Antropologia jazzu
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3002-KON2022K27 |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.7
|
Nazwa przedmiotu: | Antropologia jazzu |
Jednostka: | Instytut Kultury Polskiej |
Grupy: |
Konwersatoria fakultatywne IKP |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Zajęcia są wprowadzeniem do słuchania jazzu ze zrozumieniem. |
Pełny opis: |
– Główne style, nurty i muzyczne idiomy jazzu (swing, bebop, cool, hard bop, modal jazz) i jego okolic (blues, latin jazz, bossa-nova, fusion). – Instrumentarium jazzowe oraz właściwości poszczególnych instrumentów. Repertuar. Terminologia. Praktyki muzyczne, kluby, jam sessions, koncerty i nagrania. –Typowe konstrukcje harmoniczne. Wykorzystywane w jazzie skale, progresje akordów, substytucje itp. Formy standardów jazzowych. – Zagadnienia rytmiczne: tempo, metrum, puls, shuffle, synkopowanie, swing, ballada, rytmy latynoskie, groove, funk, polirytmia. Ruch i taniec. – Jazz a filozofia. Improwizacja jako procedura „mimetyczna” i jako „niebezpieczny suplement”. |
Literatura: |
acek Niedziela-Meira, Historia jazzu. 100 wykładów, Katowice 2014. Andrzej Schmidt, Historia jazzu, Lublin 2009. Wojciech Kazimierze Olszewski, Podstawy harmonii we współczesnej muzyce jazzowej i rozrywkowej, Kraków 2017 Rafał Ciesielski, Polska krytyka jazzowa. Zagadnienia i postawy, Zielona Góra 2017. Jazz w kulturze polskiej, tomy 1-3, red. Rafał Ciesielski, Zielona Góra 2014-19. Curtis L. Carter, Improwizacja w tańcu, w: Przyjdźcie, pokażemy Wam, co robimy. O improwizacji tańca, Łódź 2013. Jean Jamin, Patrick Williams, Une anthropologie du jazz, CNRS éditions, Paris 2010. Bruce Ellis Benson, The Fundamental Heteronomy of Jazz Improvisation, „Revue Internationale de Philosophie” 2006 nr 4. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: absolwent zna i rozumie w zaawansowanym stopniu wybrane metodologie nauk o kulturze, strategie poznawcze i stosowane metody badawcze; metody analizy oraz interpretacji praktyk i tekstów kultury; wybrane nurty i narzędzia historii muzyki; Umiejętności: absolwent potrafi interpretować zgromadzony materiał uwzględniając kontekst historyczny, społeczny i polityczny; wykorzystywać metodologię badawczą oraz narzędzia nauk humanistycznych; |
Metody i kryteria oceniania: |
Obecność i aktywność na wszystkich zajęciach. Praca semestralna. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.