo wybierane do zajęć przez studentkę/studenta w porozumieniu z promotorką (wszystkie teksty udostępniane będą w postaci skanów). Wybrane artykuły naukowe z jednej strony będą związane z prezentowanym konspektem pracy, z drugiej - ze względu na ściśle teoretyczny charakter - staną się również inspiracją dla innych osób z grupy. Wybrane do zajęć teksty będą reprezentatywne dla współczesnej teorii filmu i ostatecznie złożą się na możliwie szeroki przegląd najnowszej myśli filmowej. Zaangażowanie studentek i studentów w konstruowanie listy lektur do zajęć pozwoli im również ćwiczyć umiejętności korzystania z baz bibliograficznych, wyszukiwania inspirujących i aktualnych artykułów naukowych oraz ciągłego weryfikowania i aktualizowania bibliografii do własnych prac magisterskich. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza - absolwent/ka zna i rozumie: - swoistość nauk o kulturze, subdyscypliny tych nauk i ich rozległe związki z innymi naukami humanistycznymi i społecznymi także w perspektywie historycznej; - w stopniu pogłębionym współczesne teorie kultury oraz jej mediów (kultura wizualna, teatr i performans, słowo) i związanych z nimi praktyk kulturowych; - w stopniu pogłębionym wybrane aspekty kultury polskiej związane z samodzielnie obraną drogą badawczą; - metodologie nauk o kulturze i powiązane z nimi metody badawcze; - główne tendencje rozwojowe nauk o kulturze w Polsce i na świecie. Umiejętności - absolwent/ka potrafi: - wykorzystać posiadaną wiedzę, by samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować, integrować informacje z różnorodnych źródeł i wykorzystywać je w samodzielnych projektach badawczych oraz właściwie i twórczo prezentować ich wyniki; - interpretować zgromadzony materiał uwzględniając kontekst historyczny, społeczny i polityczny; - określać znaczenie medialnego charakteru praktyk i przekazów kulturowych dla ich treści i funkcji; - wykorzystywać metodologię badawczą oraz narzędzia (także cyfrowe) nauk humanistycznych oraz prezentować i syntetyzować uzyskane tymi metodami dane; dostosować istniejący lub stworzyć nowe narzędzia badawcze dla celów własnych badań; - wykorzystywać posiadaną wiedzę by formułować i testować hipotezy z zakresu nauk o kulturze; - napisać rozprawę naukową, samodzielnie formułując problem badawczy, dobierając źródła i literaturę naukową oraz odpowiednią metodologię; poprawnie w mowie i na piśmie formułować wypowiedzi i sądy; - zabierać głos w dyskusji wobec różnorodnych odbiorców, mówiąc zrozumiale i poprawnie; samodzielnie poprowadzić debatę naukową lub dyskusję publiczną; - samodzielnie prowadzić pracę badawczą pod kierunkiem opiekuna naukowego; - ciągle dokształcać się i rozwijać intelektualnie oraz zawodowo; ukierunkowywać innych w tym zakresie. Kompetencje społeczne - absolwent/ka jest gotów/gotowa do: - krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści; - przyjęcia postawy szacunku i badawczej ciekawości wobec różnorodnych zjawisk kultury w tym używania zdobytej wiedzy do rozwiązywania zaobserwowanych problemów oraz zasięgania opinii ekspertów; - dostrzegania wagi refleksji kulturoznawczej dla życia społecznego i dostrzegania konieczność jej rozwoju; - zaangażowania się w prace zespołowe ze świadomością wagi wspólnego działania i etyczną odpowiedzialnością; działania na rzecz przestrzegania zasad etyki zawodowej; - wykazywania troski o dziedzictwo kulturowe i świadomości jego znaczenia dla życia społecznego; aktywnego działania na rzecz jego zachowania. |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunki zaliczenia seminarium: obecność na zajęciach (dopuszczalne są dwie nieobecności w semestrze - nieobecność na więcej niż pięciu zajęciach w semestrze uniemożliwia uzyskanie zaliczenia), aktywny udział w dyskusjach, prezentacja tematu i fragmentów pracy magisterskiej podczas zajęć oraz przygotowanie i złożenie w terminie pracy magisterskiej. Uzyskanie zaliczenia seminarium będzie możliwe dopiero po złożeniu przez studentkę/studenta pracy magisterskiej i jej przyjęciu przez promotorkę. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.