Teorie tożsamości
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3002-2TT1CZ |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.7
|
Nazwa przedmiotu: | Teorie tożsamości |
Jednostka: | Instytut Kultury Polskiej |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe dla studentów I roku studiów II stopnia (mgr) IKP |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Zajęcia proponują przegląd współczesnych teorii i metodologii poświęconych tożsamości. Ich celem jest stworzenie podstawy dla rozumienia współczesnej humanistyki w jej wymiarze antropologicznym - skupionym na wytwarzanym przez uwarunkowania kulturowe podmiocie. Podczas zajęć będą analizowane zarówno współczesne case studies, jak i śledzony rozwój poszczególnych podejść badawczych w perspektywie historycznej. Ważnym elementem zajęć będzie przyglądanie się intersekcjonalnym połączeniom pomiędzy różnymi teoriami tożsamości. Program zajęć jest powiązany z zajęciami z medialności w kulturze współczesnej, odnosząc się do praktyk medialnych jako strategii wytwarzania współczesnych tożsamości. |
Pełny opis: |
Zajęcia proponują przegląd współczesnych teorii i metodologii poświęconych tożsamości. Ich celem jest stworzenie podstawy dla rozumienia współczesnej humanistyki w jej wymiarze antropologicznym - skupionym na wytwarzanym przez uwarunkowania kulturowe podmiocie. Podczas zajęć będą analizowane zarówno współczesne case studies, jak i śledzony rozwój poszczególnych podejść badawczych w perspektywie historycznej. Ważnym elementem zajęć będzie przyglądanie się intersekcjonalnym połączeniom pomiędzy różnymi teoriami tożsamości. Program zajęć jest powiązany z zajęciami z medialności w kulturze współczesnej, odnosząc się do praktyk medialnych jako strategii wytwarzania współczesnych tożsamości. ZAGADNIENIA: BLOK 1. PŁEĆ W ramach tego bloku zostanie usystematyzowana, umieszczona w kontekście historycznym i antropologicznym wiedza z zakresu feminizmu i jego kolejnych fal, gender studies, teorii queer i trans, studiów nad męskością ze wskazaniem na zastosowanie tych perspektyw w analizach współczesnych praktyk medialnych. BLOK 2. ETNICZNOŚĆ/RASA W ramach bloku zostaną omówione teorie tożsamości powiązane z rasą i etnicznością.Chodzi tu zarówno o przyjrzenie się różnym definicjom rasy jak i praktykom jej ustanawiania.Ważna dla tego bloku zajęć będzie także specyfika przejawiania się rasy w kulturze polskiej. BLOK 3. NIEPEŁNOSPRAWNOŚĆ W ramach tego bloku omówione zostaną teorie dotyczące tożsamości wyrastające na gruncie studiów o niepełnosprawności. Refleksja ta dotyczyć będzie między innymi normy określanej przez dyskurs sprawności, a modelowi medycznemu przeciwstawione zostaną modele kulturowo-społeczne. Ogromną wagę będą tu odgrywały praktyki medialne i artystyczne związane z budowaniem dyskursu niepełnosprawności. BLOK 4. KLASA Poprzez pokazanie zagadnienia klasy w perspektywie historycznej w ramach tego bloku tematycznego szeroka refleksja dotycząca statusu klasowego zostanie uporządkowana i zderzona z innymi teoriami tożsamości. BLOK 5. RELIGIA Tożsamość religijna jako jedno z ważniejszych zagadnień współczesnych badań antropologicznych zostanie umieszczona w kontekście innych dyskursów tożsamościowych. BLOK 6. POSTHUMANIZM W ramach tego bloku zostaną omówione przemiany teorii tożsamości pod wpływem idei post- i transhumanistycznych. Podstawowe pojęcia: anty-tożsamość, tożsamość nieantropocetryczna, cyborgizacja, podmiotowość rzeczy, roślin i zwierząt. |
Literatura: |
