Antropologia edukacji: utopie pedagogiczne nowoczesności
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3002-KON2022K31 |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.7
|
Nazwa przedmiotu: | Antropologia edukacji: utopie pedagogiczne nowoczesności |
Jednostka: | Instytut Kultury Polskiej |
Grupy: |
Konwersatoria fakultatywne IKP |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | Wymagania: ogólna znajomość historii powszechnej, przygotowanie z zakresu antropologii kultury, umiejętność samodzielnego i krytycznego myślenia. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Zajęcia poświęcone będą polskim projektom nowoczesnej pedagogiki, sformułowanym na przełomie XIX i XX wieku, których celem miało być nie tylko doskonalenie systemów wychowawczych, ale przede wszystkim projektowanie nowych instytucji i praktyk życia społecznego dla środowisk nieuprzywilejowanych i wykluczanych, a dzięki nim gruntowne przeformułowanie kultury w wymiarze politycznym, ekonomicznym i społecznym. Podczas zajęć przyjrzymy się pismom i kontekstowi historyczno-kulturowemu takich społeczników, teoretyków i praktyków wychowania jak: Jan Władysław Dawid, Henryk Rowid, Janusz Korczak/Henryk Goldszmit, Helena Radlińska, Józef Czesław Babicki, Aleksander Kamiński, Maria Grzegorzewska. A przede wszystkim: zastanowimy się, jaki wpływ na ich koncepcje miała praca z dziećmi ze środowisk nieuprzywilejowanych i w jaki sposób dzieci te współkształtowały ich koncepcje, będąc aktywnym, choć pomijanym, aktorem ówczesnych pedagogik, a w konsekwencji – nowych koncepcji emancypacji społecznych. |
Pełny opis: |
Pedagogika, mająca jeszcze starożytny rodowód, w epoce nowoczesnych, krytycznych projektów modernizacyjnych i emancypacyjnych, miała być nauką projektującą społeczeństwo, kładącą nacisk na ideę tworzenia nowego człowieka, a wraz z nim świata nowej kultury. Jednocześnie jednak stanowiła ona nie tylko zbiór uniwersalistycznych teorii – stosowanych filozofii kultury, ale domenę różnorodnych praktyk stanowiących odpowiedź na lokalne wyzwania i potrzeby różnych aktorów życia społecznego, zwłaszcza tych najmniej uprzywilejowanych oraz różnorodnych kontekstów historycznych oddziałujących na koncepcje wychowania, pożądanych instytucji życia publicznego oraz wzorców osobowych. Ich zrozumienie wymaga gruntownej refleksji historyczno-kulturowej, zwłaszcza zaś znajomości tła społecznego, w którym tworzono utopie pedagogiczne i konstruowano nowe modele ludzkiego współdziałania. Aktywnym podmiotem – aktorem oddziałującym na projekty pedagogiczne – nadal nie dość widocznym dla historyków kultury, zwłaszcza zaś historyków pedagogiki, było przede wszystkim dziecko. Nie tylko było ono odbiorcą koncepcji pedagogicznych, ale także ich współtwórcą, bo to dzięki współpracy z nim tworzono nowe praktyki wychowawcze, na które miało ono sprawczy wpływ. Podczas zajęć będziemy, w oparciu o teksty źródłowe i teoretyczne, starali się rekonstruować rolę dzieci w kreowaniu utopii pedagogicznych nowoczesności i zastanowimy się, w jaki sposób na gruncie historyczno-kulturowym można tę rolę odzyskać. |
Literatura: |
Wybrane teksty źródłowe: Jan Władysław Dawid, O duszy nauczycielstwa (1912); Janusz Korczak/Henryk Goldszmit, Jak kochać dziecko (1919-21), Prawo dziecka do szacunku (1928), Prawidła życia (1930) Henryk Rowid, Szkoły twórcze, Helena Radlińska, Stosunek wychowawczy do środowiska społecznego. Szkice z pedagogiki społecznej (1935) Maria Grzegorzewska, Opieka wychowawcza nad dziećmi niewidomymi i głuchociemnymi (1933) Józef Czesław Babicki, Wychowanie dziecka opuszczonego w placówkach opiekuńczo-wychowawczych (1929), Jestem opiekunem (1935) Aleksander Kamiński, Antek Cwaniak (1932), Krąg rady (1935) „Mały Przegląd” – wybrane numery z lat 1926-1939 Wspomnienia z maleńkości dzieci Naszego Domu w Pruszkowie (1924) Pamiętniki bezrobotnych pod red. Ludwika Krzywickiego (1933) Teksty teoretyczne: Spyros Spyrou, Disclosing Childhoods. Research and Knowledge Production for Critical Childhood Studies (2018) Kate Douglas and Anna Poletti, Life Narratives and Youth Culture, Representation, Agency and Participation (2016) G.K Lieten, Children, Structure and Agency. Realities Across the Developing World (2008) Allison James, Socialising Children (2013) Karen M. Smith, The Government of Childhood. Discourse, Power and Subjecitivity (2014) |
Metody i kryteria oceniania: |
- rzetelna frekwencja - aktywne uczestnictwo w zajęciach - przygotowanie problematyzacji tekstu w ramach zespołowej prezentacji |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (w trakcie)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-06-18 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marta Rakoczy | |
Prowadzący grup: | Marta Rakoczy | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.