Narzędzia cyfrowe dla kultury
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3002-2SZS-20WT6 |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.7
|
Nazwa przedmiotu: | Narzędzia cyfrowe dla kultury |
Jednostka: | Instytut Kultury Polskiej |
Grupy: |
Przedmioty dla kierunku Sztuki społeczne, IKP |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Skrócony opis: |
Podczas warsztatów uczestnicy i uczestniczki poznają bezpłatne i intuicyjne narzędzia cyfrowe, umożliwiające tworzenie prostych i zaawansowanych multimediów. Estetyczne i angażujące filmy, animacje, gify, plakaty, interaktywne mapy, quizy i prezentacje są obecnie niezbędne w pracy twórczej, w animacji kultury i promocji. W programie zajęć zaplanowana jest także część teoretyczna, podczas której zaprezentowane zostaną podstawowe pojęcia związane z projektowaniem oraz ciekawe przykłady zastosowania wybranych narzędzi cyfrowych. |
Pełny opis: |
Warsztaty dotyczą tworzenia multimediów przy użyciu dostępnych i bezpłatnych narzędzi cyfrowych: aplikacji mobilnych i webowych. Uczestnicy i uczestniczki zajęć - posługując się smartfonami, komputerami i tabletami - będą tworzyć m.in. filmy, animacje poklatkowe, gify, plakaty, interaktywne prezentacje. Obecnie narzędzia cyfrowe stały się niezbędne w pracy animatorów, menedżerów kultury i artystów. Pozwalają one efektywniej prowadzić działania kulturalno-edukacyjne, urozmaicają je i czynią dostępnymi dla osób z różnymi potrzebami. Dzięki intuicyjnym i powszechnie dostępnym aplikacjom tworzenie multimediów przestało być zarezerwowane dla profesjonalistów. Teraz każdy może nagrywać i montować filmy, projektować plakaty i logotypy, tworzyć interaktywne mapy i prezentacje, które ożywią materiały archiwalne, koncert lub wystawę. Zadaniem, z jakim co dzień mierzą się twórcy i animatorzy, jest wybór tych najlepszych i najbardziej intuicyjnych narzędzi. Dlatego podczas zajęć prezentowane będą tylko te sprawdzone, łatwe w obsłudze i bezpieczne dla użytkownika. Zajęcia będą miały przede wszystkim wymiar praktyczny, przewidziana jest także część teoretyczna, podczas której przybliżone zostaną podstawowe pojęcia związane z projektowaniem i tworzeniem multimediów. Prócz tego zaprezentowane zostaną najciekawsze przykłady zastosowania wybranych narzędzi cyfrowych w instytucjach kultury w Polsce i na świecie. Zagadnienia.: > Zastosowanie narzędzi cyfrowych w animacji kultury > Prowadzenie zajęć kulturalno-edukacyjnych online. > Otwarte zasoby i wolne licencje. > Podstawy projektowania graficznego i komunikacji wizualnej. > Tworzenie multimediów, montaż audio i wideo, postprodukcja, kompresja. > Digital storytelling i zasady tworzenia angażujących opowieści cyfrowych. > Tworzenie interaktywnych map i prezentacji, wizualizacja danych. > Wirtualna i rozszerzona rzeczywistość w sztuce i kulturze. > Trendy technologiczne. Prowadząca: Sylwia Żółkiewska – projektantka, menedżerka kreatywna, animatorka kultury, artystka wizualna, entuzjastka nowych technologii. Absolwentka ASP w Krakowie oraz Studiów Menedżerskich dla Twórców, Artystów i Animatorów Kultury WZ UW, studiowała również Sztukę Mediów na Uniwersytecie Nauk Stosowanych w Turku w Finlandii. Stypendystka MKiDN w dziedzinie animacji kultury, obecnie przygotowuje pracę doktorską na Polsko-Japońskiej Akademii Technik Komputerowych. Więcej: www.zolkiewska.pl |
Literatura: |
Aplikacje mobilne dla kultury. Zaczynamy!, wyd. AMwKiE, S. Żółkiewska, Warszawa 2018 Digital storytelling: podręcznik dla edukatorów, oprac. A. Świątecka, wyd. Fundacja Ad Hoc, Warszawa 2013 Użytkownik. Zasoby. Strategie. Instytucje kultury w środowisku cyfrowym, red. K. Czerwińska, wyd. Filmoteka Narodowa Instytut Audiowizualny, Warszawa 2016 Zwrot cyfrowy w humanistyce, red. A. Radomski, R. Bomba, wyd. E-naukowiec, Lublin 2013 |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu zajęć student/ka: zna i rozumie najważniejsze teorie oraz historyczne i współczesne inicjatywy związane z sztuką zaangażowaną w Polsce i na świecie, m.in. animację kultury, applied arts, audience development, community arts, pedagogikę teatru; zna i rozumie przemiany sztuki współczesnej, jej zróżnicowanie pod względem mediów, strategii i technik. potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę by testować wybrane strategie sztuki w działaniach społecznych, jest gotów/a do samodzielnego i twórczego działania w kulturze, ze świadomością celowości tych działań i opracowywania ich strategii; jest gotów/a do świadomego i twórczego uczestniczenia w kulturze i korzystania z różnorodnych form i strategii artystycznych. |
Metody i kryteria oceniania: |
- obecność i aktywność na zajęciach - dopuszczalna liczba nieobecności: 4 godz. akademickie (3 godz. zegarowe) - przygotowanie multimedialnej, cyfrowej opowieści na temat związany z kulturą lub sztuką, w formie interaktywnej prezentacji zawierającej elementy tekstowe, graficzne i wideo - prezentacja podczas sesji otwartej. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.