Laboratorium analizy filmu
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3002-KON2022K7 |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.7
|
Nazwa przedmiotu: | Laboratorium analizy filmu |
Jednostka: | Instytut Kultury Polskiej |
Grupy: |
Konwersatoria fakultatywne IKP |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | Własne zainteresowania osób uczestniczących w zajęciach związane ze sztuką filmową, |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Zajęcia o charakterze warsztatowym. Student zdobywa wiedzę dotyczącą interpretacji filmu z wykorzystaniem wiedzy z zakresu antropologii kultury, metodyki analizy i interpretacji dzieła filmowego oraz praktycznych umiejętności jej samodzielnego prowadzenia. Poznaje sposoby wykorzystania w trakcie budowania interpretacji dzieła filmowego informacji, które zostały przez niego zgromadzone w procesie analizy. Potrafi wykorzystać różne podejścia interpretacyjne i różnorodne konteksty oraz samodzielnie wyszukać literaturę niezbędną do przeprowadzenia pracy analityczno-interpretacyjnej związanej z konkretnym filmem. |
Pełny opis: |
Tematyka zajęć będzie związana z antropologia filmu, przedstawianiem w filmie przestrzeni i czasu, problematyką inicjacyjno- mityczną, typami bohaterów osadzonymi w tradycji kulturowej. Zadaniem Laboratorium analizy filmu fabularnego jest przygotowanie studentów zainteresowanych problematyką badania dzieła filmowego do samodzielnej, pogłębionej analizy i interpretacji filmu. Problematyka zajęć będzie się skupiała wokół zagadnień związanych z przestrzenią filmową, czasem w filmie, obrazem filmowym (pojęcie obrazu filmowego, kompozycja i struktura obrazu filmowego, jedność treści i formy), obecnością człowieka w obrazie filmowym (człowiek a przestrzeń i czas, aktor a postać, rola kostiumu i charakteryzacji), światłem (symbolika, doznawanie światła, światło i cień), kolorem, dźwiękiem i muzyką (kreacja świata dźwiękowego w filmie, rola muzyki). Zajęcia poszerzają wiedzę teoretyczną oraz pogłębiają umiejętność analizy filmu i jego interpretacji ze szczególnym zwróceniem uwagi na wykorzystywanie wiedzy z zakresu antropologii kultury. Wybór omawianych filmów zostanie dokonany razem z uczestnikami zajęć na podstawie propozycji prowadzącego. |
Literatura: |
Dudziak A., Antropologia przestrzeni w filmie fabularnym, Lublin 2000; Estetyka i film, red. A. Helman, Warszawa 1972; Interpretacja dzieła, red. M. Czerwiński, Wrocław 1987; G. Mercado, Okiem filmowca przeł. R. Mączyński, Warszawa 2011; Ch. Vogler, Podróż autora. Struktury mityczne dla scenarzystów i pisarzy, przeł. K. Kosińska, Warszawa 2010; Wójcik J., Labirynt światła,Warszawa 2006; S. Kuśmierczyk, Wyprawa bohatera w polskim filmie fabularnym, Warszawa 2014; Antropologia postaci w dziele filmowym, Warszawa 2015; Wybrane artykuły z „Kwartalnika Filmowego”. Lektury będą udostępniane w formie pdf. |
Efekty uczenia się: |
- dobra umiejętność analizy i interpretacji dzieła filmowego, - samodzielność, oryginalność i kreatywność w obrębie wybranych zadań filmoznawczych, - umiejętność pogłębionej i krytycznej oceny wartości artystycznej dzieła filmowego, - umiejętność interpretacji dzieła filmowego w szerokim kontekście kulturowym- student jest oryginalny i kreatywny w podejściu do interpretacji dzieła filmowego Student zna i rozumie: - w stopniu pogłębionym wybrane aspekty kultury polskiej związane z samodzielnie obraną drogą badawczą, - metodologie nauk o kulturze i powiązane z nimi metody badawcze, Student potrafi: - wykorzystać posiadaną wiedzę, by samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować, integrować informacje z różnorodnych źródeł i wykorzystywać je w samodzielnych projektach badawczych oraz właściwie i twórczo prezentować ich wyniki, - interpretować zgromadzony materiał uwzględniając kontekst historyczny, społeczny i polityczny, - wykorzystywać metodologię badawczą oraz narzędzia (także cyfrowe) nauk humanistycznych oraz prezentować i syntetyzować uzyskane tymi metodami dane; dostosować istniejący lub stworzyć nowe narzędzia badawcze dla celów własnych badań, - zabierać głos w dyskusji wobec różnorodnych odbiorców, mówiąc zrozumiale i poprawnie; samodzielnie poprowadzić debatę naukową lub dyskusję publiczną |
Metody i kryteria oceniania: |
Kontrola obecności, aktywność na zajęciach, praca semestralna. Uczestnicy zajęć mogą opuścić 2 zajęcia (2 x 90 min). Inne nieobecności są zaliczane w sposób uzgodniony z prowadzącym. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-29 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Seweryn Kuśmierczyk | |
Prowadzący grup: | Seweryn Kuśmierczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.