Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Narzędzia cyfrowe dla kultury

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3002-2SZS-20WT6
Kod Erasmus / ISCED: 14.7 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0314) Socjologia i kulturoznawstwo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Narzędzia cyfrowe dla kultury
Jednostka: Instytut Kultury Polskiej
Grupy: Przedmioty dla kierunku Sztuki społeczne, IKP
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Skrócony opis:

Podczas warsztatów uczestnicy i uczestniczki poznają bezpłatne i intuicyjne narzędzia cyfrowe, umożliwiające tworzenie prostych i zaawansowanych multimediów. Estetyczne i angażujące filmy, animacje, gify, plakaty, interaktywne mapy, quizy i prezentacje są obecnie niezbędne w pracy twórczej, w animacji kultury i promocji. W programie zajęć zaplanowana jest także część teoretyczna, podczas której zaprezentowane zostaną podstawowe pojęcia związane z projektowaniem oraz ciekawe przykłady zastosowania wybranych narzędzi cyfrowych.

Pełny opis:

Warsztaty dotyczą tworzenia multimediów przy użyciu dostępnych i bezpłatnych narzędzi cyfrowych: aplikacji mobilnych i webowych. Uczestnicy i uczestniczki zajęć - posługując się smartfonami, komputerami i tabletami - będą tworzyć m.in. filmy, animacje poklatkowe, gify, plakaty, interaktywne prezentacje.

Obecnie narzędzia cyfrowe stały się niezbędne w pracy animatorów, menedżerów kultury i artystów. Pozwalają one efektywniej prowadzić działania kulturalno-edukacyjne, urozmaicają je i czynią dostępnymi dla osób z różnymi potrzebami.

Dzięki intuicyjnym i powszechnie dostępnym aplikacjom tworzenie multimediów przestało być zarezerwowane dla profesjonalistów. Teraz każdy może nagrywać i montować filmy, projektować plakaty i logotypy, tworzyć interaktywne mapy i prezentacje, które ożywią materiały archiwalne, koncert lub wystawę.

Zadaniem, z jakim co dzień mierzą się twórcy i animatorzy, jest wybór tych najlepszych i najbardziej intuicyjnych narzędzi. Dlatego podczas zajęć prezentowane będą tylko te sprawdzone, łatwe w obsłudze i bezpieczne dla użytkownika.

Zajęcia będą miały przede wszystkim wymiar praktyczny, przewidziana jest także część teoretyczna, podczas której przybliżone zostaną podstawowe pojęcia związane z projektowaniem i tworzeniem multimediów. Prócz tego zaprezentowane zostaną najciekawsze przykłady zastosowania wybranych narzędzi cyfrowych w instytucjach kultury w Polsce i na świecie.

Zagadnienia.:

> Zastosowanie narzędzi cyfrowych w animacji kultury

> Prowadzenie zajęć kulturalno-edukacyjnych online.

> Otwarte zasoby i wolne licencje.

> Podstawy projektowania graficznego i komunikacji wizualnej.

> Tworzenie multimediów, montaż audio i wideo, postprodukcja, kompresja.

> Digital storytelling i zasady tworzenia angażujących opowieści cyfrowych.

> Tworzenie interaktywnych map i prezentacji, wizualizacja danych.

> Wirtualna i rozszerzona rzeczywistość w sztuce i kulturze.

> Trendy technologiczne.

Prowadząca:

Sylwia Żółkiewska – projektantka, menedżerka kreatywna, animatorka kultury, artystka wizualna, entuzjastka nowych technologii. Absolwentka ASP w Krakowie oraz Studiów Menedżerskich dla Twórców, Artystów i Animatorów Kultury WZ UW, studiowała również Sztukę Mediów na Uniwersytecie Nauk Stosowanych w Turku w Finlandii. Stypendystka MKiDN w dziedzinie animacji kultury, obecnie przygotowuje pracę doktorską na Polsko-Japońskiej Akademii Technik Komputerowych.

Więcej: www.zolkiewska.pl

Literatura:

Aplikacje mobilne dla kultury. Zaczynamy!, wyd. AMwKiE, S. Żółkiewska, Warszawa 2018

Digital storytelling: podręcznik dla edukatorów, oprac. A. Świątecka, wyd. Fundacja Ad Hoc, Warszawa 2013

Użytkownik. Zasoby. Strategie. Instytucje kultury w środowisku cyfrowym, red. K. Czerwińska, wyd. Filmoteka Narodowa Instytut Audiowizualny, Warszawa 2016

Zwrot cyfrowy w humanistyce, red. A. Radomski, R. Bomba, wyd. E-naukowiec, Lublin 2013

Efekty uczenia się:

Po ukończeniu zajęć student/ka:

zna i rozumie najważniejsze teorie oraz historyczne i współczesne inicjatywy związane z sztuką zaangażowaną w Polsce i na świecie, m.in. animację kultury, applied arts, audience development, community arts, pedagogikę teatru;

zna i rozumie przemiany sztuki współczesnej, jej zróżnicowanie pod względem mediów, strategii i technik.

potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę by testować wybrane strategie sztuki w działaniach społecznych,

jest gotów/a do samodzielnego i twórczego działania w kulturze, ze świadomością celowości tych działań i opracowywania ich strategii;

jest gotów/a do świadomego i twórczego uczestniczenia w kulturze i korzystania z różnorodnych form i strategii artystycznych.

Metody i kryteria oceniania:

- obecność i aktywność na zajęciach - dopuszczalna liczba nieobecności: 4 godz. akademickie (3 godz. zegarowe)

- przygotowanie multimedialnej, cyfrowej opowieści na temat związany z kulturą lub sztuką, w formie interaktywnej prezentacji zawierającej elementy tekstowe, graficzne i wideo

- prezentacja podczas sesji otwartej.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.
ul. Długa 44/50
00-241 Warszawa
tel: +48 22 55 49 126 https://www.wne.uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)