Inne ciała-(re)prezentacje cielesności nienormatywnych we współczesnym teatrze
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3002-KON2022K42 |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.7
|
Nazwa przedmiotu: | Inne ciała-(re)prezentacje cielesności nienormatywnych we współczesnym teatrze |
Jednostka: | Instytut Kultury Polskiej |
Grupy: |
Konwersatoria fakultatywne IKP |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Konwersatorium poświęcone różnorodności fizycznej, czy szerzej - psychofizycznej we współczesnym teatrze. Przedmiotem zainteresowania będzie z jednej strony ciało i cielesność, z drugiej praktyki definiowania i oznaczania odmienności, inności, nienormatywności. Punktem odniesienia będzie kategoria niepełnosprawności i queerowości, a także ich przecięcie w ramach teorii „crip/queer”. |
Pełny opis: |
Pojęcie cielesności nienormatywnej zakłada istnienie pewnej normy regulującej społecznie akceptowane reprezentacje ciała, opierającej się na pojęciu ciała uniwersalnego i służącej podtrzymywaniu tego ideologicznego konstruktu, jakim w efekcie staje się „ciało”. Prowadzi to do wykluczenia i stygmatyzacji wszystkich tych typów cielesności i sposobów jej doświadczania, które się w tej normie nie mieszczą. Widowisko czy teatr mogą służyć zarówno wytwarzaniu i podtrzymywaniu podziału na „my” i „inni” (monstra, dziwolągi, odmieńcy), jak też stać się przestrzenią renegocjacji granic i odzyskiwania ciała w całej jego różnorodności i odmienności wymykającej się uniwersalizującej siatce dyskursu. Chciałabym wyjść od refleksji na temat takich zjawisk i widowisk, jak cyrk, jarmarki osobliwości czy freak shows, które szczyt popularności zyskały w drugiej połowie XIX w., by – dokonując arbitralnego przeskoku – przyjrzeć się współczesnym zjawiskom teatralnym poddającym refleksji kwestię odmienności fizycznej, czy szerzej – psychofizycznej. Przedmiotem szczególnego zainteresowania będzie niepełnosprawność we współczesnym teatrze i performansie, a punktem odniesienia - krytyczne studia o niepełnosprawności i ich przecięcie z teorią queerową. |
Literatura: |
1. Garland-Thomson Rosemarie, "Gapienie się, czyli o tym, jak patrzymy i jak prezentujemy siebie innym", Fundacja Teatr 21, Warszawa 2020. 2. "Odzyskiwanie obecności. Niepełnosprawność w teatrze i performansie", wybór i opracowanie E. Godlewska-Byliniak, J. Lipko-Konieczna, Fundacja Teatr 21, Warszawa 2017. (fragmenty) 3. Kaffer Alison, „Feminist, Queer, Crip”, Bloomington 2013. 4. Garland Thomson Rosemarie, "Niezwykłe ciała. Przedstawienia niepełnosprawności fizycznej w amerykańskiej kulturze i literaturze", Fundacja Teatr 21, Warszawa 2020. 5. Davis Lennard, "Ustanawianie normy”, Fundacja Teatr 21, Warszawa 2022. 6. Siebers Tobin, "Disability aesthetics", The University of Michigan Press 2013. (fragmenty) 7. "Niepełnosprawność i społeczeństwo. Performatywna siła protestu", red. Ewelina Godlewska- Byliniak, Justyna Lipko-Konieczna, Fundacja Teatr 21, Biennale Warszawa, Warszawa 2018. 8. McRuer Robert, „Crip Theory: Cultural Signs of Queerness and Disability”, New York, London 2006. |
Efekty uczenia się: |
Student zna i rozumie w stopniu pogłębionym współczesne teorie tożsamości stanowiące podstawę aktualnie prowadzonych badań kulturoznawczych i z zakresu antropologii kultury. Potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę, by samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować, integrować informacje z różnorodnych źródeł i wykorzystywać je w samodzielnych projektach badawczych oraz właściwie i twórczo prezentować ich wyniki; interpretować zgromadzony materiał uwzględniając kontekst historyczny, społeczny i polityczny; zabierać głos w dyskusji wobec różnorodnych odbiorców. Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści; przyjęcia postawy szacunku i badawczej ciekawości wobec różnorodnych zjawisk kultury w tym używania zdobytej wiedzy do rozwiązywania zaobserwowanych problemów oraz zasięgania opinii ekspertów; dostrzegania wagi refleksji kulturoznawczej dla życia społecznego i dostrzegania konieczność jej rozwoju. |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena ciągła (aktywny udział w zajęciach), zaliczenie ustne lub pisemne (do wyboru) - krótka prezentacja/interpretacja wybranego zagadnienia związanego z tematyką zajęć. Każda nieobecność ponad 2 powinna zostać odrobiona na dyżurze. Nieobecność na ponad 1/3 zajęć jest podstawą niedopuszczenia do zaliczenia. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-06-18 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewelina Godlewska-Byliniak | |
Prowadzący grup: | Ewelina Godlewska-Byliniak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.