Klasa i reprezentacja
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3002-KON2022K38 |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.7
|
Nazwa przedmiotu: | Klasa i reprezentacja |
Jednostka: | Instytut Kultury Polskiej |
Grupy: |
Konwersatoria fakultatywne IKP |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Pełny opis: |
Już od XIX wieku klasę konceptualizowano jako silnie zależną od reprezentacji, dzięki której klasa w sensie empirycznym (zbiór jednostek), staje się klasą w sensie politycznym. Stąd istotność powracającego pytania: w jakiej relacji pozostają reprezentacje klas społecznych z ich rzeczywistościami? Czy klasę społeczną w ogóle widać? Czy możliwe jest pokazanie klasy jako zbiorowości, połączonej wspólnym doświadczeniem i interesami, czy przedstawienia klas ograniczać się muszą do należących do określonej klasy jednostek? Przykładowe zagadnienia: - Historyczne i współczesne praktyki wytwarzania „typowości” klasowej - Reprezentacje klas społecznych, powiązane ze stylem życia, praktykami, stopniem sprawczości społecznej - Rola reprezentacji w wytwarzaniu i podtrzymywaniu świadomości klasowej - Historyczne i współczesne strategie reprezentacji klasy ludowej, robotniczej, średniej, wyższej; praktyki rozpoznawania klas społecznych oraz inne praktyki patrzenia związane z porządkiem klasowym - Relacja pomiędzy określonymi gatunkami filmowymi i telewizyjnymi (np. film akcji, melodramat, kino społeczne, telenowela, reality show) a porządkiem klasowym - Polityczna moc obrazów klasy i wytwarzanie obrazów-symboli, organizowanie klasowe za pomocą narzędzi wizualnych - Reprezentacje konfliktów klasowych, procesów pokonywania hierarchii klasowych i zmiany pozycji klasowej (m.in. awans oraz deklasacja) - Estetyczne polityki przestrzenne a struktury klasowe |
Literatura: |
Przykładowe lektury: Pierre Bourdieu, Dystynkcja. Społeczna krytyka władzy sądzenia, Warszawa 2005. Joshua Clover, Riot.Strike.Riot, London 2016. Maciej Gdula, Przemysław Sadura (red.), Style życia i porządek klasowy w Polsce, Warszawa 2012. Fredric Jameson, The Political Unconscious, Ithaca 1981. Franco Moretti, The Bourgeois: Between History and Literature, London 2013. Bruce Robbins, Upward Mobility and the Common Good. Toward a Literary History of the Welfare State, Princeton 2007. Beverly Skeggs, Formations of Class and Gender. Becoming Respectable, London 1997. |
Efekty uczenia się: |
Student/ka zna i rozumie: - w zaawansowanym stopniu wybrane metodologie nauk o kulturze, strategie poznawcze i stosowane metody badawcze - metody analizy oraz interpretacji praktyk i tekstów kultury - wybrane nurty i narzędzia historii literatury, teatru, widowisk oraz sztuk wizualnych i filmu Student/ka potrafi: - interpretować zgromadzony materiał uwzględniając kontekst historyczny, społeczny i polityczny - określać znaczenie medialnego charakteru praktyk i przekazów kulturowych dla ich treści i funkcji Student/ka jest gotów/gotowa do: - krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocenie podlegać będzie aktywność na zajęciach (30%). Zaliczenie będzie miało formę krótkiej pracy zaliczeniowej lub regularnie prowadzonego dzienniczka filmowego (70%). Dopuszczalne są dwie nieobecności w semestrze. Osoby mające od trzech do pięciu nieobecności w celu zaliczenia zajęć muszą je zaliczyć na dyżurze (rozmowa o lekturach z zajęć). Osoby mające więcej niż pięć nieobecności w semestrze nie będą dopuszczane do zaliczenia zajęć (wyjątkiem są osoby posiadające zwiększony limit nieobecności potwierdzony decyzją KJD). |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.