Labirynt. Mit – antropologia – literatura
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3002-KON2022K25-OG |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Labirynt. Mit – antropologia – literatura |
Jednostka: | Instytut Kultury Polskiej |
Grupy: |
Przedmioty ogólnouniwersyteckie humanistyczne Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | ogólnouniwersyteckie |
Założenia (opisowo): | Podstawowy zakres wiedzy z dziedzin: historia kultury i antropologia słowa. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Zajęcia będą się ogniskować wokół problemu możliwości różnorodnych opcji metodologicznych dotyczących tego samego skomplikowanego mitu. Skonfrontowane zostanie podejście, jakie proponuje historia kultury, religioznawstwo, nauka o literaturze i semiotyka. Na tym samym materiale prześledzimy również różne metodologie w obrębie tej samej dyscypliny, np. teorię strategii narracyjnych i strukturalizm w obrębie nauki o literaturze. Zjawisko to zostanie omówione na przykładzie tematu labiryntu w kulturze i literaturze europejskiej; jego przemian i kulturowych mutacji. Układ zajęć przemienny: obok tekstów teoretycznych (np. P.Santarcangeli, Księga labiryntu; K.Kowalski, Z.Krzak, Tezeusz w Labiryncie; M.Głowiński, Labirynt, przestrzeń obcości; S.Lem, Literatura i poznanie) analizy tekstów literackich (np. M.R.James, Pan Humphreys i jego spadek; H Broch, Lekkie rozczarowanie; U.Eco, Imię róży; M.Butor, Odmiany czasu). Przewidziana jest także dyskusja nad filmem Guillermo del Toro, Labirynt Fauna |
Pełny opis: |
1. Zajęcia wstępne. Wprowadzenie – dwie koncepcje generowania przekazu mitycznego. 2. Labirynt klasyczny (P. Santarcangeli). 3. Interpretacja opowiadania M. R. Jamesa, Pan Humphreys i jego spadek. 4. Psychoanalityczna interpretacja labiryntu (K. Kowalski, Z. Krzak). 5. Labirynt jako przestrzeń obcości (M. Głowiński). 6. Interpretacja opowiadania H. Brocha, Lekkie rozczarowanie. 7. S. Lema interpretacja Imienia róży. 8. Biblioteka jako labirynt w Imieniu róży U. Eco. 9. Guillermo del Toro, Labirynt Fauna. 10. Labirynt Fauna – dyskusja. 11. Synowie bogów: Tezeusz – Kain. 12. i 13. Labirynty przestrzeni i czasu w powieści M. Butora. 14. Labirynt w koncepcjach feministycznych (A. Aliti). 15. J.J. Bachofen i teoria matriarchatu. |
Literatura: |
Aliti A., Dzika kobieta, Gdynia 1996, cz. I rozdz. Jestem chaosem, ciemnością, kobietą; cz. IV Labirynt. Bachofen J. J., Matriarchat, Warszawa 2007, Przedmowa i wprowadzenie; Kreta. Broch H., Powrót Wergilego, Warszawa 1981 (Lekkie rozczarowanie). Butor M., Odmiany czasu, Warszawa 1958. Eco U., Imię róży (dowolne wydanie), Dzień pierwszy, Pryma; Dzień drugi, Po nieszporze, Noc; Dzień trzeci, Nieszpór; Dzień czwarty, Po komplecie; Dzień szósty, Po komplecie; rycina – plan biblioteki. Głowiński M., Mity przebrane, Kraków 1990, 1994 (Labirynt, przestrzeń obcości). Grimal P., Słownik mitologii greckiej i rzymskiej, Wrocław 1987 (hasło: Tezeusz). James M. R., Opowieści starego antykwariusza, Kraków 1976 (Pan Humphreys i jego spadek). Kowalski K., Krzak Z., Tezeusz w Labiryncie, Wrocław 1989, rozdz. VI – IX, XI. Lem S., Filozofia przypadku 2, Warszawa 1997 cz. XII Literatura i poznanie (Imię róży; Mała medytacja pod mottem: habent sua fata libelli; Małej medytacji część druga; Jak stworzyć czytelników?). Rdz. 4 – Kain i Abel, Potomkowie Seta (dowolne wydanie Biblii). Santarcangeli P., Księga labiryntu, Warszawa 1982, cz. 1 rozdz. I, II, IV, VI. |
Efekty uczenia się: |
Efektem ukończenia konwersatorium jest wypracowanie narzędzi teoretycznych z zakresu psychologii głębi i historii idei i religii |
Metody i kryteria oceniania: |
Uczestnicy oceniani są na podstawie aktywności podczas dyskusji nad tekstami, które, jako literatura przedmiotu, zostaną wykorzystane w dalszym ciągu ich studiów. Dopuszczalna nieobecność na 2 spotkaniach |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.