Warsztat analizy semiotycznej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3002-KON2022K4 |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.7
|
Nazwa przedmiotu: | Warsztat analizy semiotycznej |
Jednostka: | Instytut Kultury Polskiej |
Grupy: |
Konwersatoria fakultatywne IKP |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Skrócony opis: |
Analiza semiotyczna jest dziś szeroko wykorzystywana w badaniach postaw społecznych, planowaniu strategii komunikacyjnych, w marketingu i reklamie. Warsztaty na praktycznych przykładach pozwolą zapoznać się uczestniczkom i uczestnikom z podstawowymi technikami badawczymi. Zajęcia będą miały charakter praktyczny. Zaplanowane są w metodologii "skrzynki narzędziowej". Każde kolejne spotkanie wprowadza nowe narzędzie, które następnie zastosowane zostanie w praktyce we wspólnej analizie wybranego tekstu kultury lub korpusu źródeł. |
Pełny opis: |
Analiza semiotyczna na uniwersytecie kojarzy się zwykle z badaniami literaturoznawczymi lub zakorzenionymi w nich dość wiekowymi analizami kultury Rolanda Barthesa czy Umberta Eco. Tymczasem współcześnie metodologia ta jest szeroko wykorzystywana m.in. w planowaniu kampanii społecznych, analizie społecznej percepcji zjawisk, w reklamie i marketingu czy komunikacji politycznej. Osoby uczestniczące w zajęciach nauczą się między innymi: - zbierać i analizować materiały z mediów tradycyjnych i społecznościowych; - samodzielnie planować pracę na dużych korpusach danych; - sortowania tekstów na tematy, ich klasyfikacji i analizy jakościowej tematów, także prowadzonej na korpusie wstępnie przeanalizowanymi przez algorytmy metodami NLP (np. Latent Dirichlet allocation); - wykorzystywać kwadrat semiotyczny w analizie kodów komunikacyjnych; - analizy kodów werbalnych i wizualnych; - analizy narracyjnej; - analizy archetypów; - analizy pól semantycznych. Przyjrzymy się także nieoczywistym nowym ścieżkom we współczesnym pejzażu semiotycznym takim jak: - marki narodowe i semiotyka patriotyzmu; - franczyzy, uniwersa kulturowe, multiwersa. |
Literatura: |
Anholt, Simon, Sprawiedliwość marek Barthes, Roland, Mitologie Holt, Douglas B. How brands become icons: The principles of cultural branding. harvard business press, 2004. Mark, Margaret, Carol S. Pearson. The hero and the outlaw: Building extraordinary brands through the power of archetypes. McGraw Hill Professional, 2001. Valentine, Virginia. "Semiotics: what it is and what it can do for market research." Market Research Handbook (2012). |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu zajęć osoba uczestnicząca w nich: - zna i rozumie metody analizy oraz interpretacji praktyk i tekstów kultury; - potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę, by samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować, integrować informacje z różnorodnych źródeł i wykorzystywać je w samodzielnych projektach badawczych; - potrafi interpretować zgromadzony materiał uwzględniając kontekst historyczny, społeczny i polityczny; - potrafi określać znaczenie medialnego charakteru praktyk i przekazów kulturowych dla ich treści i funkcji; - potrafi wykorzystywać metodologię badawczą oraz narzędzia (także cyfrowe) nauk humanistycznych oraz prezentować i syntetyzować uzyskane tymi metodami dane; - potrafi inicjować i prowadzić badawcze prace zespołowe; współdziałać w zespole z innymi osobami; organizować pracę indywidualną i zespołową. |
Metody i kryteria oceniania: |
Przedmiotem oceny będą: - aktywne uczestnictwo w zajęciach; - wykonywane zespołowo analizy (poza godzinami zajęć). |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.