Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Labirynt. Mit – antropologia – literatura

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3002-KON2022K25-OG
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Labirynt. Mit – antropologia – literatura
Jednostka: Instytut Kultury Polskiej
Grupy: Przedmioty ogólnouniwersyteckie humanistyczne
Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

ogólnouniwersyteckie

Założenia (opisowo):

Podstawowy zakres wiedzy z dziedzin: historia kultury i

antropologia słowa.

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Zajęcia będą się ogniskować wokół problemu możliwości

różnorodnych opcji metodologicznych dotyczących tego

samego skomplikowanego mitu. Skonfrontowane zostanie

podejście, jakie proponuje historia kultury, religioznawstwo,

nauka o literaturze i semiotyka. Na tym samym materiale

prześledzimy również różne metodologie w obrębie tej samej

dyscypliny, np. teorię strategii narracyjnych i strukturalizm w

obrębie nauki o literaturze. Zjawisko to zostanie omówione na

przykładzie tematu labiryntu w kulturze i literaturze

europejskiej; jego przemian i kulturowych mutacji. Układ

zajęć przemienny: obok tekstów teoretycznych (np.

P.Santarcangeli, Księga labiryntu; K.Kowalski, Z.Krzak,

Tezeusz w Labiryncie; M.Głowiński, Labirynt, przestrzeń

obcości; S.Lem, Literatura i poznanie) analizy tekstów

literackich (np. M.R.James, Pan Humphreys i jego spadek; H

Broch, Lekkie rozczarowanie; U.Eco, Imię róży; M.Butor,

Odmiany czasu). Przewidziana jest także dyskusja nad filmem

Guillermo del Toro, Labirynt Fauna

Pełny opis:

1. Zajęcia wstępne. Wprowadzenie – dwie koncepcje

generowania przekazu mitycznego.

2. Labirynt klasyczny (P. Santarcangeli).

3. Interpretacja opowiadania M. R. Jamesa, Pan

Humphreys i jego spadek.

4. Psychoanalityczna interpretacja labiryntu (K. Kowalski,

Z. Krzak).

5. Labirynt jako przestrzeń obcości (M. Głowiński).

6. Interpretacja opowiadania H. Brocha, Lekkie

rozczarowanie.

7. S. Lema interpretacja Imienia róży.

8. Biblioteka jako labirynt w Imieniu róży U. Eco.

9. Guillermo del Toro, Labirynt Fauna.

10. Labirynt Fauna – dyskusja.

11. Synowie bogów: Tezeusz – Kain.

12. i 13. Labirynty przestrzeni i czasu w powieści M.

Butora.

14. Labirynt w koncepcjach feministycznych (A. Aliti).

15. J.J. Bachofen i teoria matriarchatu.

Literatura:

Aliti A., Dzika kobieta, Gdynia 1996, cz. I rozdz. Jestem

chaosem, ciemnością, kobietą; cz. IV Labirynt.

Bachofen J. J., Matriarchat, Warszawa 2007, Przedmowa i

wprowadzenie; Kreta.

Broch H., Powrót Wergilego, Warszawa 1981 (Lekkie

rozczarowanie).

Butor M., Odmiany czasu, Warszawa 1958.

Eco U., Imię róży (dowolne wydanie), Dzień pierwszy,

Pryma; Dzień drugi, Po nieszporze, Noc; Dzień trzeci,

Nieszpór; Dzień czwarty, Po komplecie; Dzień szósty, Po

komplecie; rycina – plan biblioteki.

Głowiński M., Mity przebrane, Kraków 1990, 1994 (Labirynt,

przestrzeń obcości).

Grimal P., Słownik mitologii greckiej i rzymskiej, Wrocław

1987 (hasło: Tezeusz).

James M. R., Opowieści starego antykwariusza, Kraków 1976

(Pan Humphreys i jego spadek).

Kowalski K., Krzak Z., Tezeusz w Labiryncie, Wrocław

1989, rozdz. VI – IX, XI.

Lem S., Filozofia przypadku 2, Warszawa 1997 cz. XII

Literatura i poznanie (Imię róży; Mała medytacja pod

mottem: habent sua fata libelli; Małej medytacji część druga;

Jak stworzyć czytelników?).

Rdz. 4 – Kain i Abel, Potomkowie Seta (dowolne wydanie

Biblii).

Santarcangeli P., Księga labiryntu, Warszawa 1982, cz. 1

rozdz. I, II, IV, VI.

Efekty uczenia się:

Efektem ukończenia konwersatorium jest wypracowanie

narzędzi teoretycznych z zakresu psychologii głębi i historii

idei i religii

Metody i kryteria oceniania:

Uczestnicy oceniani są na podstawie aktywności podczas

dyskusji nad tekstami, które, jako literatura przedmiotu,

zostaną wykorzystane w dalszym ciągu ich studiów.

Dopuszczalna nieobecność na 2 spotkaniach

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.
ul. Długa 44/50
00-241 Warszawa
tel: +48 22 55 49 126 https://www.wne.uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)