Krajobraz: praktyki, afekty, instytucje. XIX-XXI wiek
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3002-KON2022K45 |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.7
|
Nazwa przedmiotu: | Krajobraz: praktyki, afekty, instytucje. XIX-XXI wiek |
Jednostka: | Instytut Kultury Polskiej |
Grupy: |
Konwersatoria fakultatywne IKP |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | Student/ka potrafi posługiwać się podstawowymi kategoriami antropologicznymi dot. kontaktów z Innością, przestrzeni, czasu. Posiada solidną wiedzę nt. kulturowej historii Polski i Europy Środkowej. |
Tryb prowadzenia: | mieszany: w sali i zdalnie |
Skrócony opis: |
„Krajobraz: praktyki, afekty, instytucje. XIX-XXI wiek” to kolejne – po zajęciach "Warsztat krajoznawczy/antropologia podróży" oraz "Krajoznawstwo: historia-obraz-performans" – konwersatorium w IKP UW, poświęcone historycznym, socjologicznym i antropologicznym badaniom nad krajobrazem i podróżami. Tegoroczne zajęcia poświęcone będą zarówno tekstom podstawowym dla badań z zakresu landscape studies, z antropologii podróży, turystyki i krajoznawstwa, w tym metodologicznym, jak i najnowszym publikacjom naukowym i działaniom popularyzatorskim. |
Pełny opis: |
Krajoznawstwo wraca do łask jako temat oraz praktyka, mająca być najczęściej alternatywą dla nieetycznej turystyki masowej, opartej na eksploatacji środowiska i wyzysku wspólnot lokalnych. Ukazują się książki, które uznać można za manifesty alternatyw, za przykłady nowego „tekstu podróżniczego” lub wręcz „podróżnego” (Robiński, Solnit, Stilgoe, Macfarlane, Smethurst i in.); historycy i socjologowie chętnie sięgają do tego momentu w dziejach, kiedy podział na krajoznawców i turystów nie był tak wyraźny (Bertho-Lavenir, Urry, Rojek), a młodzi podróżnicy rezygnują z dalekich podróży na rzecz podążania szlakiem Janowskich, Glogerów, Fertnerów, Kulwieciów (Towarzystwo Krajoznawcze „Krajobraz”) oraz twórczo rozwijać pomysły Kobendzów, Herzów i Giełżyńskich. Sama kategoria KRAJOBRAZU, w tym krajobrazu kulturowego (niezależnie od tego, czy wyobrazić sobie możemy inny) została wreszcie i na gruncie polskim dowartościowana, stając się tematem osobnej subdyscypliny (studiów krajobrazowych), oświetlana dodatkowo przez rozwijające się badania z zakresu kultury wizualnej. Zajęcia częściowo prowadzone będą w sali, a częściowo w terenie (w sem. letnim), czasem przy współudziale gości. W pierwszej części zajęć poznawać będziemy kulturową historię podróży nowoczesnej: od końca XIX wieku do dziś, ze szczególnym uwzględnieniem instytucji i praktyk krajoznawczych od założenia Tow. Tatrzańskiego i P. Tow. Krajoznawczego poprzez instytucjonalizacje między- i podrugowojenne (Żydowskie Tow. Krajoznawcze, PTTK) aż do dzisiejszego nurtu mikrowypraw i "małego krajoznawstwa" (Krajobraz). Dyskutować będziemy też o użyteczności narzędzi analitycznych i interpretacyjnych dotyczących krajobrazu, wypracowanych na gruncie landscape studies, oraz socjologii i antropologii podróży. PLAN (orientacyjnie): I.PODRÓŻ/TURYSTYKA/WCZASY/KRAJOZNAWSTWO: metodologia 1. Kultury podróży I. Socjologia czy antropologia 2. Kultury podróży II. Spojrzenia, gusta, smaki II. PRAKTYKI „KRAJOBRAZOWANIA”: historia/interpretacje 3. Wyczyn vs. krajobraz I 4. Pierwszy wypoczynek 5. Krajoznawstwo (do II w. św.) 6. Ochrona przyrody na przykładzie Tatr i Białowieży (do II w. św.) 7. Kraj(oznawstwo) dla wszystkich? Turystyka i wypoczynek robotniczo-chłopskie 8. Alternatywy I (rzucić wszystko i pojechać) 9. Alternatywy II. Górska wędrówka (po II w. św.) 10. Wyczyn vs. krajobraz II 11. (Post?)krajoznawstwo, (post?)turystyka 12. W kraju krajobrazów „przejściowych i wytrawnych, czyli jak pisać przewodniki (a jak nie)? |