Wybrana literatura: *Stuart Hall, Old and New Identities, Old and New Ethnicities?, w: Culture, globalization and the world-system: contemporary conditions for the representation of identity, red. Anthony D. King, Macmillan 1991. *Judith Butler, Uwikłani w płeć, Wydawnictwo Krytyki Politycznej 2008. *Jack Halberstam, Przedziwna sztuka porażki, Wydawnictwo Krytyki Politycznej 2018. *Paul B. Preciado, Testo Junkie, The Feminist Press at CUNY 2013. *Franz Fanon, Czarna skóra, białe maski, przeł. Lena Magnone, w: Studia postkolonialne nad kulturą i cywilizacją polską, red. Krzysztof Stępnik, Dariusz Trześniowski, Wydawnictwo UMCS 2010. *James Baldwin, Zapiski syna tego kraju, Karakter 2009. *Tobin Siebers, Disability Theory, University of Michigan Press 2008. *Robert McRuer, Crip Theory: Cultural Signs of Queerness and Disability, NYU Press 2006. *Pierre Bourdieu, Dystynkcja. Społeczna krytyka władzy sądzenia, Wydawnictwo Naukowe Scholar 2006. *Monika Bobako, Islamofobia jako technologia władzy. Studium z antropologii politycznej, Universitas 2017. *Kościół, państwo i polityka płci, red. Adam Ostolski, Przedstawicielstwo Fundacji im. Heinricha Bölla w Polsce 2010. *Donna Haraway, Staying with the Trouble, Duke University Press Books 2016. *N. Katherine Hayles, How We Became Posthumans, University of Chicago Press 1999. |
Efekty uczenia się: |
Student/ka 1. Zna i rozumie: -w stopniu pogłębionym współczesne teorie tożsamości stanowiące podstawę aktualnie prowadzonych badań kulturoznawczych i z zakresu antropologii kultury -w stopniu pogłębionym współczesne teorie kultury oraz jej mediów i związanych z nimi praktyk kulturowych -swoistość nauk o kulturze, subdyscypliny tych nauk i ich rozległe związki z innymi naukami humanistycznymi i społecznymi także w perspektywie historycznej -metodologie nauk o kulturze i powiązane z nimi metody badawcze -główne tendencje rozwojowe nauk o kulturze w Polsce i na świecie 2. Potrafi: -interpretować zgromadzony materiał uwzględniając kontekst historyczny, społeczny i polityczny -określać znaczenie medialnego charakteru praktyk i przekazów kulturowych dla ich treści i funkcji -wykorzystywać posiadaną wiedzę by formułować i testować hipotezy z zakresu nauk o kulturze 3. Jest gotów do: -krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści - przyjęcia postawy szacunku i badawczej ciekawości wobec różnorodnych zjawisk kultury -dostrzegania wagi refleksji kulturoznawczej dla życia społecznego i dostrzegania konieczność jej rozwoju |
Metody i kryteria oceniania: |
Ciągły tryb oceniania 10% aktywność i 90% praca zaliczeniowa na ocenę w formie ustalonej przez prowadzącą/prowadzącego. Nieobecność na ponad 1/3 zajęć jest podstawą do ich niezaliczenia. Na ocenę ostateczną składają się: aktywność (10%) i kolokwium w formie wybranej przez prowadzącego/ą (90%). Dopuszczalne są dwie nieobecności w semestrze. Osoby mające od trzech do pięciu nieobecności w celu zaliczenia zajęć muszą je zaliczyć na dyżurze (rozmowa o lekturach z zajęć). Osoby mające więcej niż pięć nieobecności w semestrze nie będą dopuszczane do zaliczenia zajęć (wyjątkiem są osoby posiadające zwiększony limit nieobecności potwierdzony decyzją KJD). |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT CW
ŚR CW
CZ PT CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paweł Dobrosielski, Agata Łuksza, Magda Szcześniak | |
Prowadzący grup: | Paweł Dobrosielski, Agata Łuksza, Magda Szcześniak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.