Literatura: |
Jennie Dielemans. Witajcie w raju. Reportaże o przemyśle turystycznym, Czarne, Wołowiec 2016 (fragmenty) Tim Ingold, Culture on the Ground. The Word Perceived Through the Feet [w:] tegoż, Being Alive. Essays on Movement, Knowledge and Description, Routledge, New York 2011. Aleksander Janowski, Pogadanki krajoznawcze. Podręcznik do początkowej nauki krajoznawstwa, PTK, Warszawa 1918 Wojciech Giełżyński, Moja prywatna Vistuliada, Iskry, Warszawa 1983 (wybrane fragmenty) Lechosław Herz, wybrany przewodnik. Dariusz Jarosz, „Masy pracujące przede wszystkim”. Organizacja wypoczynku w Polsce 1945-1956, Wwa-Kielce 2003 Witold Mileski, Tatry dobrem ogółu czy folwarkiem snobów i kombinatorów? (parę słów wyjaśnienia w polemice o Tatrzański Park Narodowy), Sekcja Taternicka KS „Tatry”, Kraków 1934 Marek Olkuśnik, Na podmiejskim pikniku i w objęciach filantropii [w:] Wyjechać z miasta. Mieszkańcy Warszawy wobec podróży, turystyki i wypoczynku na przełomie XIX i XX w., PTH, Neriton, Warszawa 2015, s. 360-407 Po kolei. Przewodnik podwarszawski, red. Jan Wiśniewski i in., TK Krajobraz, Warszawa 2015) Jan Paweł Piotrowski, Polskie Towarzystwo Turystyczno-Krajoznawcze 1950-1989, Wyd. PTTK, Warszawa 2012 Krzysztof Podemski, Teoretyczne ujęcia podróży w naukach społecznych (fragm.) [w:] tegoż, Socjologia podróży, Wyd. UAM, Poznań 2005, s. 25-101. Krzysztof Potaczała, Bieszczady w PRL-u, t. 1-3, BOSZ, Olszanica 2014-2016 (wybrane reportaże) "Puszcza Białowieska i okolice. Półprzewodnik", wyd. Tow. Krajoznawcze "Krajobraz", Warszawa 2018 Wiktor Radzyński, Przewodnik po Copotach i okolicy, Gdańsk 1892 zwłaszcza s. 46-79 Adam Robiński, Hajstry. Krajobraz bocznych dróg, Czarne, Wołowiec 2017 (wybrane fragmenty) Chris Rojek, Indexing, Dragging and the Social Construction of Tourist Sights [w:] Touring Cultures, red. tychże, Routledge, London i New York 2003, s. 52-72. Chris Rojek, John Urry, Transformations of Travel and Theory [w:] Touring Cultures, red. tychże, Routledge, London i New York 2003, s. 1-19. Rebecca Solnit, Zew włóczęgi. Opowieści wędrowne, Karakter, Kraków 2018 Paweł Sowiński, Wakacje w Polsce Ludowej. Polityka władz i ruch turystyczny (1945- 1989), Trio, Warszawa 2005 – 2 rozdziały dot. lat 50. i 70. Richard Tresidder, Tourism and Sacred Landscapes [w:] Tourism. Critical Concepts in the Social Sciences, t. I The Nature and Structure of Tourism, red. Stephen Williams, Rouledge, London i New York 2004, s. 339-350 Anna Wieczorkiewicz, Pochwała spojrzenia turystycznego [w:] Apetyt turysty. O doświadczaniu świata w podróży, Universitas, Kraków 2008. |
Efekty uczenia się: |
K_W02, K_W04, K_W05, K_W07, K_W08, K_U01, K_U02, K_U04, K_U05, K_U06, K_U07, K_U08, K_U09, K_K01, K_K02, K_K03, K_K09 |
Metody i kryteria oceniania: |
OA, E, ew. K. Warunkiem brzegowym zaliczenia jest odpowiednia frekwencja (max. 2 nb. bez podania przyczyny; max. 4 nb. w ogóle – każda powyżej 2 do zaliczenia na dyżurze). Ocena końcowa wynikać będzie z jakości uczestnictwa w dyskusjach oraz realizacji ustalonych zadań (np. prezentacja referatów). |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.